Douglas tuintafel

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Ha allen,

Ik wil een tafel maken van Douglashout voor onder de overkapping. Hiervoor heb ik kunstmatig gedroogde planken liggen van 4,5 cm dik. De tafel moet ongeveer 3,5m lang worden. Ik heb het volgende model in gedachten:
Douglas tafel.jpg

Kan ik de planken schaven en aan elkaar verlijmen? Of moet ik dat absoluut niet doen ivm het werken van het hout? De tafel zal niet natregenen o.i.d.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Mijn inziens kan je die zeker aan elkaar verlijmen! Hou best wel wat rekening met de orientatie van je planken (best 'schranken'), en zorg vooral dat je blad ruimte heeft om te bewegen (en dus niet volledig vastgelijmd of -geschroefd zit op je onderstel)
 

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Dank je voor je reactie! Bedoel je met schranken de planken met tegengestelde nerfrichting naar onder en boven naast elkaar?
Het blad wil ik met een pen en gat verbinding aan de poten vastmaken. Waarbij de pen volledig door het blad zou gaan. Is dat een goed idee!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nee, het blad kun je het beste met bladwervels vast zetten, zodat het kan werken. Bij een pen gat verbindinding krijg je dat de planken die meer in de breedte werken, en de dwarsliggers die in de lengte minder werken haaks aan elkaar vast.

Dat is een garantie voor een krom of schotelend blad. Bij dit ontwerp kun je prima met bladwervels werken.

IMG_0612.jpg

Dit is een bladwervel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.