een kampeerkeukenkist, oftewel een Chuck Box

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
nou, daar gaan we dan voor de 2e keer; ik had net een heel bericht getikt en toen moest ik opnieuw inloggen. Daarna was ik alles kwijt :mad:

Mijn eerste bouwverslag:
Een jaar geleden ben ik serieus begonnen met hout bewerken. Ik heb me ingeschreven bij Mathijs Heijkers in Boxtel voor een cursus Meubelmaken/Fijnhoutbewerken en ik heb een hoop geleerd, vooral over wat ik allemaal nog niét kan...!
Dit verslag gaat eigenlijk niet zoveel over wat ik bij Mathijs heb geleerd, er komen geen pen/gat verbindingen noch zwaluwstaarten in voor, maar we hadden afgelopen voorjaar als eerste behoefte aan een kampeerkeukenkist, dus daarmee ging ik aan de slag.
Via flink wat Googlen kwam ik erachter dat de juiste engelse zoekterm Chuck Box was. Toen ik dat eenmaal wist ging er een wereld voor me open. Via allerlei andere sites kwam ik uiteindelijk terecht bij Ken Ralston en zijn website https://www.blueskykitchen.com Ik koos voor een van deze ontwerpen omdat hij de nadruk legde op het gewicht; veel bouwers van keukenkisten gaan enthousiast aan de slag met stevig plaatmateriaal als 10-12 mm multiplex, mdf of osb. Daarmee komt het leeggewicht van de kist op wel 15 tot 30 kg te liggen, en dat wilde ik niet. Ralston werkt volgens het principe van 'skin and bones', heel dun plaatmateriaal wat stevigheid krijgt door het gebruik van dikkere steunlatten. Ik heb op de website het boek met bouwtekeningen besteld en ben begonnen aan de bouw van zijn ontwerp Grubby Box.

De bouw:
Ik ben begonnen met hem omrekenen van alle maten van inches naar millimeters. Zelfs met een goede online converter een flinke klus (ik ben een paar uur bezig geweest) maar de moeite waard, want de vereiste nauwkeurigheid ligt < 1 mm dus ik wilde daarin geen rekenfouten maken.
Aan het begin van het ontwerp staat een uitgewerkte zaaglijst en een tekening waarop staat hoe alle stukken uit één plaat zijn te zagen.

Ik heb een plaat triplex gekocht van 3,6 mm dik en heb met mijn (toen) net aangeschafte 2e hands Inca Compact tafelzaag de plaat verdeeld in de verschillende stukken.
De bouwtekening geeft vervolgens per pagina netjes aan welke stukken van de zaaglijst je voor die pagina nodig hebt.
Zo kon ik pagina voor pagina de verschillende onderdelen van de Chuck Box in elkaar zetten en uiteindelijk kwamen alle onderdelen bij elkaar in het eindresultaat.

Hoe ziet dat er dan uit?
Als we op pad zijn dat schuift alles in elkaar; de tafel past over de kist heen
20180811_120444759_iOS.jpg

Op de camping til je de tafel van de kist af
20180811_120458500_iOS.jpg
schuif je de zijwanden uit de kist en plaatst die in klemmen op de tafel zodat je 2 zijbladen krijgt
20180811_120542988_iOS.jpg
en tenslotte til je de kist op de tafel met de zijbladen (ja, dat laatje hangt nu weer recht :))
20180811_120642545_iOS.jpg
Bovenop de kist komt het gascomfoor te staan.

En, bevalt het?
Jazeker, dit was een goed idee. Al onze pannen, borden, bestek enz. pasten in de kist en het gascomfoor staat nu op een goede werkhoogte (niet onbelangrijk voor een lange man met een slechte rug..!). Het leeggewicht van de hele kist, met laatjes en manden, is 9,8 kg. Klinkt nog steeds vrij zwaar, maar ik denk niet dat het veel lichter kan; nu kan ik met mijn 80 kg op het tafeltje gaan zitten zonder enge kraakgeluiden.

Op de foto's staat de kist in een eerste lak (spuitbussen van de Action); na de vakantie heb ik 'm nog eens geverfd en nu ziet 'ie er zo uit:
IMG_3646.jpg
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Mooi gemaakt.
voor kamperen telt gewicht bijna dubbel want de lading mag nooit te zwaar zijn.

top..
 
P

Pel

Guest
Mooi functioneel gemaakt, door triplex te gebruiken is het toch sterk en tevens licht in gewicht, en 10 kg is weinig.

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Knap werk in een retrokleur. Ik vind deze constructies, net als campaign furniture, altijd fascinerend.Je moet er maar op komen.
Veel plezier er verder mee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.