Iroko potpourri doosje met deksel

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Iroko potpourri doosje en deksel met appel knopje en inleg. Gedecoreerd met Henry Taylor's "Decorating Elf".
Afgewerkt met friction polish en het knopje/inleg met parafineolie.

Peter

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Peter, ik vind dit erg leuk, vooral het werk met de decoratie elf.
Dat iroko hout vind ik zeer geschikt voor dit soort projecten, erg mooi hout met een fijne structuur.
Maar eens kijken of ik het niet te pakken kan krijgen, ga met die vraag naar mijn bevriende houtleverancier, die heeft nogal veel connecties.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben allergisch voor iroko. Iroko ligt in grote hoeveelheid bij de plaatselijke houthandel. Mocht je niets kunnen vinden dan wil ik wel even een stuk opsturen
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi doosje Peter, jammer dat ie al weer vol is. Moetje nog een maken. De ring middenin doet het ook goed. Geeft het geheel wat een lift. Subtiele bewerking van het deksel.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
rickkoorman zei:
Ik ben allergisch voor iroko. Iroko ligt in grote hoeveelheid bij de plaatselijke houthandel. Mocht je niets kunnen vinden dan wil ik wel even een stuk opsturen
Let wel op met Iroko, de stof bij het verwerken is wel giftig.
Even wat de gegevens hierover gecopieerd van het internet:

Inhoudstoffen:
Geelgekleurde (giftige) stof. Het stof wat bij de bewerkingen vrijkomt is irriterend aan de luchtwegen en huid. Slijmvliesontstekingen en huidaandoeningen kunnen hierdoor ontstaan. Het parenchym (opslagweefsel) is oorzaak van een voor Iroko typische, lichtgekleurde streeptekening. ook na oppervlaktebehandeling blijft de houtnerf goed zichtbaar.


Zorg dus voor goede afzuiging en persoonlijke bescherming.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi doosje en dekseltje. Hoe maakt je die versierselen op het dekseltje, is daar een slimme truc voor?

waarschuwingen mbt iroko zijn zeer terecht, wees voorzichtig. We zouden best eens een lijstje met gevaarlijke houtsoorten aan kunnen leggen. Ik las dat cocobolo ook zulk lastig spul is, waar je heel gemakkelijk een allergie voor ontwikkeld. Wenzloff is een bekende zagenmaker die niks meer in cocobole levert (handgrepen voor de zagen). Alle 5 medewerkers zijn allergisch geworden!!

jaap
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Iedereen hartelijk dank voor de lovende woorden! :lol:

Met betrekking tot de ongezonde kanten van ons basismateriaal:

Ik heb een tijd geleden een lijst van internet gehaald, en die omgewerkt naar Excell formaat.
Daar staan meer dan 300! houtsoorten in vermeld die invloed op de gezondheid kunnen hebben. Er is wel e.e.a. te vinden over de gezondheidsaspecten van houtbewerking.
Als er iemand interesse heeft in de lijst even een PB, dan mail ik hem wel.

Peter
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
jaap zei:
Mooi doosje en dekseltje. Hoe maakt je die versierselen op het dekseltje, is daar een slimme truc voor?

waarschuwingen mbt iroko zijn zeer terecht, wees voorzichtig. We zouden best eens een lijstje met gevaarlijke houtsoorten aan kunnen leggen. Ik las dat cocobolo ook zulk lastig spul is, waar je heel gemakkelijk een allergie voor ontwikkeld. Wenzloff is een bekende zagenmaker die niks meer in cocobole levert (handgrepen voor de zagen). Alle 5 medewerkers zijn allergisch geworden!!

jaap


Hallo,

Die slimme truc is de Henry Taylor decorating Elf.

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.