Scheepstimmerman zoekt nieuwe beitels, suggesties?

D

DervishD

Guest
Ik ben scheepstimmerman van beroep en sommige van mijn Nooitgedagt beitels zijn nu zo ver op dat er niet meer fatsoenlijk mee te werken is en zijn dus aan vervanging toe. Omdat ik altijd Nooitgedagt heb gebruikt en deze prima bevielen heb ik me er tot nu toe niet mee bezig gehouden welke beitels tegenwoordig goed zijn. Kroon (de leverancier bij ons op de werf) levert alleen Bahco maar die beitels zijn gewoon bagger, het staal is veel te zacht en ze zijn te dik. Ik heb wel goede dingen gelezen over beitels van Kirschen maar volgens wat ik lees zijn die hooggepolijst waardoor de onderkant van het blad niet vlak is en de hoeken zijn afgerond, ook geen optie dus. Kan iemand goede beitels aanraden voor professioneel gebruik? Mijn budget is maximaal 40-50 euro per stuk.
 
D

DervishD

Guest
Omdat ik geen beitels hoef die al voor de helft zijn opgeslepen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat is natuurlijk een kwestie van goed zoeken. Ze zijn er echt nog. Er heeft in FWW een hele test bestaan van allerlei beitels. Narex kwam daar goed uit voor de verhouding kwaliteit/prijs.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
DervishD zei:

Ijzerwaren "De Ploeg"


adres:
Kapelsesteenweg 384-386
2930 Brasschaat (België)

tel.: 03 664 33 27
fax: 03 665 38 23

net over de grens dus ;)

De man heeft nog zowel gewone beitels liggen als van die steekbeitels (dikker, om diepere gaten mee te maken) En niet onbelangrijk: aan de originele prijs!

nog open tot 18 vandaag denk ik (voor als je wil bellen)
 
D

DervishD

Guest
Ik heb net met ze gebeld en ze hebben nog een paar liggen die ik gelijk wegkaap :D hij heeft mij zijn e-mail gegeven zodat we alles af kunnen handelen. Ik woon in Friesland dus ik stort het geld op zijn rekening en dan stuurt hij ze op.

In ieder geval bedankt Surfie ;)
 
D

DervishD

Guest
Ik heb verschillende reviews over Kirschen gelezen en de grootste klacht is dat het staal gepolijst is waardoor de hoeken afgerond worden en de onderkant niet vlak is. Wat is jouw ervaring wat dat punt betreft? Het staal schijnt wel van hoge kwaliteit te zijn.
 

tuoh

Oud hout
Zelf gebruik ik drie verschillende merken beitels, de oude E.A.Berg's, Pfeil, en Chinese HSS beitels (merkloos) Ik ben van alle drie de merken tevreden, maar betrap me zelf erop dat ik meestal die Chinese spullen in de hand neem :D Het is niet allemaal bagger dat uit het verre oosten komt. Ze hebben nu eenmaal een heel handig formaat voor aan boord, niet te groot, niet te dik, en vlijmscherp af te wetten.

Qua uitstraling en kwaliteit van afwerking zijn de Pfeil beitels superieur,vlijmscherp af te wetten, en ze blijven ook lang scherp.


Mvg,

André
 
D

DervishD

Guest
Omdat sommige andere beitels binnen een jaar ook zo'n beetje aan vervanging toe zijn ben ik maar eens met Google gaan zoeken en de steekbeitels van Pfeil worden in elke review hooggewaardeerd. Op een paar foto's is te zien dat het staal niet te dik is (mijn voorkeur gaat uit naar dunne beitels) en ook niet zo zwaar gepolijst is als b.v. Kirschen of Stubai. Ik zag ook dat Baptist Pfeil in het assortiment heeft, dat is dan wel een korte beitel maar de normale steekbeitel kunnen ze dan ook wel leveren lijkt mij. Ik denk dat Pfeil een meer dan goede vervanger is voor Nooitgedagt.

(Ik weet nu ook eindelijk waar FWW voor staat :lol: )
 
D

DervishD

Guest
Bahco, praat me d'r niet over. Wat een bagger is dat zeg. Ik heb ze wel eens geprobeerd en na een paar tikken op een stuk teak was de snede gewoon dubbelgevouwen. Het viel me ook op dat de exemplaren die ik heb geprobeerd een beetje messingachtige gloed hadden. Ze moeten zich diep schamen dat ze die rotzooi als beitels verkopen.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb drie beitels van bahco waar ik zeer tevreden over ben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er een vouw heb aangeslepen van zo'n 80 à 85 graden en er met een aanzetstaal een zuivere braam heb aangetrokken. Werkt perfect om op moeilijk bereikbare plaatsen te schrapen. En daarvoor mag het staal niet te hard zijn en dus is bahco het aangewezen merk! Ik heb er zo een vlakke, een licht afgeronde en één in een hoek van 90 graden aangeslepen om in hoeken te kunnen schrapen.

Mijn andere gewone beitels zijn van Felder. Waarschijnlijk niet hun eigen merk maar wel zeer scherp te krijgen.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik kon het toch niet laten en ben gisteren nog even snel een paar nooitgedagt beitels gaan oppikken :D

hij heeft er nog best een aantal, maar van de gewone beitels enkel nog met kunststof handvat, behalve dan de 6 mm brede beitel. De laatste houten heb ik meegenomen ^^ met name een 6, 28 en 30. Kwestie van een paar van mijn huidige beitels al eens te vervangen wegens te bagger voor woorden (bahco en merkloze bahco met het zwarte kunststoffe handvat). En voor 47 euro met factuur (inbrengen die handel ^^) kan je niet verkeerd gaan dacht ik zo.

naast de normale beitels ook nog een aantal steekbeitels en hakbeitels (?), enfin voor het zware en diepere werk dus.
 
D

DervishD

Guest
Misschien ook wel even een leuke vraag. Ik heb de afgelopen 15jr zelf alleen maar Nooitgedagt beitels gehad dus kan eigenlijk niks zeggen over het staal van andere merken (behalve die bagger Bahco's). Is het staal dat Nooitgedagt gebruikte vergeleken met b.v. Pfeil of Kirschen nog steeds van goede kwaliteit of is er zoveel in staalproductie inmiddels zoveel veranderd dat het tegenwoordig middelmatig is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.