Houtworm ? in eiken gebinten

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Bij het huis van mijn moeder heb ik (mijn moeder eigenlijk, want ik woon er niet....) houtworm ontdekt in een eiken gebint.
Dit jaar is het opnieuw geschilderd, en het is duidelijk te zien dat dit na het schilderen gebeurd is.
Volgens mij is het gebint meer voor de sier en heeft het niet echt een dragende functie
2e2qxpf.jpg

Het zit maar aan 1 kant van het gebint, en ook maar op de onderste halve meter (foto is gedraaid, dit is dus eigenlijk verticaal....
Ernaast staat nog een gebint en die heeft het niet
1j43uw.jpg

Close up
j9aamv.jpg


Het huis is van 1975, het hout is vanzelfsprekend nog ouder.

Nu de vraag:
Gaat dit verder ?
Of wilden de beestjes wat uitproberen ?
Hoe kan ik dit behandelen ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die gaatjes zijn de uitvliegopeningen van kevers waarvan de larven al in het hout zaten voordat het geschilderd werd. Op goed geschilderd hout krijg je, in principe, geen houtworm meer; houtworm legt zijn eitjes OP het hout, waarna de pas uitgekomen larven zich naar binnen werken en daar vervolgens gaan knagen. Eventueel ook in oude uitvliegopeningen. Gaatjes vullen en goed geschilderd houden zou in theorie nieuwe 'besmettingen' moeten voorkomen, evenals het goed droog houden van het hout. Voor de zekerheid zou ik het eerst impregneren (vooral de gaatjes dan, het geschilderde hout heeft het weinig effect, gewoon heel vluchtig overheen gaan, daar de toegelaten middelen ook een afwerende werking hebben) met een houtwormmiddel, op basis van een synthetisch pyrethroide. En dan in het begin regelmatig controleren op vers boormeel en nieuwe gaatjes.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Bedankt voor de reactie
Met wat voor spul moet ik de gaatjes opvullen, en welk houtwormmiddel kan ik gebruiken ?
Heb je merknamen voor mij ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.