Langgatboren

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Hoi forumnaars,

Na een 35 jarige carrière als HVAC technieker groot vermogens, ben ik nu als gepensioneerde aan de slag gegaan in de houtbewerking voor eigen doeleinden.
We zijn verkast naar het mooie Hongarije waar we wat grond met woning en stalling hebben gekocht.
Het is in een leeggelopen dorp waar ik geen gezeik van buren te verwachten heb voor overlast van lawaai of stof.

Natuurlijk is hier van alles en nog wat te maken en kan mij hier dus perfect uitleven.
Nu ben ik wat poorten aan het maken met pen en gatverbinding en ben hierdoor een tijdje aan de gang met de langgatboor, een opzetstuk voor de HM1 van Scheppach en dat gaat vrij goed.
Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig de boorkop moet vastzetten omdat deze durft los te komen aan de aandrijfas van de HM1.

Toen ik het toestel kocht was er een schoendoos met diverse hulpstukken bij en vond in krantenpapier gewikkeld enkele linksdraaiende langgatboren.
Enkele waren gebruikt, maar toch nog mooi bewaard, niet roest of krom. De maten van de boren zijn ; 8 - 10 - 12 - 14 - 16.

Mijn vragen zijn;
1: kan men zo een boor zelf slijpen en loont het de moeite? zo ja, hoe slijp je zo iets?
2: bestaan er geen andere maten van langgatboren bv; 15 mm ?

Alle tips welkom,
grts Bohanon
 
P

Pel

Guest
Als je op You Tube sharpen wood drills intoetst vind je hoe je boren moet slijpen.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
langatboren worden alleen aan de kop geslepen. De twee snijvlakken even tegen de slijpsteen houden, of even met een zoetvijl erover, en klaar.

De maten zoals 7mm en 15mm zijn zo te koop. Sets worden doorgaans per 2mm opgaand verkocht, omdat daarmee al de meeste verbindingen me kunnen gemaakt worden.
Of een pen nu 14 dan wel 15mm dik gaat worden maakt niks uit voor de sterkte. Doorgaans word naar boven afgerond bij een penverdeling op 1/3 van de houtdikte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.