PDA

Bekijk Volledige Versie : Kantenfrees Makita RT0700CX2J en trespa



bprosman
19-09-18, 20:22
Niet helemaal een "hout" vraag maar ik heb een Makita kantenfrees : Makita RT0700CX2J
Kan ik daar Trespa (ca 8mm) meebewerken (mooi recht kantje aan maken) of is dat een kansloze actie en verbranden de frezen onder mn vingers ?
En als het kan, een hoog of een laag toerental?

Ik zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen maar misschien zijn er hier mensen die er al ervaring mee hebben.

Groetjes, Bram

leroy
19-09-18, 20:45
Hey hallo
Ik heb zelf wel ronde kanten gefreesd aan trespa
Met het hoogste toerental en dat ging prima
Je moet het denk ik gewoon een stukje proberen
Het miet gewoon gaan denk ik
Mvg Leroy

Welp75
19-09-18, 21:48
Hallo Bram,

Bedoel je 8mm dik? Dat is nogal wat. Trespa is behoorlijk stug spul, en ik twijfel of de 700w van de makita genoeg is om een freesbit hier doorheen te trekken. Ik heb dezelfde frees overigens en met 3mm had ik geen probleem. Wel een HM frees gebruiken (geen HSS) en niet teveel in 1 keer afnemen. Afhankelijk van de freesbit die je gebruikt, stel je de toeren in. Een gewoon kantenfrees bitje werkt het best op hoge toeren en een rustige gang met de frees. Niet duwen dus :)
Plak de rand af met schilderstape, dan splintert de toplaag niet/nauwelijks. Wel na afloop je bitje even schoonmaken.

bprosman
20-09-18, 22:07
Bedoel je 8mm dik? Dat is nogal wat
Gelukkig was het maar 5 mm achteraf.
Frezen ging prima, niet teveel tegelijk , mm of 2 per keer.



Wel een HM frees gebruiken (geen HSS) en niet teveel in 1 keer afnemen.
Nu weet ik niet wat een HM frees is maar had er een uit een set van HBM. Hij werd niet blauw of zo.
Maar zoals geschreven max 2 mm tegelijk er af.


Plak de rand af met schilderstape, dan splintert de toplaag niet/nauwelijks. Wel na afloop je bitje even schoonmaken.
Splinteren deed het spul absoluut niet (was wel een nieuwe frees). Kantje gebroken met een schuurblok.

Kortom, hele positieve ervaring ondanks dat de frees maar 700 Watt is.
Mooie rechte kanten.

Welp75
21-09-18, 19:20
Hallo Bram,

Mooi om te zien dat het gelukt is.
Mijn excuus voor de gebruikte afkortingen HM en HSS, sta ik soms niet meer bij stil :)
HM= hard metaal
HSS = snelmetaal (High Speed Steel)

HM is harder en behoud zijn scherpte langer, waar HSS scherper te slijpen is en een mooiere, strakkere snede geeft, maar sneller zijn scherpte verliest zeker als het materiaal wat je gaat frezen ook hard is.