Inca vlakbankje

husq395

Nieuw lid
23 feb 2016
17
0
Goedemiddag allemaal,

Er stond al een tijdje een onderstelloos Inca vlakbankje in de werkplaats. Vorig weekeinde ben ik met resthout begonnen een onderstel te maken. Het een en ander verloop naar wens alleen de elektromotor die erbij zat trekt het niet. Wat voor motor hoort hieronder? Ik heb alles 220v en heb ook geen krachtstroom groep. Ideen waar de juiste motor te koop is zijn ook welkom.

9E00E130-A1FD-4DB9-849C-4B958F7AB396.jpg
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
In de handleiding op Doebeli.ch staat dat een 3/4 a 1 PK motor is aanbevolen voor deze vlakbank. Waar een goede motor te vinden is weet ik ook niet precies, ik ben toevallig ook op zoek naar een motor voor deze vlakbank. Op marktplaats komt wel het een en ander voorbij af en toe.
 

husq395

Nieuw lid
23 feb 2016
17
0
Bedankt, er zit een 1 PK motor onder volgens mij. Ik zal nog eens kijken naar de motor. Mijn pulley op de motor is groter dan die in de gebruikt aanwijzing.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een grotere poelie op de motor heeft tot gevolg dat de motor voor een gegeven vermogen een evenredig lagere trekkracht (koppel) geeft.
Dus dit zou de oorzaak kunnen zijn dat de motor het niet trekt..

En: heeft je motor een zelfde aantal polen als de originele motor? Een vierpolige motor (ong. 1400 toeren) heeft een twee keer grotere trekkracht (koppel) dan een 2-polige (ong. 2800 toeren).

mvg
Klaas
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Een grotere poelie op de motor heeft tot gevolg dat de motor voor een gegeven vermogen een evenredig lagere trekkracht (koppel) geeft.
Dus dit zou de oorzaak kunnen zijn dat de motor het niet trekt..

En: heeft je motor een zelfde aantal polen als de originele motor? Een vierpolige motor (ong. 1400 toeren) heeft een twee keer grotere trekkracht (koppel) dan een 2-polige (ong. 2800 toeren).

mvg
Klaas

Vraagje: Hoe verhoudt het aantal toeren van de motor zich met het aantal omwentelingen van de de vlakbank? Ik heb een 1400 toeren motor, maar in de handleiding en op de as staat een aantal (aanbevolen/maximum?) omwentelingen van 6000 per minuut. De poelies zijn ongeveer even groot.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij gelijke poelies is het toerental van de schaafas gelijk aan het toerental van de motor.

En de verhouding van de beide diameters van de poelies bepaald de verhoging of verlaging van het toerental.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Dank Ronald. Ik vroeg het me af omdat er dus 6000 omwentelingen in de handleiding en op de as staat (of dat maximum/aanbevolen is staat er niet bij) en het me opviel dat de meeste elektromotors 1400 toeren zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor dit concrete geval moet de verhouding van de poelie-diameters zijn: 6000/1400= 4,3. De poelie van de motor moet dus 4,3 maal groter zijn dan de poeiie op de vlakbank. Dat geeft al snel een nogal grote motorpoelie. Ik denk dat er origineel een motor met 2800 omw/min op zat.

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor dit concrete geval moet de verhouding van de poelie-diameters zijn: 6000/1400= 4,3. De poelie van de motor moet dus 4,3 maal groter zijn dan de poeiie op de vlakbank. Dat geeft al snel een nogal grote motorpoelie. Ik denk daarom dat er origineel een moto met 2800 omw/min op zat.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.