Axminster HBS200N Hobby Series Bandsaw Deel 2

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dit is het vervolg van deel 1:
https://www.woodworking.nl/showthread.php?25539-Axminster-Hobby-Series-HBS200N-Bandsaw-Deel-1

Een afwijking van de montage volgorde

Vlgs de gebruiksaanwijzing dien je eerst de tafel, aanslag en lineaal te monteren en af te stellen waarna het afstellen van het zaaglint tov de bovenste EN onderste geleider begint. Hiervoor moet je dit alles weer losnemen.


Mijn volgorde zou een tweede keer zijn (en als je me volgt doe je dit op eigen risico)
Check eerst mbv de gebruiksaanwijzing of het zaaglint mooi op het midden van de wielen loopt
Zet het zaaglint op spanning vlgs de gebruiksaanwijzing.
Stel het zaaglint af tov de bovenste geleider met gebruik van de inbussleutel en de voelermaatjes.
Je dient de geleider naar 36 mm boven de tafel te laten zakken. Omdat de tafel ontbreekt behaal je hetzelfde als je hem 96 mm laat zakken tov onderkant machine
Voor de metalen begeleider achter gebruik je het de inbus sleutel en het voeler maatje 2 mm (de gebr aanw heeft het over een dubbelgevouwen A4 tje = 1 mm)
Voor de messing busjes links en rechts het inbus sleuteltjeOmdat je bij het afstellen het lint makkelijk op zij duwt zet je de twee 0,5 mm voeler maatjes links en rechts van het zaaglint vast met het knijpertje. Zo heb je de handen vrij voor het afstellen.
IMG_2166.jpg


Stel daarna het zaaglint af tov de onderste geleider EN haal de machine van het lichtnet, de beveiligings schakelaar voor de ONDERSTE deur ontbreekt namelijk. Dit zou m.i. duidelijk in de gebruiksaanwijzing moeten staan.
Mbv. het losdraaien van het voorste boutje links van het zaaglint maak je de geleider vrij voor het afstellen.
Het achterste boutje li van het zaagblad (die in het slob gat) houd de geleider op zijn plaats.
Op mijn machine zat dit boutje LOS; gevaarlijk want ik had de machine al laten lopen. Op de foto zie je hoe scheef de geleider daardoor zat

Afstellen gaat als bovengeleider.

Monteer nu de tafel, leg de marker/viltstift tegen het zaaglint achter de tanden en laat de machine even lopen. Herhaal dit voor de andere kant van het blad. Op het hele zaaglint zit nu een inktstreep. Zet dan de machine een aantal keren aan en uit. Als het lint de machine ergens raakt (de mijne deed dat bij het uitlopen) heb je een visuele indicatie WAAR dat is.
Monteer en stel de lineaal, ik heb besloten om deze door te zagen op de 0 mm positie, zo kan ik het lint uitnemen zonder de lineaal te hoeven demonteren. Door de 2 boutjes links EN rechts kun je desgewenst de rail blijven gebruiken.
De tafel zelf kan mbv de handel eronder in verstek gezet worden, het scheef draaien is even een slag.


IMG_2159.jpg
Op mijn exemplaar stak het zwarte kunsstof plaatje een fractie boven de zaagtafel zelf uit.
Met een oud doch scherp beiteltje en wat schuurpapier heb ik het plaatje tot een fractie onder de zaagtafel gebracht.


IMG_2167.jpg
De tafel kon af fabriek niet zuiver haaks tov het zaagblad gezet worden, dit is eenvoudig bij te stellen door de schroef in het chassis waarop de tafel rust bij te stellen.


IMG_2168.jpg
In de gleuf op de zaagtafel past trouwens de Festool klem die je ook gebruikt voor de linealen.






De zaaggeleider;
schuif je voor en achter op de tafel. in mijn geval moest ik de hendel nog 2x met de klok meedraaien om de juiste spanning voor het vastzetten te bereiken.

Staat de geleider evenwijdig aan de gleuf in de zaagtafel?
Ik heb de geleider tien keer verschoven en vastgezet en met de gauge gecheckt. Een variabele afwijking tot 1,5 mm. Hier geld helaas; alle waar is naar zijn geld.


IMG_2164.jpg
Dit geld helemaal voor het aluminium van de geleider, mijn exemplaar is in de lengte wel recht maar niet in de hoogte (zie foto) De bolling boven/onder tov midden bedraagt 1 mm. Noodoplossing wordt een rechte (van boven naar beneden dus HOL) lat tegen de geleider schroeven.
Wrs ga ik de lineaal en gleuf aan de voorzijde vervangen door een balkje met daarin een standaard T Track waarop ik dan weer van alles vast kan klemmen.
Er is natuurlijk van alles en nog wat te koop maar een en ander moet in verhouding blijven tot het aanschafbedrag .

De Verstekaanslag/Mitter Fence
Gaat strak op de track van de tafel.
IMG_2162.jpg
Verbetering van de nauwkeurigheid is te behalen door de twee schroeven van het aanwijzertje mbv een kruiskopschroevendraaier recht te zetten.


Eerste indruk met zagen.
Daarbij gebruik ik het standaard gemonteerde lint;
machine loopt mooi rustig en stil, een stukje plaatmateriaal (breng de bovenste geleider tot 12 mm boven je werkstuk) gaat moeiteloos, een balkje eiken van 35 mm hoog schulpen ook, alleen hoor je nu dat de motor belast wordt. Vrije vormen gaat ook prima, de snede is overal 90 graden.
IMG_2169.jpg
Afhankelijk van het materiaal moet je de zaagsneden nog wel wat na schuren.


Stofafzuiging;

De verloop mof (Type?) van mijn Festool zuiger past op de aansluiting van de lintzaag. Tot nu toe heb ik niet de indruk dat er sprake is van stofafzuiging. Onder de tafel voel ik een lichte luchtstroom maar zie geen verschil met en zonder afzuigen. Hier ga ik nog naar kijken. Tips zijn welkom.


Mijn mening tot nu toe
Ik vind de geleider het enigste (zwaar) teleurstellende onderdeel. Axminster heeft goed ingezet met een deugdelijke machine met een prima motor, nota bene een gietijzeren blad en dan zo’n flut geleider. Zonder aanpassing reduceert dit de lintzaag tot een figuurzaag


Zou ik de machine met de kennis en ervaring van nu weer kopen?
Voor het mij is het een machine voor erbij dus ja, ik vind dat je waar krijgt voor je geld en voordeel is de eenvoudige bouw van deze machine. Hierdoor kun je hem nauwkeuriger af stellen tov hoe hij uit de doos komt.


Mijn suggestie voor verbetering van deze machine
Ik hoop dat mijn leverancier de kwaliteit van de geleider bij Axminster ter sprake brengt en ze een betere versie toevoegen.

Vriendelijke groet,
Hendrick

 
Laatst bewerkt:

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Hendrick, leuk verhaal zeker omdat ik het zaagje ook heb, niet voor erbij maar omdat ik niet meer ruimte heb :)

wat betreft de zaag vind ik het leuk te lezen dat jij bij het onder deurtje geen beveiliging hebt zitten. Dat heb ik wel namelijk, ik heb de zaag nu bijna 2 jaar gok ik. Misschien productie proces aangepast. Ik heb zelf grote problemen gehad met de beveiliging van het onderdeurtje. Dit omdat hij geen goed contact maakte, ook al zat de deur dicht. soms met wat forceren deed hij het opeens weer. Uiteindelijk met axminster contact gehad en zij hebben mij een nieuwe beveiling gestuurd en die werkt vlekkeloos. Ik heb hem wel afgeplakt zodat stof er niet in kan komen. Verder heb ik als compensatie nog 5 zaaglinten van axminster gekregen. Ik had ze namelijk ook een hoop geld bespaard, ze wilde namelijk eerst dat ik heb weer zou opsturen naar Engeland:)

Wat betreft de geleider, tja die is niet best zoals je zegt. Ik heb zelf niet de miter gauge. Verder doet de machine wat ik er van mag verwachten als hobby matige houtbewerker.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Begrijp ik het goed dat je bij het afstellen van de lintgeleiders aan beide zijde van het lint een voelermaat van 2mm dik gebruikt en zodoende 4 mm speling bij het lint heb?
Het lager op de eerste afbeelding is niet goed afgesteld of komt dat doordat het scheef stond? (hoe zit het nu)
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Dit lijkt mij heel een goed prijs kwaliteit lintzaagje, als ik de tafel alleen al bekijk, is die al veel beter dan mijn grote Dewalt lintzaag, die is van aluminium.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dit lijkt mij heel een goed prijs kwaliteit lintzaagje, als ik de tafel alleen al bekijk, is die al veel beter dan mijn grote Dewalt lintzaag, die is van aluminium.

Groet Pel.

Aluminium hoeft niet slecht te zijn.
Kijk maar eens naar inca.
Met een gewicht van 20kg voor de machine, lijkt me de gietijzeren tafel niet veel voor te kunnen stellen.
 
P

Pel

Guest
Aluminium hoeft niet slecht te zijn.
Kijk maar eens naar inca.
Met een gewicht van 20kg voor de machine, lijkt me de gietijzeren tafel niet veel voor te kunnen stellen.

Maar de meeste aluminium aanslagen van bijvoorbeeld een vlakbank zijn zo krom als een hoepel, met dat euvel zit ik zelf ook mijn lintzaagtafel die is krom en ik krijg hem niet meer recht

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Jensioo, dank voor je reactie. Ik deed het onderdeurtje open terwijl de machine liep en deze bleef lopen, ik heb niet gecheckt OF er bovenin een beveiliging zit. Dat ga ik morgen doen; misschien ook defect of inderdaad een wijziging. Ik veronderstel ook defect.....
Wat bedoel je met: heb HEM wel afgeplakt?? Ik ga komende dagen nog even op kierenjacht en plak evt kieren af met alu-tape; sensationele verbeteringen zal ik dan melden maar eerst eens ff wat zagen :<)
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Spaander, je hebt helemaal gelijk; dank voor je opmerkzaamheid.
1 mm ruimte tov de metalen achtergeleider en li en re messing geleiders 0,5mm. Tekst aangepast.

Handig18; nee, alu is zeker niet slecht. Ze bouwen er zelfs vliegtuigen van :<)
De tafel is recht en verder tja....alle onderdelen lijken hetzelfde kwaliteitspeil te hebben, alleen de geleider springt daar negatief uit, zo zie ik dat.

Pel, met een alu tafel had ik de machine wrs ook niet gekocht. Ik heb wel eens van betonplex, aan de onderzijde uitgevuld met MDF, zo'n kromme tafel vlak gekregen. (het betonplex klemde ik dan op de kromme tafel). Zaagde dan eerst het betonplex in tot vlak achter het lint. Zo had ik een superdunne opening met navenant weinig stof.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Maar de meeste aluminium aanslagen van bijvoorbeeld een vlakbank zijn zo krom als een hoepel, met dat euvel zit ik zelf ook mijn lintzaagtafel die is krom en ik krijg hem niet meer recht

Groet Pel.

Je zou er een plankje op kunnen maken en dan vlakken.
Zo heb ik de aanslag van mijn lintzaag verhoogd naar ca 15cm.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Henrick ik heb van het kleine kastje, waar de schakelaar van de beveiliging zit, de naden dicht geplakt met elektratape zodat er geen stof en zaagsel in komt. Hij zit namelijk vlak voor de afzuiging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.