PDA

Bekijk Volledige Versie : Scheepstimmerman zoekt nieuwe beitels, suggesties?

DervishD
22-01-11, 13:17
Ik ben scheepstimmerman van beroep en sommige van mijn Nooitgedagt beitels zijn nu zo ver op dat er niet meer fatsoenlijk mee te werken is en zijn dus aan vervanging toe. Omdat ik altijd Nooitgedagt heb gebruikt en deze prima bevielen heb ik me er tot nu toe niet mee bezig gehouden welke beitels tegenwoordig goed zijn. Kroon (de leverancier bij ons op de werf) levert alleen Bahco maar die beitels zijn gewoon bagger, het staal is veel te zacht en ze zijn te dik. Ik heb wel goede dingen gelezen over beitels van Kirschen maar volgens wat ik lees zijn die hooggepolijst waardoor de onderkant van het blad niet vlak is en de hoeken zijn afgerond, ook geen optie dus. Kan iemand goede beitels aanraden voor professioneel gebruik? Mijn budget is maximaal 40-50 euro per stuk.

SamPonette
22-01-11, 13:32
Ik heb onlangs nog wel een kleine ijzerwarenwinkel bezocht die nog nieuwe (!) nooitgedacht beitels had liggen.

Het is wel in Kapellen (Belgie), maar als je wil stuur ik je de gegevens?

DervishD
22-01-11, 13:36
Graag!

rickkoorman
22-01-11, 14:18
Waarom geen gebruikte beitels? Marktplaats staat er vol mee.

DervishD
22-01-11, 14:36
Omdat ik geen beitels hoef die al voor de helft zijn opgeslepen.

rickkoorman
22-01-11, 15:06
Dat is natuurlijk een kwestie van goed zoeken. Ze zijn er echt nog. Er heeft in FWW een hele test bestaan van allerlei beitels. Narex kwam daar goed uit voor de verhouding kwaliteit/prijs.

SamPonette
22-01-11, 15:37
Graag!

Ijzerwaren "De Ploeg"

adres:
Kapelsesteenweg 384-386
2930 Brasschaat (België)

tel.: 03 664 33 27
fax: 03 665 38 23

net over de grens dus ;)

De man heeft nog zowel gewone beitels liggen als van die steekbeitels (dikker, om diepere gaten mee te maken) En niet onbelangrijk: aan de originele prijs!

nog open tot 18 vandaag denk ik (voor als je wil bellen)

DervishD
22-01-11, 16:01
Ik heb net met ze gebeld en ze hebben nog een paar liggen die ik gelijk wegkaap :D hij heeft mij zijn e-mail gegeven zodat we alles af kunnen handelen. Ik woon in Friesland dus ik stort het geld op zijn rekening en dan stuurt hij ze op.

In ieder geval bedankt Surfie ;)

SamPonette
22-01-11, 17:12
graag gedaan hoor :mrgreen:

na deze partij schakelt hij over op bahco, dus snel zijn is de boodschap ;)

misschien moest ik er ook maar eens langs voor goeie beitels..

Stannetje
22-01-11, 20:04
Ik heb kirschen beitels ben zeer goed te spreken over dit merk

Gr. Stan

DervishD
22-01-11, 20:11
Ik heb verschillende reviews over Kirschen gelezen en de grootste klacht is dat het staal gepolijst is waardoor de hoeken afgerond worden en de onderkant niet vlak is. Wat is jouw ervaring wat dat punt betreft? Het staal schijnt wel van hoge kwaliteit te zijn.

tuoh
22-01-11, 20:30
Zelf gebruik ik drie verschillende merken beitels, de oude E.A.Berg's, Pfeil, en Chinese HSS beitels (merkloos) Ik ben van alle drie de merken tevreden, maar betrap me zelf erop dat ik meestal die Chinese spullen in de hand neem :D Het is niet allemaal bagger dat uit het verre oosten komt. Ze hebben nu eenmaal een heel handig formaat voor aan boord, niet te groot, niet te dik, en vlijmscherp af te wetten.

Qua uitstraling en kwaliteit van afwerking zijn de Pfeil beitels superieur,vlijmscherp af te wetten, en ze blijven ook lang scherp.

Mvg,

André

Seek
22-01-11, 22:22
Dieter Schmidt levert de Kirschen beitels ook zonder polijsten.
http://www.feinewerkzeuge.de/stemmb.htm

DervishD
23-01-11, 10:03
Omdat sommige andere beitels binnen een jaar ook zo'n beetje aan vervanging toe zijn ben ik maar eens met Google gaan zoeken en de steekbeitels van Pfeil worden in elke review hooggewaardeerd. Op een paar foto's is te zien dat het staal niet te dik is (mijn voorkeur gaat uit naar dunne beitels) en ook niet zo zwaar gepolijst is als b.v. Kirschen of Stubai. Ik zag ook dat Baptist Pfeil in het assortiment heeft, dat is dan wel een korte beitel maar de normale steekbeitel kunnen ze dan ook wel leveren lijkt mij. Ik denk dat Pfeil een meer dan goede vervanger is voor Nooitgedagt.

(Ik weet nu ook eindelijk waar FWW voor staat :lol: )

Hubert.
23-01-11, 10:17
Ik heb deze beitelset http://www.bouwshoponline.nl/pid4501523 ... 6-EUR.aspx (http://www.bouwshoponline.nl/pid450152336/steekbeitels-Bahco-6-t-m-32-mm-424P-S6-EUR.aspx)

het is dezelfde set als bij Axminster merkloos wordt verkocht
http://www.axminster.co.uk/axminster-se ... rod783396/ (http://www.axminster.co.uk/axminster-set-of-6-bevel-edge-chisels-prod783396/)

ze vallen tot nu toe wat tegen, zijn snel bot en lastig echt scherp te krijgen :(

DervishD
23-01-11, 10:40
Bahco, praat me d'r niet over. Wat een bagger is dat zeg. Ik heb ze wel eens geprobeerd en na een paar tikken op een stuk teak was de snede gewoon dubbelgevouwen. Het viel me ook op dat de exemplaren die ik heb geprobeerd een beetje messingachtige gloed hadden. Ze moeten zich diep schamen dat ze die rotzooi als beitels verkopen.

jokke
23-01-11, 11:14
Ik heb drie beitels van bahco waar ik zeer tevreden over ben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik er een vouw heb aangeslepen van zo'n 80 à 85 graden en er met een aanzetstaal een zuivere braam heb aangetrokken. Werkt perfect om op moeilijk bereikbare plaatsen te schrapen. En daarvoor mag het staal niet te hard zijn en dus is bahco het aangewezen merk! Ik heb er zo een vlakke, een licht afgeronde en één in een hoek van 90 graden aangeslepen om in hoeken te kunnen schrapen.

Mijn andere gewone beitels zijn van Felder. Waarschijnlijk niet hun eigen merk maar wel zeer scherp te krijgen.

DervishD
23-01-11, 11:28
:D :lol:

SamPonette
23-01-11, 13:14
ik kon het toch niet laten en ben gisteren nog even snel een paar nooitgedagt beitels gaan oppikken :D

hij heeft er nog best een aantal, maar van de gewone beitels enkel nog met kunststof handvat, behalve dan de 6 mm brede beitel. De laatste houten heb ik meegenomen ^^ met name een 6, 28 en 30. Kwestie van een paar van mijn huidige beitels al eens te vervangen wegens te bagger voor woorden (bahco en merkloze bahco met het zwarte kunststoffe handvat). En voor 47 euro met factuur (inbrengen die handel ^^) kan je niet verkeerd gaan dacht ik zo.

naast de normale beitels ook nog een aantal steekbeitels en hakbeitels (?), enfin voor het zware en diepere werk dus.

DervishD
23-01-11, 15:52
Misschien ook wel even een leuke vraag. Ik heb de afgelopen 15jr zelf alleen maar Nooitgedagt beitels gehad dus kan eigenlijk niks zeggen over het staal van andere merken (behalve die bagger Bahco's). Is het staal dat Nooitgedagt gebruikte vergeleken met b.v. Pfeil of Kirschen nog steeds van goede kwaliteit of is er zoveel in staalproductie inmiddels zoveel veranderd dat het tegenwoordig middelmatig is?

Geert
23-01-11, 16:03
Bahco heeft verschillende kwaliteitsniveaus in z'n beitels, hebben jullie wel de goede te pakken?

Hubert.
23-01-11, 16:12
mij werd vroeger door mijn leraren en meubelmakers altijd verteld dat je juist geen Nooitgedagt moest kopen omdat deze te zacht waren.
Ondertussen zag je wel bij elke meubelmaker Nooitgedagt liggen :D

DervishD
23-01-11, 16:51
Bahco heeft verschillende kwaliteitsniveaus in z'n beitels, hebben jullie wel de goede te pakken?
Die ik in m'n handen had was 1 met zo'n "ergonomisch" handvat, de 425 geloof ik?

mij werd vroeger door mijn leraren en meubelmakers altijd verteld dat je juist geen Nooitgedagt moest kopen omdat deze te zacht waren.
Ondertussen zag je wel bij elke meubelmaker Nooitgedagt liggen :D
Dat is ook niet zo vreemd. Het was de grootste gereedschap fabrikant van Nederland en de prijs was gunstig. Nooitgedagt heeft altijd de naam gehad maar was die naam ook echt verdiend of was het gewoon een kwestie beschikbaarheid? Wat ik wel altijd vreemd heb gevonden is het verschil tussen Nooitgedagt beitels. Zo is mijn 32 mm beitel scheermesscherp te slijpen maar blijft niet lang scherp. De 12 mm geeft tijdens het slijpen bijna een zwart poeder af alsof er heel veel koolstof vrijkomt. Zo ziet er tussen al mijn Nooitgedagt beitels verschil. Dat verschil is helemaal goed te zien op mijn coticule (AKA Belgisch brok). Op het gele oppervlak van de steen is duidelijk te zien dat het metaalslijpsel van de ene beitel donkerder is dan van de andere.

Ik ga trouwens een beitel van Pfeil bestellen. craftsupplies verkoopt ze ook los en die van 35mm kost 22,50. Voor dat geld durf ik het risico wel te nemen. Pfeil gebruikt voor de beitels trouwens chroom vanadium staal met een hoog koolstofgehalte wat ideaal zou moeten zijn, een hoge corrosie weerstand en taaiheid en door het hoge koolstofgehalte zouden ze zeer scherp te slijpen moeten zijn.

pkok61
23-01-11, 17:30
zomaar een vraag, waarom geen lie-nielsen beitels

Sjoerd
23-01-11, 17:34
60 a 70 Euro per beitel is niet weinig.... :roll:
Kirschen kost zo'n 20 Euro per beitel, zijn die Lie Nielsen beitels dan echt 3 keer zo goed? ;)

Met mijn amateuristisch gehobby zijn ze het niet waard, maar voor de echte perfectionisten zijn ze ongetwijfeld goed.

Seek
23-01-11, 17:35
Persoonlijk vind ik mijn Nooitgedagt gereedschap niet geweldig. Staal vaak te zacht. Het hout van de schaven onnauwkeurig bewerkt. Ik heb een paar nooitgedagt beitels die best aardig zijn, die gebruik ik vorr fijn werk, daar sla ik nooit met een hamer op. Met een 30 graden vouw overleven die wel een tijdje. Bahco is best stevig staal, maar moeilijk echt scherp te krijgen. Sinds kort heb ik een paar Koyamaichi beitels, speciaal gekocht om stevig op te kunnen timmeren in hard hout. Het zijn ongelooflijk mooie beitels en echt super super scherp te krijgen. Maar ik ken ze nog niet goed genoeg om er echt een oordeel over te vellen. Alhier gekocht, en schrik niet van de prijs: http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=312_489

Op zich zijn er heel veel goede merken beitels met veel beter staal dan de Nooitgedagts te koop, maar goed spul heeft wel zijn prijs. Te denken valt aan Aisley Iles of Lie Nielsen. Beitels gemaakt van A2 staal ipv het wat ouderwetsere O1 zijn in theorie iets minder scherp en hebben een langere standtijd. Narex is een iets goedkoper merk waar je veel goede berichten over hoort. Het loont vaak om over de grens te kijken. Betrouwbare leveranciers zijn onder andere Axminster en Workshopheaven in Engeland en Dieter Schmid in Duitsland. Verzendkosten is maar een paar euro meer dan van een Nederlands bedrijf.

DervishD
23-01-11, 17:55
zomaar een vraag, waarom geen lie-nielsen beitels

Omdat die te duur zijn voor alledaags gebruik. De beitel moeten niet zo duur zijn dat je er extra voorzichtig mee omgaat, dat werkt gewoon niet. Als ik b.v. een beitel kwijt zou raken moet de prijs zo zijn dat ik zo een nieuwe koop.

DervishD
26-01-11, 17:33
Ik heb vandaag de Pfeil steekbeitel die ik had gekocht geprobeerd en ik ben meer dan tevreden. We zijn momenteel een boot met Jatoba aan het betimmeren en het is duidelijk te merken dat de Pfeil veel langer scherp blijft. De dikte is precies goed (vergelijkbaar met Nooitgedagt) en het handvat ligt beter in de hand. Voor mij dus geen Nooitgedagt meer.

Scheppie
27-01-11, 11:38
Voor mij dus geen Nooitgedagt meer.

Nou dat had ik nooit gedagt... :mrgreen:

jaap
29-01-11, 08:20
Als de scheepstimmerman nog meer info zoekt, recent is er een hele lange post geweest, waarbij ons gewaardeerd forumlid Wilco een serie beitels naar eigen ontwerp wilde laten maken. In die lange posting staat heel veel info over beitels, maar op de pagina van de link ook een verwijzing naar de grote beiteltest van Finewoodworking, en even lager een prachtig setje Asley Iles beitels van Schummie.
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=1937&st=0&sk=t&sd=a&start=40
veel leesplezier

jaap

DervishD
29-01-11, 10:33
Nee hoor, ik heb genoeg informatie. Ik ben het trouwens helemaal eens met het oordeel van de FWW test over de beitels van Pfeil. Het zijn hele fijne beitels. Mooie kwaliteit staal, comfortabel handvat en scherp geprijst. Ik hoef dus ook niet verder te zoeken naar een vervanger voor Nooitgedagt want de Pfeils zijn merkbaar beter.

Mocht iemand er interesse in hebben, de winkel waarvan Surfie mij het adres gaf heeft nog een aantal Nooitgedagt beitels met het rode kunststof handvat. 4 stuks van 32 mm a 18,98 per stuk en 2 van 38 mm a 21,78 per stuk.