Inbouw vaatwasser

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Heb eerder vragen gesteld over het maken van een keuken.
Langzamerhand wordt het iets concreter, zoals de keuze voor het materiaal,
apparatuur.

En daar heb ik een vraag over.
Hoe zit het met de inbouwhoogte van een vaatwasser.
Als ik een beetje rondkijk zit dat gemiddeld tussen de 81en 86 cm.
Dit is toch veel te hoog (als ik uit ga van een onderplint van 15 cm, kastjes 75 cm
en bladdikte 3 cm.)
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hallo,

Je vaatwasser komt niet in een kastje te staan, maar gewoon op de grond.
Je moet zorgen dat er een ruimte van precies 600mm tussen je 2 kastjes is en daar zet je je vaatwasser dan tussen.
Zorg er wel voor dat je boven je vaatwasser een dek hebt zitten om de vaatwasser vast te zetten.

Je hebt standaard 2 verschillende hoogte namelijk 815/875mm en 865/925mm kan per merk een beetje verschillen.
Ik ga er gemakshalve even van uit dat je het hebt over een volledig geintrigeerde vaatwasser, (waar de vaatwasser volledig achter de deur zit.)
 
A

Anonymous

Guest
Logies nadenken helpt soms.
Je plint loopt niet onder de vaatwasser door,deze staat op zichzelf.
Dat geeft je een inbouwhoogte van 90cm,volgens jouw maten.
Je vaatwasser is verstelbaar in hoogte,en soms heb je een sokkeltje nodig onder het apparaat
om toch de hoogte te halen.
Vraag of zoek de inbouwmaten van de machine die je wenst,dan wordt je (waarschijnlijk) meer duidelijk.


:cool:
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Ik zelf heb onze vaatwasser op 80 cm hoogte gezet. In een kast weggewerkt, er onder heb ik een uittrek lade gemaakt. Waar je weer spullen in kwijt kan. We hoeven nu niet meer zo diep te bukken voor het in- en uitruimen van de vaatwasser.
Dus je kan alle kanten op, met hoe je het zelf wil hebben.

Groetjes Patric
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Sokkeltjes plaatsen onder een vaatwasser is niet echt verstandig.
Hoe hoger je de vaatwasser plaats hoe verder je keukendeur onder je vaatwasser deur uitsteekt.
Hierdoor loop je het risico dat je vaatwasser deur onder tegen je plint draait.
Kijk goed wat de hoogte van je keuken is doe daar de dikte van het blad af en de dikte van het bovendek wat je ook op je kastjes gebruikt, en dat is de goede vaatwasser hoogte.

Suc6
Mvg Bas
 
A

Anonymous

Guest
bas r zei:
Sokkeltjes plaatsen onder een vaatwasser is niet echt verstandig.
Hoe hoger je de vaatwasser plaats hoe verder je keukendeur onder je vaatwasser deur uitsteekt.
Hierdoor loop je het risico dat je vaatwasser deur onder tegen je plint draait.
Kijk goed wat de hoogte van je keuken is doe daar de dikte van het blad af en de dikte van het bovendek wat je ook op je kastjes gebruikt, en dat is de goede vaatwasser hoogte.

Suc6
Mvg Bas

Sokkels onder vaatwassers worden steeds meer toegepast,ivm de vergrijzing van de doorsnee
Nederlander,die daarbij minder laag hoeft te bukken en dus langer van zijn woning kan genieten.
Laat je goed voorlichten,en neem dan je beslissing.
Rictap heeft ook een goede oplossing aangeboden,die wij ook vaak toepassen.
Let wel op,dat je geen enkele leiding of aansluiting achter de machine plaatst.
Dit beperkt je inbouwdiepte,en alle aansluitingen worden gewoonlijk vanuit de spoelkast (onder de wasbak) gemaakt.
Hou hier rekening mee bij de planning/ontwerpen.

:arrow:
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Daar heb je gelijk in, maar wat ik bedoelde was wanneer een te lage vaatwasser onder een hoog keukenblad geplaatst word en op sokkels gezet wordt.
Wanneer je hem zoals u beschrijft hoger plaatst, dat zet je hem waarschijnlijk in een hogere kast en niet onder een blad.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Kijk, hier heb ik iets aan.
Ik had dus steeds in gedachten dat de plint doorloopt onder de vaatwasser.
Ik ga voor een volledig geintegreerd model.

Is het dan niet zo dat het deurpaneel wat hiervoor komt, Onder de overige
deurtjes uitsteekt?
Of denk ik volledig verkeerd?
 

tuoh

Oud hout
Het deurtje van de vaatwas heeft dezelfde hoogte als de andere onderkasten, maar eens je vaatwas is ingebouwd komt er wel een valse plint voor die wegneembaar is (twee magneten of snapsloten), zo lopen de plinten mooi door.

Om nu de vaatwasdeur 90° te kunnen openen word de plint voor de vaatwas soms wat lager gehouden. Deze maten vind je meestal terug in de montagehandleiding.
Wij plaatsen onder de vaatwas ook altijd twee metalen sledes met hoogteverstelling aan de voorkant, zo moet je niet liggen klooien om de achterste poten van de machine bij te regelen.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
De hoofdbedoeling van die slede's is de achterste poten van het toestel langs de voorzijde te kunnen bijregelen. Het zijn twee stalen goten met een tandwieloverbrenging voor het verstelmechanisme.

De spullen worden meegeleverd bij de machine, of de machine is standaard uitgerust met een frontaal stelmechanisme voor de poten op de machine zelf. Hangt van het merk af.
Beide systemen voldoen prima, gedaan met klooien bij het plaatsen.
Je kan die goten niet eender waar bestellen, maar enkel bij de machinefabrikant, als ze in het gamma van dat merk zitten tenminste.

Zit er een instelling op de machine zelf, en zijn er dus geen goten of sledes bij, dan kan je ook gebruik maken van twee stroken Trespa van 6mm :D werkt even goed.

Veel hangt af van de ondergrond waar de machine op komt te staan of je al dan niet die sledes nodig hebt. Bij tegelvloeren, chapevloeren, etc.. verloopt het in- en uitschuiven zeer stroef, of blijven de poten achter de naden van de vloerstenen hangen, hier brengen de sledes uitkomst.

Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
tuoh zei:
Wij plaatsen onder de vaatwas ook altijd twee metalen sledes met hoogteverstelling aan de voorkant, zo moet je niet liggen klooien om de achterste poten van de machine bij te regelen.

Mvg,

André

Ik heb al meerdere vaatwassers gemonteerd/geplaatst, maar nog nooit tegen gekomen dat je de poten aan de achterkant moest stellen. Ik ken enkel 2 aan de voorkant, welke individueel te verstellen zijn en ook aan de voorkant de mogelijkheid om een aan de achterkant in het midden geplaatste poot in/uit te draaien.
Dat de vaatwasser 'slechts' op 3 poten staat maakt niet uit omdat deze aan alle kanten ingeklemd staat.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
jpandriesse zei:
tuoh zei:
Wij plaatsen onder de vaatwas ook altijd twee metalen sledes met hoogteverstelling aan de voorkant, zo moet je niet liggen klooien om de achterste poten van de machine bij te regelen.

Mvg,

André

Ik heb al meerdere vaatwassers gemonteerd/geplaatst, maar nog nooit tegen gekomen dat je de poten aan de achterkant moest stellen. Ik ken enkel 2 aan de voorkant, welke individueel te verstellen zijn en ook aan de voorkant de mogelijkheid om een aan de achterkant in het midden geplaatste poot in/uit te draaien.
Dat de vaatwasser 'slechts' op 3 poten staat maakt niet uit omdat deze aan alle kanten ingeklemd staat.


hier idem, ken niet anders dan 3 poten. ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Interessant topic. Ik ben ook al een tijdje bezig om een keuken te bouwen en het uitzoeken van dit soort dingen is soms best lastig. Vooral omdat onze huidige keuken zo'n ouderwets geval is, dat je daar moeilijk kunt spieken.

Ik lees nu over een dek op de keukenkastjes. Ik had begrepen dat het werkblad gewoon op de kastjes ligt, maar blijkbaar is dat niet zo? Moet je na het plaatsen van de kastjes er nog een plaat opleggen? En schroef je de vaatwasser op de een of andere manier aan deze plaat vast?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Om eerlijk te zijn begrijp ik ook niet helemaal wat er met het dek bedoelt word. Naar mijn weten schroef je inderdaad je blad op je kastjes.
Mocht je trouwens nog een blad keuze moeten maken, denk dan eens aan Terazzo/granieto ( http://www.terrazzodesign.nl/index.html, foto's op de site zijn slecht, maar gaat om het idee ). Wij hebben het ook (ook laten maken door v Maarschalkerweerd, zie link) en zijn er bijzonder over te spreken. Omdat het op locatie gestort word heb je een 100% pas blad, zonder naden of wat dan ook en in zo'n beetje elk denkbare kleur leverbaar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wij zitten nu te denken aan composiet in de kleur van belgisch hardsteen. Dat schijnt ook helemaal hip te zijn op dit ogenblik En omdat we twee aparte en vrij korte bladen nodig hebben maak ik me geen zorgen over naden. Terazzo is mooi maar ook wel duur.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat laatste valt dus wel weer alles mee.
Wij hebben ook geïnformeerd naar Belgisch hardsteen, maar dat was bijna 4!!! x duurder dan wat we nu hebben. Ook gekeken naar een betonnen blad, dat was bijna 2x duurder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.