Nog een pepermolen...

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Enkele weken geleden een aantal crush grind mechanismen aangeschaft, en inmiddels twee molens mee gemaakt. De tweede (afgelopen zondag gemaakt) is inmiddels afgeleverd aan de opdrachtgever (helaas voordat ik de tegenwoordigheid van geest had om er een foto van te maken). Daarom nu (ter kennismaking ?) een foto van nummer 1. Hout: esdoorn (dopje Rio palissander), afwerking lijnolie en hardwax olie.


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Henk,

Mooi uitgevoerd project. Wil je wat vertellen over de manier van afwerking? HardWax -olie? Dit zit op mijn eiken planken in de woonkamer. Ben zeer benieuwd
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De lijnolie is 'Kramer's Meubelolie' van Joost Kramer. Dat laat ik in het hout trekken. Daarna gaat er een laag Osmo TopOil over - dit is een hardwas olie bedoeld voor zaken als aanrechtbladen (zie b.v. http://www.osmouk.com/sheets/topoil.pdf). Ik heb het idee dat een afwerking met hardwas (m.n. carnaubawas) een beter 'vuilwerende' laag oplevert dan alleen olie, voor zaken die regelmatig, zeker met minder schone handen, worden aangepakt...
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Je kan ook een pepermolen bij de blokker halen voor 5 euro en daar het binnenwerk uithalen.
Heb ik ook eenmaal gedaan en het zijn prima maalwerkjes.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
hahaha ja dat kan natuurlijk ook. ik zoek soms wel meer onderdelen voor mijn werkstukken, maar ken de weg nog niet zo goed. en ik zag de tip bij die andere peper en zout molens, ook handig.

tja en soms moet je creatief zijn.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hele mooie molen Henk en prachtig hout. De vorm van het onderstuk vind ik in eerste instantie niet helemaal passen bij het bovenste deel, maar heeft (denk ik) wel de goede vorm om vast te pakken; dus hoe langer ik kijk hoe mooier hij wordt. Met zulk hout kun je ook nog wat experimenteren door het eerst te kleuren met een beits, dat weer net weg te schuren en daarna olie, dan komt de tekening nog mooier door!
Ik heb mij ooit laten vertellen dat Peugeot de beste maalwerken voor zout en pepermolens maakt.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jaap zei:
Hele mooie molen Henk en prachtig hout. De vorm van het onderstuk vind ik in eerste instantie niet helemaal passen bij het bovenste deel

Klopt. Mijn tweede molen was beter, maar als gezegd, die was al afgeleverd voordat ik er aan dacht een foto van te maken...

Ik heb mij ooit laten vertellen dat Peugeot de beste maalwerken voor zout en pepermolens maakt.

Voor zover mij bekend was dat waar totdat de Denen met hun crush grind mechanisme kwamen. ;-)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Pepermolens.....blijven ook altijd gave projecten...Ik heb nog wat van die crush-grind binnenwerkjes liggen.....misschien toch maar eens mee bezig....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.