Hammer K3: Mét of zonder voorritser?

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Dag formunleden,

Reeds een tijdje ben ik aan het kijken voor de aankoop van een paneelzaag (meer bepaald Hammer K3). Van de machine zelf ben ik vrij overtuigd, ik vraag me enkel af of ik deze nu mét of zonder voorritser zou moeten bestellen? Is dit effectief zo'n grote meerwaarde? Ik lees namelijk ook vaak dat (mits goede techniek) zaken zonder zo'n voorritser een even mooie zaagsnee geeft voor fineerplaten?

Ik gebruik zowel massief hout als (gefineerd) plaatmateriaal, en zal deze combinatie wellicht blijven doen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Dag formunleden,

Reeds een tijdje ben ik aan het kijken voor de aankoop van een paneelzaag (meer bepaald Hammer K3). Van de machine zelf ben ik vrij overtuigd, ik vraag me enkel af of ik deze nu mét of zonder voorritser zou moeten bestellen? Is dit effectief zo'n grote meerwaarde? Ik lees namelijk ook vaak dat (mits goede techniek) zaken zonder zo'n voorritser een even mooie zaagsnee geeft voor fineerplaten?

Ik gebruik zowel massief hout als (gefineerd) plaatmateriaal, en zal deze combinatie wellicht blijven doen.

Ik zou er een nemen, ben benieuwd waaruit de techniek bestaat om het zonder te doen... Is in mijn ogen echt wel een meerwaarde. Het ene plaatmateriaal lukt wat beter zonder dan het andere, dat wel... Scherp aangepast blad geeft lang niet altijd een zuiver resultaat bij bekleed plaatmateriaal. Enige manier om dan een goed resultaat te halen zonder voorritser is nabewerken met een freeskop... Erg omslachtig en arbeidsintensief...
Zelfs als je hem zelf niet gebruikt is de machine bij een eventuele herverkoop een stuk aantrekkelijker. Is in verhouding tot de totale kost van de machine denk ik ook niet het immense bedrag....
Noteer wel: voorritser geeft zuiver resultaat, maar een zijde van het plaatmateriaal zal 0.05 tot 0.1mm afwijken, wat in de praktijk zelden problemen oplevert, maar je moet er wel rekening mee houden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik dacht dat Benchworks wel eens (recent?) een vergelijking had gemaakt en dat het toch wel degelijk toegevoegde waarde heeft. Juist wanneer je meubelpanelen wilt verzagen. Het lijkt me geen optie die je achteraf er nog bij besteld.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Ok, lijkt me duidelijk. Zal dus wellicht mét voorritser worden.

Bedankt voor jullie antwoord!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou er een nemen, ben benieuwd waaruit de techniek bestaat om het zonder te doen... Is in mijn ogen echt wel een meerwaarde. Het ene plaatmateriaal lukt wat beter zonder dan het andere, dat wel... Scherp aangepast blad geeft lang niet altijd een zuiver resultaat bij bekleed plaatmateriaal. Enige manier om dan een goed resultaat te halen zonder voorritser is nabewerken met een freeskop... Erg omslachtig en arbeidsintensief...
Zelfs als je hem zelf niet gebruikt is de machine bij een eventuele herverkoop een stuk aantrekkelijker. Is in verhouding tot de totale kost van de machine denk ik ook niet het immense bedrag....
Noteer wel: voorritser geeft zuiver resultaat, maar een zijde van het plaatmateriaal zal 0.05 tot 0.1mm afwijken, wat in de praktijk zelden problemen oplevert, maar je moet er wel rekening mee houden.

Waarom wijkt de maat af na gebruik van een voorritser.
 

tuoh

Oud hout
De voorritser MOET altijd iets breder zagen dan de hoofdzaag, anders heeft het ding gewoon geen nut.

De betere zaagbladfabrikanten leveren hoofdzagen welke zonder voorritser een quasi perfect zaagresultaat aan beide zijden afleveren. Voor occasioneel werk zijn deze een betere koop dan een bijkomende voorritser die 90% van de zaagtijd niet gebruikt word.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Ik dacht dat Benchworks wel eens (recent?) een vergelijking had gemaakt en dat het toch wel degelijk toegevoegde waarde heeft. Juist wanneer je meubelpanelen wilt verzagen. Het lijkt me geen optie die je achteraf er nog bij besteld.

Ik denk dat je bij Hammer achteraf nog een voorritser kan installeren die als slaaf mee op de motor van de hoofdzaag werkt. De versie met aparte motor (de betere) moet vanaf fabriek erop zitten.

Merendeel van het zaagwerk zal inderdaad zonder zijn, maar ik zou er toch geen meer zonder kopen....
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
(Er wordt hier net eentje aangeboden met voorritser, problem solved?)

https://www.2dehands.be/doe-het-zel...ine-hammer-compfort-voorritser-451092831.html

Ik moet wel toegeven dat ik met mijn B3 en silent power zaagblad, zonder voorritser, meubelpanelen zuiverder zaag dan de lokale zagerij hier die wél met voorritser werkt. Veel ligt natuurlijk aan de scherpte van het blad, maar ik heb op een 50-tal gezaagde meters plaatmateriaal gewoonweg geen enkele uitbreker gehad. Keer op keer een perfecte zaagsnede. Just my 2 cents!
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Dag formunleden,

Reeds een tijdje ben ik aan het kijken voor de aankoop van een paneelzaag (meer bepaald Hammer K3). Van de machine zelf ben ik vrij overtuigd, ik vraag me enkel af of ik deze nu mét of zonder voorritser zou moeten bestellen? Is dit effectief zo'n grote meerwaarde? Ik lees namelijk ook vaak dat (mits goede techniek) zaken zonder zo'n voorritser een even mooie zaagsnee geeft voor fineerplaten?

Ik gebruik zowel massief hout als (gefineerd) plaatmateriaal, en zal deze combinatie wellicht blijven doen.

Ik weet niet of je al voorzien bent inmiddels maar op marktplaat staat al een poos een hele mooie zaag/frees combi te koop van het merk Knapp. Dit is denk ik van een hogere kwaliteit dan de Hammer en de vraagprijs is zeker interessanter. Heb zelf al jaren een zelfde machine, met een passende zaag kun je prima plaatmateriaal en massief zagen.
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ok, lijkt me duidelijk. Zal dus wellicht mét voorritser worden.

Bedankt voor jullie antwoord!

Je kan inderdaad ook herfrezen met een schaafkop als je een erg zuiver resultaat wil.
Dan zaag je per zijde een 5 mm groter en frees je dit terug af op de topie.

Ga je regelmatig eerdere platen verzagen is een voorritser ( zoals eerder aangegeven ) een mooie extra.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.