Formaatzaag vs tafelcirkelzaag (b.v. Scheppach Precisa 6 vs Forsa 4)

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Mijn dewalt 744 is onlangs overleden en nu ben ik opzoek naar nieuwe iets betere zaagmachine. Ik twijfel nog tussen een tafelcirkel zaag (de Scheppach Precisa 6.0 met roltafel en tafelverbreding) en een formaatzaag (Zoals de Forsa 4.0 of 4.1).

Toepassing: klussen in en om het huis (houtsketelbouw en interieur afwerking) en meubelmaken. Kan iemand mij helpen met de voors en tegens van de twee verschillende zaagtypes?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mijn dewalt 744 is onlangs overleden en nu ben ik opzoek naar nieuwe iets betere zaagmachine. Ik twijfel nog tussen een tafelcirkel zaag (de Scheppach Precisa 6.0 met roltafel en tafelverbreding) en een formaatzaag (Zoals de Forsa 4.0 of 4.1).

Toepassing: klussen in en om het huis (houtsketelbouw en interieur afwerking) en meubelmaken. Kan iemand mij helpen met de voors en tegens van de twee verschillende zaagtypes?


Ik zou persoonlijk niet twijfelen en voor een formaatzaag gaan, ook al is het een kleinere. De rolwagen komt tot tegen het zaagblad: in heel wat situaties veiliger, preciezer (de kant van de rolwagen is de meest precieze kant van de paneelzaag, werkt zowieso nauwkeuriger dan een langsgeleider, is ook zo bij een héle dure...), en heel wat mogelijkheden om mallen etc. te bevestigen, je kan bekantrechten.... zeker als je over interieurafwerking spreekt....

Wat betreft het merk... zou ik wel voor iets degelijkers gaan, zeker als je de prijs van die Forsa's ziet.... Hiervoor heb je op de tweedehandsmarkt een robland paneelzaag als je daar de plaats voor hebt, of tweedehands iets uit de Hammer-Felder stal... Ik denk dat de opleg nieuw voor een Hammer niet zo immens zal zijn.... Rojek heeft denk ik ook wel betaalbare dingen waar je kwalitatief toch al op een ander niveau zit...
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Hoi Nol bedankt voor de goude tip! Ik heb deze machine gekocht. Erg degelijk en veelzijdige machine en ook lekker compact. Ben er super blij mee. Moet nog wel even krachtstroom aanleggen en 70 meter 6mm2 kabel naar de schuur trekken maar dat gaat allemaal goed komen...
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Hoi BRT,

Bedankt voor jouw info. Dankzij jou heb ik voor minder geld een veeeeeeel betere machine kunnen aanschaffen (Zie de markt plaats advertentie waar Nol me op wees). Ben er super blij mee.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Veel plezier ermee. Is kwalitatief totaal andere klasse t.o.v. scheppach. En een topie erbij....

Zolang je geen voorritser nodig hebt ideale machine (en als je moet kiezen tussen de voorritser of de beter kwaliteit is de keuze ook snel gemaakt). En quasi geen risico: de prijs die je betaalt krijg je normaal gewoon weer terug als je hem verkoopt....
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Veel plezier ermee. Is kwalitatief totaal andere klasse t.o.v. scheppach. En een topie erbij....

Zolang je geen voorritser nodig hebt ideale machine (en als je moet kiezen tussen de voorritser of de beter kwaliteit is de keuze ook snel gemaakt). En quasi geen risico: de prijs die je betaalt krijg je normaal gewoon weer terug als je hem verkoopt....

Hoi Rutger,
Fijn te horen dat je deze machine hebt gekocht, hiermee heb je een uitstekende combinatie in handen. Ik heb 8 jaar terug een zelfde machine gekocht ook via marktplaats en ben er nog steeds heel blij mee. Hij blijft gewoon heel precies en betrouwbaar, kortom fijn om mee te werken.
Veel plezier ermee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.