Mft gaten boren met bovenfrees

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Noob vraag:

Ik wil een werkblad maken zoals David Stanton dat in zijn youtube video’s laat zien.
. Dit als opstapje naar een Paulk werkbank. Het lijkt me super handig. Ik wil er graag de UJK superdogs op gebruiken.

Ik heb geen parf guide system, maar een dominofix mal. De bedoeling is dat je met de bivenfrees en een kopieerring gaten boort / freest. Ik heb een festool 20mm frees gekocht die dit kan.

Maar dan... Als bovenfrees heb ik een Bosch POF 1100 ea, ooit in de bouwmarkt gekocht. Dat ding voldeed eigenlijk wel, voor wat ik ermee deed, maar nu wil het niet zo. Als ik een gat maak, wordt dat 21mm. Dat vind ik teveel en de mal werkt dan niet meer. Ik heb de machine nog eens goed bekeken en het blijkt dat er speling in het mechanisme zit als deze niet vastgezet wordt (op een bepaalde diepte).

Is dit een algemeen probleem met (goedkopere) bovenfrezen? Heeft een Festool OF 1010 dat bijv niet? Lijkt me namelijk een mooie machine.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zou eerst zeker willen weten of de machine die je gebruikt de oorzaak is.

zit er merkbaar speling in de spantang en geleiding?
Is je frees wel precies 20mm?
wordt het gat wel rond? Of wordt het ovaal?

Gr john
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je een OF1010 koopt, koop dan naast de centreerring ook nog een centreerdoorn. De ring zit namelijk niet standaard gecentreerd.
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Bedankt voor de tip superkees, dat was ik inderdaad van plan. Dat is nog een nadeel van mijn huidige bovenfrees, die heeft geen stalmogelijkheid voor de centreerring, dat kun je er alleen in klikken en zit vast aan de basisplaat. Kan natuurlijk met de vlakke kant telkens 1 kant op laten wijzen, evt met een geleiderail of lat.

Van de Festool frees is het bekend volgens een draadje op festoolownersgroup.com dat deze iets grotere gaten dan 20mm maakt. Ook in een Festool bovenfrees. Als ik met een schuifmaat de buiten kanten meet, kom ik op ongeveer 20,2mm. De gaten worden weer iets groter, namelijk 20,9mm.

De gaten zijn niet ovaal, tenminste niet dat ik met het oog kan zien. Als ik met de schuifmaat op verschillende "graden" in het gat de diameter meet, meet ik overal 20,9mm. Dus dat gaat wel goed. Ook ziet het er wel haaks uit, maar dat kan ik alleen met het oog checken.

Het is 18mm multiplex, berken, van de bouwmarkt.
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Ik kan de basisplaat heen en weer bewegen, wanneer ik de hoogte niet vast heb staan. Niet veel, maar wel duidelijk voelbaar. Zet ik de hoogte vast, dan is er geen beweging in te krijgen
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik had over de festool frees van 20mm heen gelezen.

als de frees na het frezen van het gat heen en weer kan bewegen in het gat is de kans groot dat het aan de speling ligt.

dan is een nieuwe machine het overwegen waard ;)
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Ik ben heel blij met het meedenken en de adviezen. Ik vind het allemaal excuus genoeg voor een nieuwe machine :)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb een bosch gof 900 hier zit een sds systeem op voor de centreerring. En een centreerdoorn er standaard bij. Is bij de 1250 ook. Nu weet ik niet of deze veel goedkoper zijn als een festool. Maar ik wil maar zeggen er is meer tussen hemel en festool.

Zou zelf voor gaten van 20 geen frees van 20 pakken. Maar een kleinere met copierrring.
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
yep, dat scheelt wel wat met de Festool. En weer naar een nieuwe tool grijpen, zoals ik doe, is niet per sé nodig. Waarschijnlijk kom ik ook weg met een kleinere diameter frees, blijkbaar is het verschil 0,7 extra. Inderdaad is er meer dan Festool. Ik heb toch de of 1010 besteld, past allemaal zonder aanpassingen op mijn bestaande geleide rails en stofzuiger en systainers. Misschien moet ik ook op de Festool een andere frees, dan moet ik nog zien als de machine binnen is.
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Ja, die is ook geweldig bedacht, ik had hem gezien. Hoe de frees op het voetje staat maakt niet uit, als je het voetje altijd naar dezelfde kant van de te boren plaat legt.
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Vandaag de bovenfrees binnen. Geweldig ding. Gaat zoveel lichter. De gaten zijn nu naar mijn zin. 20,1 mm. Ik ga nog aluminium tape halen, dan zitten die dogs om te helemaal zonder speling. Helaas was ik dom vanochtend en heb ik een te zware commode in mijn eentje zitten sjouwen. Ik moet nog even geduld hebben om met mijn mooie nieuwe machine te werken. Ook een freesset erbij gekocht. Met het mooie spul is houtbewerken echt een stuk leuker en ben ik het grote bedrag al lang vergeten en heb ik een smile van oor tot oor.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vandaag de bovenfrees binnen. Geweldig ding. Gaat zoveel lichter. De gaten zijn nu naar mijn zin. 20,1 mm. Ik ga nog aluminium tape halen, dan zitten die dogs om te helemaal zonder speling. Helaas was ik dom vanochtend en heb ik een te zware commode in mijn eentje zitten sjouwen. Ik moet nog even geduld hebben om met mijn mooie nieuwe machine te werken. Ook een freesset erbij gekocht. Met het mooie spul is houtbewerken echt een stuk leuker en ben ik het grote bedrag al lang vergeten en heb ik een smile van oor tot oor.
Buy Once, Cry Once
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Vandaag de bovenfrees binnen. Geweldig ding. Gaat zoveel lichter. De gaten zijn nu naar mijn zin. 20,1 mm. Ik ga nog aluminium tape halen, dan zitten die dogs om te helemaal zonder speling.

Ik vind het vreemd dat iedereen het maar heeft over hoe strak dogs in die gaten moeten zitten — dat is namelijk helemaal niet de bedoeling. Wat je wilt is dat de 'speling' (die je helpt bij het gebruik; niemand gaat graag op de hurken om een dog er van onderen met een hamer uit te slaan) bij alle gaten hetzelfde is. Druk je dan een stuk hout of een rail tegen twee dogs, dan gaan die in gelijke mate mee met dat object. En dat meegeven is dan ook nog eens in de orde van enkele tienden van een mm, een 'afwijking' die voor houtbewerking geen enkele betekenis heeft.

Voor de 'gefixeerden' zijn er trouwens dogs die een tikje taps toelopen en dus altijd 'strak' zitten; die zijn dus heel precies en ook redelijk makkelijk uit een gat te krijgen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb graag dat de dogs vrij strak in de gaten passen. Ik wil enige stroefheid voelen. In het gebruik wordt dat vanzelf wat ruimer. Als de dogs te ruim in de gaten passen krijg je iets meer vervorming van het gat bij het spannen. Overdreven gezien kantelt de dog meer en drukt daarbij op een kleiner oppervlak onder en boven. Op den duur zal het gat iets van een diabolo-vorm krijgen. Ik merk dat na een vijftal jaren bij m'n Festool tafel bij "populaire" gaten. Als de dog teveel kantelt kantelt ook het aanlegvlak en kan het te klemmen voorwerp omhoog schieten. Dat is tevens de reden dat Festool dogs een draadknop hebben waarmee je de dog onder de tafel vast kunt klemmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.