Romantiek van het ambacht, houten gereedschap

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jemig, da's best indrukwekkend om te zien. Volgens mij kan ik beter zo'n machine bestellen ipv te klooien met losse beitels en zaagjes :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zelf zo'n machine aanschaffen, hmmm, zou je dan plezier aan je hobby beleven/
Zo nadenkend hebben we dus 3 categorien houtbewerkers, de gereedschapliefhebber, de maker en degene die alleen maar in het eindproduct geïnteresseerd is. En natuurlijk een mix, maar vermoedelijk zal 1 van de dire categorieën de boventoon voeren, oeps???

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jaap, jouw verhaaltje doet me denken aan mijn vlak/vandiktebank behoefte. Rick wil een plankje geschaafd hebben. Dan zijn er 3 optie's

1. handschaaf
(leuk om te doen, duurt echter wel lang)
2.Dagje wachten en schaven bij een kennis
(mmm, kost me weer een dag)
3.Een eigen schaafbank

Gaat het om het houtbewerken, het eindproduct of de reis erna toe??
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Heel filosofisch Rick.

In mijn ogen is het een combinatie.
De essentie is het houtbewerken (anders kopen we onze meubelstukken wel in de winkel)
Maar de reis van ontwerp naar eindproduct is altijd weer een mooie reis vol met verwondering en ontdekkingen.



(Los van dit alles willen mannen toch gewoon altijd gereedschap kopen ;) )
Gereedschap is voor de man wat schoenen en kleding is voor de vrouw
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
hmmm... ik weet het niet, ik struikel toch liever over de schoenen van mijn vrouw als over mijn gereedschap... :mrgreen:

mvg
Patrick
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Probleempje is dat mijn vrouw niet van kleding kopen houd !

(ik wel van gereedschap kopen, maar vooral ook het gebruiken).

Het gaat natuurlijk om het maken van de meubels, maar er moet wel een klein beetje voortgang in blijven zitten dus af en toe de hulp van goed gereedschap is wel fijn.

Leuke film om te zien hoe het allemaal gemaakt wordt.
Toch nog deels handwerk.
Dank voor de post.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.