PDA

Bekijk Volledige Versie : Hammer N3800

Erik van Voorst
28-08-18, 17:54
Hi guys

omdat ik alweer een tijdje mezelf erger aan mijn Metabo BAS lintzaag ben ik nu in de markt voor een Hammer N3800
na veel speurwerk en veel verschillende merken te hebben ingelezen/geyoutubed wil ik deze, ook mede door zijn zeer compacte bouwwijze.

maar nu komt het...ik kan gewoon ten eerste nergens in NL een prijs vinden en ook vind ik het verwarrend waar ik terecht kan ...ik heb wat vragen gesteld aan felder.nl...maar nog geen antwoord gekregen

wie heeft ervaring met de aankoop/interesse in een Hammer machine en weet de contacten

op een duitse site zag ik hem wel staan met prijs en leek het alsof ik hem in mijn winkelmandje kon stoppen maar weet nog niet of ze naar nl transporteren (kunnen/mogen)

L.N.
28-08-18, 18:03
De N3800 kost in NL €1603 incl btw / €1325 excl btw. Maar dat is zonder extra’s of opties.

Felder Nederland is onderdeel van de van Schoonhoven groep en de showroom is aan de Hermesweg 34, 3771 ND in Barneveld. De dealers werken geografisch, waardoor het normaal niet mogelijk is om in een ander land te bestellen.

Atmoz heeft een N3800 en kan jou vast meer vertellen over de lintzaag. <-sorry, klopt niet. Atmoz heeft de N4400.

79199

Link naar de catalogus waar de bovenstaande afbeelding uit komt: klik (http://fms.felder-group.com/Kataloge/2018/Hammer/HA18_Gesamtkatalog_NL_BE_DUT_EURC/66/).

Petrolhead
28-08-18, 18:04
Mij werd door (wijlen) Tema verteld dat wij als Belg niet kunnen bestellen in Duitsland/Oostenrijk. Ik had het nagevraagd omdat ik interesse had in een N3700, maar die is zelfs enkel bestemd voor de DE/AT markt.

Verder geen idee of ervaring met Nederlandse verdelers helaas.

O Peatey
28-08-18, 18:19
Ik heb ook die N3800 en ben er zeer tevreden over.

Bert Vanderveen
28-08-18, 19:06
Als je je aanmeldt op de site van Felder NL kun je alle prijzen zien.

Ik heb trouwens sinds iets meer dan een jaar de N4400, met keramische geleiders, en ben daar zeer tevreden over.

L.N.
28-08-18, 19:17
Bert, vreemd genoeg staan niet alle prijzen op de website van Felder. De lintzagen staan er namelijk niet bij. In de catalogus (zie de link in mijn eerdere post) staan wel prijzen.

Bert Vanderveen
28-08-18, 19:52
Bert, vreemd genoeg staan niet alle prijzen op de website van Felder. De lintzagen staan er namelijk niet bij. In de catalogus (zie de link in mijn eerdere post) staan wel prijzen.

Vreemd, is alleen bij de Hammers het geval - bij de Felders kun je wel de prijzen bekijken.

Erik van Voorst
28-08-18, 20:29
Ik heb ook die N3800 en ben er zeer tevreden over.

Hoi Peatey

Ik vuur fff wat vragen op je af.....excuus

Heb jij als optie toevallig ook nog gekozen voor de keramische geleiders...de transportwielen en heb jij ook de gradenaanslag (weet ff de naam niet)meegekocht. (Of andere opties)

De N4400 is voor mij net fff te groot in mijn piep kleine werkplaats (jammer)

btw heb jij online gekocht of ben je naar een fysieke winkel van Felden gegaan....

mag ook per PM maar misschien willen meer Hammer en Felden vrienden de info die er is uit de praktijk :cool:

leroy
28-08-18, 20:29
Hey hallo
Je kan ook gewoon even de folder bestellen
Die heb je de volgende dag in huis met een kaartje van de vertegenwoordiger
Mvg Leroy

Erik van Voorst
28-08-18, 20:45
Hey hallo
Je kan ook gewoon even de folder bestellen
Die heb je de volgende dag in huis met een kaartje van de vertegenwoordiger
Mvg Leroy

Ga ik doen :)

O Peatey
28-08-18, 21:20
Hoi Peatey

Ik vuur fff wat vragen op je af.....excuus

Heb jij als optie toevallig ook nog gekozen voor de keramische geleiders...de transportwielen en heb jij ook de gradenaanslag (weet ff de naam niet)meegekocht. (Of andere opties)

De N4400 is voor mij net fff te groot in mijn piep kleine werkplaats (jammer)

btw heb jij online gekocht of ben je naar een fysieke winkel van Felden gegaan....

mag ook per PM maar misschien willen meer Hammer en Felden vrienden de info die er is uit de praktijk :cool:

Ik heb niet die keramische geleiders. Dat lijkt een leuk gadget maar kost veel geld extra. M.i. helemaal niet nodig. De standaard geleiders werken prima.
De verstekgeleider is (denk ik) een standaard hulpstuk wat erbij hoort.
Ik heb de zaag 2e-hands gekocht (minder dan een jaar oud) van iemand die er niet mee kon omgaan.
De verkoper had ook de tanden ingeklemd in de zaaggeleider waardoor de zetting er niet meer was en de zaag niet goed functioneerde.
Nieuw lint erop en een perfect functionerende lintzaag.
Nogmaals voor mij is het een prima apparaat dat doet wat hij moet doen.

Je mag altijd een keer komen kijken en uitproberen.

bruine_beer
29-08-18, 13:31
Felder Nederland is onderdeel van de van Schoonhoven groep en de showroom is aan de Hermesweg 34, 3771 ND in Barneveld. De dealers werken geografisch, waardoor het normaal niet mogelijk is om in een ander land te bestellen.

Benchworks heeft volgens deze post (https://www.woodworking.nl/showthread.php?11609-Nieuwe-tools-topic/page183)zijn nieuwe lintzaag in Duitsland kunnen kopen bij Ballas (https://www.ballas-shop.de/de/hb_tmp/bandsaegen/hammer-bandsaege-n4400). Hij zou 150 Euro verzending betaald hebben.
Dus hier heeft Duitsland in het verleden wel aan België geleverd (maar daar is niks mee gezegd over Nederland ;-))

Erik van Voorst
29-08-18, 17:54
Inmiddels heeft Felder gereageerd (was bij de verkeerde persoon aangekomen) en ik krijg een catalogus toegestuurd en offerte wanneer ik hem vraag.

Die keramische geleiders zijn (volgens wc-eend :D) geen gadget maar een slijtvastere nauwkeurige oplossing en het maakt minder lawaai.

Ik heb wel de breedste totaal maat en de diepste maat totaal gevraagd (zeg maar even voor de duidelijkheid als je hem afgemonteerd met tafel zou moeten inpakken) heb ik helaas nog geen antwoord op gekregen.

Ballas DL staat ook inderdaad bij mij in het geheugen....maar even het prijsverschil afwachten

wijk0983
29-08-18, 19:37
Op zoek naar de nieuwe lintzaag ben ik ruim een jaar gelden bij Felder.NL in Barneveld geweest en prima geholpen; wel de RP BS 400 gekocht omdat ie er qua maat net tussen de N3800 en N4400 in zat en qua prijs ruim onder. Alle geen vergelijk met je Metabo BAS. Als je de 230 Volt doet even opletten met aanloopstroom. Keramische geleiders zijn prima voor echt professioneel gebruik dus zeer regelmatig en echt zeer nauwkeurig maatwerk. Anders een tikje overbodig. ..
Net wel een Felder afzuiger gekocht.

HG Hans

Chenak
30-08-18, 18:14
Ik heb ook een N3800 en ben er ook erg tevreden over.
Toen ik hem kocht (2016) adviseerde de verkoper om de standaard geleiders te nemen.
De keramische vond hij overkill voor deze machine.
Heb er geen spijt van. Doen hun werk prima.
Groet,
Hans

Erik van Voorst
30-08-18, 22:44
Ik denk inderdaad dat ik die keramische (voorlopig) laat schieten.....kan ook achteraf en blijft even duur...plus dat je dan ook je standaard geleiders nog hebt.
Een verstekgeleider is niet standaard...ongelooflijk zeg.
Heb jij hem in Barneveld gekocht...wat waren de transportkosten als ik vragen mag.

JOHN LAMERS
31-08-18, 06:31
Aanloopstroom hoef je volgens mij niet bang voor te zijn,
ik heb begin van het jaar een N4400 gekokocht en ben ook gewaarschuwd voor aanloopstroom en het steeds uitvallen van de zekering.
in mijn zoektocht naar informatie hierover kwam ik er achter dat er ook mensen op het forum zijn die een FB510 hebben op 243v die zonder probleem aanloopt.
ik heb mijn stofafzuig trouwens op de zelfde groep met de zaag en heb tot op heden geen uitval gehad.
ook de ceramische geleiders heb ik achterwegen gelaten om de vorse meerprijs.
ik heb heb hier geen hinder van, en met de standaard geleider bevalt de machine uitstekend.
ik denk dat de N3800 kalitatief gezien net zo goed is.
transport kosten waren 75 euro meen ik.

groet john

Chenak
31-08-18, 07:04
Ja, ik heb hem in Barneveld gekocht.
Transportkosten waren voor mij €85,- geloof ik.
Stel je van de verstekgeleider niet teveel voor.
Vond ik eerlijk gezegd een afknapper, zeker voor die prijs.
Denk niet dat ik die weer zou kopen.

deTafelvanHendrick
31-08-18, 11:00
Bij mijn weten kun je o.a. Hammer en Felder NIEUW alleen bij Schoonhoven in Barneveld kopen.
Ook op de website kun je de prijs zien maar dan moet je eerst een account aanmaken.
Op de website bij produkten een link "staat je machine er niet bij" tref je nog een andere website aan "Nr 1 Machinemarkt"
Voor "prijs zien" moet je ook hiervoor een account aanmaken.
Hier staan ook, naast de echt gebruikte machines, demomachines etc tussen. Je hebt dan voor zover ik het vergeleken heb geregeld een machine met een paar extra's voor de prijs van een basismachine. En grootste voordeel, je kunt hem direct
ophalen en hoeft geen 8-10 weken te wachten.
Mooie machines maar de websites zijn niet zo logisch/toegankelijk.
Want waarom kan ik wel de prijs zien van de basismachine maar niet van de opties?
(Antwoord; is beleid van Felder International)

Succes met je overwegingen en aanschaf.
Gr, Hendrick

Bert Vanderveen
31-08-18, 12:35
Er zijn in Duitsland een aantal grote dealers die Hammer-machines op voorraad hebben & die verkopen ze gewoon aan Ollanders en Belgen (wat ook niet anders kan - de EU is echt wel ergens goed voor).

Normaliter bestel je bij de verdeler in je land een machine en die wordt dan voor je gebouwd in Oostenrijk, wat natuurlijk tijd kost (reken op 6 tot 8 weken). Over de prijs onderhandelen is er niet echt bij; wel krijg je soms wat schoonmaak-spullen of iets dergelijks erbij cadeau (tenminste dat is mijn ervaring - kan er ok aan liggen dat ik gewoon een heel aardige man ben…).

Chenak
31-08-18, 15:25
@Bert: Ik denk dat jij een erg aardige man bent, want volgens mij heb ik er niets bijgekregen:cool:
Misschien bij de gratie Gods een zaaglint.
Die zaaglinten zou ik er trouwens niet bijbestellen. Die zijn echt slecht in mijn ervaring. Heb er twee gehad, in no time allebij gebroken en zaagden beroerd.
Ook ik zaag nu naar alle tevredenheid met de hier al zeer vaak genoemde linten van Tuffsaws.
Groet,
Hans

Erik van Voorst
02-09-18, 20:50
Offerte is zojuist aangevraagd voor een standaard Hammer N3800 maar wel met een verstekgeleider. Tot nu toe netjes geholpen door Felder.nl ook nu alle denkbare maten in mijn bezit.

Erik van Voorst
03-09-18, 17:48
Zo blij als een kind hij is besteld !!!
Op aanraden van meerdere personen ZONDER verstekgeleider.

Bert Vanderveen
04-09-18, 12:09
Zo blij als een kind hij is besteld !!!
Op aanraden van meerdere personen ZONDER verstekgeleider.

Ik had aanvankelijk ook geen verstekgeleider behorende bij mijn N4400 besteld, maar wat bleek…? Third-party geleiders passen niet (ik had er eentje van Incra op het oog, en ook eentje van Axminster…). De sleuf van de Hammer is niet standaard (in elk geval niet wat betreft alle after market spullen die via de VS enz. uit China komen). Dan kun je wel gaan bijvijlen en aanpassen, maar omdat ik daar geen zin in heb alsnog de geleider gekocht. En een tafelverlenging, want die is toch wel reuze handig in gebruik.

Erik van Voorst
04-09-18, 16:47
De verkoper zei dat het een standaard makkelijke gleuf was...ahum.
Dus geen zwaluwachtig gedoe.
Enfin kan altijd nog bijbestellen..

Erik van Voorst
04-09-18, 16:49
ik weet eigenlijk niet zeker of er een tafelverlenging op de N3800 past.....

Erik van Voorst
11-09-18, 20:54
Ahum zo een standaard is de gleuf dus niet met zijn 15 mm breedte...
Mezelf rot gezocht op internet maar werkelijk alle verstekgeleiders in binnen en buitenland zijn gebaseerd op 18-20 mm bij .........foutje Felder.

Nu twijfel ik om de "crappie" geleider toch maar te bestellen en deze om te bouwen....of om 15 mm breed messing te kopen en een deugdelijk verstekgeleider te kopen en te slopen en weer op te bouwen......gatver.

Heeft iemand de verstekgeleider van Felden en zou die even een fotootje kunnen plaatsen...het model wordt door Felder waarschijnlijk angstvallig verborgen gehouden...hahahaha :p

Bert Vanderveen
11-09-18, 23:10
Heeft iemand de verstekgeleider van Felden en zou die even een fotootje kunnen plaatsen...het model wordt door Felder waarschijnlijk angstvallig verborgen gehouden...hahahaha :p

Ik maak morgen een prentje en post die hier. (Tussen haakjes: wat zei ik nou eerder?). Ik heb trouwens ooit ergens een aftermarket geleider gezien van een Duits of Oostenrijks bedrijf, maar dat moet ik uitzoeken.

rinus
12-09-18, 05:48
Ahum zo een standaard is de gleuf dus niet met zijn 15 mm breedte...
Mezelf rot gezocht op internet maar werkelijk alle verstekgeleiders in binnen en buitenland zijn gebaseerd op 18-20 mm bij .........foutje Felder.

Nu twijfel ik om de "crappie" geleider toch maar te bestellen en deze om te bouwen....of om 15 mm breed messing te kopen en een deugdelijk verstekgeleider te kopen en te slopen en weer op te bouwen......gatver.

http://nl.feldershop.com/be/Zagen/Accessoires/Lintzaagaccessoires/Verstekaanslag-met-geleidingsrail.html

Erik van Voorst
12-09-18, 07:49
Bedankt guys

Hij ziet er in ieder geval beter uit dan mijn Metabo BAS geleider....:p

Bert Vanderveen
12-09-18, 11:51
Zo ziet die er van mij uit:

79547

(Had het nou eenmaal beloofd!)

Trouwens, kan iemand mij uitleggen waar die haak voor is?

trilliwilli
12-09-18, 12:03
Die haak is een aanslag, voor als je meerdere producten op dezelfde maat wil zagen.

Erik van Voorst
12-09-18, 13:37
Prima foto...inderdaad niet geweldig ..laat staan die haak....maar ik bestel hem toch mee...vandaaruit is het makkelijker iets van een betere geleider (op)bouwen.

Bedankt Bert en anderen....keep you informed

Erik van Voorst
13-09-18, 17:48
In de nieuwe Felder folder staat ook nu een nieuwe geleider....ziet er beter uit.
79569

Erik van Voorst
13-09-18, 17:50
http://nl.feldershop.com/be/Zagen/Accessoires/Lintzaagaccessoires/Verstekaanslag-met-gradenrooster-voor-tafelgroeven.html?listtype=search&searchparam=423-043

ornament
13-09-18, 19:03
De vraag is of een verstekgeleider op een lintzaag wel zal doen waar je van droomt. Drift op een lintzaag is niet onbekend. Als ik bovendien naar de prijs kijk, dan zou ik eerst de lintzaag kopen en eens een geleider maken met een houten latje dat nauwkeurig in de groef past. Eventueel met een vaste hoek van bijvoorbeeld 45 graden om het ding sneller af te hebben. Dan weet je alvast wat je kan verwachten. Een verkoper van Tema raadde vroeger de aankoop van verstekgeleiders ( in ieder geval voor zijn Hammers) met enige nadruk af.

groeten
Ornament

Erik van Voorst
13-09-18, 20:09
De vraag is of een verstekgeleider op een lintzaag wel zal doen waar je van droomt. Drift op een lintzaag is niet onbekend. Als ik bovendien naar de prijs kijk, dan zou ik eerst de lintzaag kopen en eens een geleider maken met een houten latje dat nauwkeurig in de groef past. Eventueel met een vaste hoek van bijvoorbeeld 45 graden om het ding sneller af te hebben. Dan weet je alvast wat je kan verwachten. Een verkoper van Tema raadde vroeger de aankoop van verstekgeleiders ( in ieder geval voor zijn Hammers) met enige nadruk af.

groeten
Ornament

Is zeker ook wat voor te zeggen.
Dat van die drift snap ik niet goed...is het niet zo dat een eventuele drift juist komt door het gebruik van een (linker)aanslag over de volle tafeldiepte wat het gezaagde hout kan "opsluiten/wegduwen"

bri
13-09-18, 20:35
Hierop inhakend: toen ik eind 2012 mijn Hammer N3800 bestelde kreeg ik de verstekgeleider (na flink zeuren) er “gratis” bij. Het was geen prettig ding, het stalen profieltje dat in het tafelblad valt vond ik veel te kort, en het schoof ook niet lekker...
Dus dat heb ik vervangen door een latje van Hard Maple (drie keer zo lang als het stalen origineel) dat heel soepel en toch spelingsvrij door de gleuf in de zaagtafel gaat. De aanslag zelf heb ik voorzien van een houten voorzetstuk, en een “duwknop” :

79570

79571

Ben er tevreden mee...

ornament
13-09-18, 20:40
Erik,
Een lintzaag is geen cirkelzaag. Wat je beschrijft is het gevaar voor het terugslaan van massief hout bij het schulpen op een cirkelzaag. Hier wordt het ene en het andere wat door elkaar gehaald. Drift is het een fenomeen bij een lintzaag dat erop neerkomt dat de zaagsnede afwijkt. Daarom is de langsgeleider bij een lintzaag ook bij te stellen. Dus wat schuin te zetten is. Daarmee kun je dan recht zagen. Spanning op het lint veranderen en de inclinatie van het bovenwiel veranderen kan ( bij bolle wielen) ook wat drift tegengaan ( of juist creëren). Een lintzaag is geen afweringsmachine. Voor zuivere verstekken zou ik elders gaan kijken.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu (http://www.houtsnijden.eu)

Erik van Voorst
13-09-18, 22:31
Hoi

nee ik haal het niet door elkaar maar misschien vertel ik het niet goed.
hier in ieder geval een informatief filmpje over drift zie 3.46 min.
(we zullen uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen of op hetzelfde uitkomen ;-) )

zuivere verstekken was ik in ieder geval niet van plan ermee te maken dus ik laat het nog even langer bezinken.
in ieder geval een goede zaak dat Felder NL het eindelijk upgrade...

https://m.youtube.com/watch?v=4k-r5utmU2Q

Erik van Voorst
13-09-18, 22:43
Hierop inhakend: toen ik eind 2012 mijn Hammer N3800 bestelde kreeg ik de verstekgeleider (na flink zeuren) er “gratis” bij. Het was geen prettig ding, het stalen profieltje dat in het tafelblad valt vond ik veel te kort, en het schoof ook niet lekker...
Dus dat heb ik vervangen door een latje van Hard Maple (drie keer zo lang als het stalen origineel) dat heel soepel en toch spelingsvrij door de gleuf in de zaagtafel gaat. De aanslag zelf heb ik voorzien van een houten voorzetstuk, en een “duwknop” :

Ben er tevreden mee...

Perfecte oplossing..vraagje...waarom zit er een (schroef)gaatje in je maple schuiflatje ?

ornament
13-09-18, 23:13
Het is een reclamefilm. Ik vind het geen goede informatie. Heel merkwaardig wat die man over drift te vertellen heeft, vind ik.

Ik ben heus niet de enige die dunne schijfjes, fineer, zaagt met behulp van de standaard langsgeleider.

bri
14-09-18, 05:54
Dat latje was over van iets anders, en 't gaatje zat er al in....

tuoh
14-09-18, 06:13
Wat de man te vertellen heeft raakt slechts zijdelings wat er echt gebeurt. Bij het zagen van dunne strips (tot een 10mm) is er nauwelijks of geen sprake van zijdelingse druk op het zaagblad door de vervorming van het hout. Het hout heeft op die diktes gewoon de kracht niet om iets van betekenis te laten zien.

Een langsgeleider word juist zo afgesteld dat het hout vrij (zonder enige zijdelingse druk op het lint) door het hout kan lopen. De problemen komen doorgaans door A, een slecht getrokken lint, of B, een slecht afgestelde langsgeleider.
Het kan wel zijn dat bij het zagen van grotere diktes het hout wel zijn spanning kan gaan vrijgeven en zich wegdrukt van de langsgeieider door het kromtrekken van het hout. Maar bij een lintzaag heeft dit heel wat minder gevolgen dan bij een cirkelzaag, omdat het soepele lint mee gaat verlopen met de kromming van het hout.

Een correct geslepen en getrokken lint snijd altijd aan beide zijden evenveel, ongeacht de zijdelingse druk, het lint kan namelijk enkel voorwaarts gaan om een zaagsnede te maken.

In het filmpje word enkel een "krakkemikkig" hulpstuk gepromoot.

Erik van Voorst
14-09-18, 07:52
Dank voor de reacties in ieder geval leerzaam..wordt gewaardeerd !

Erik van Voorst
18-09-18, 21:03
Hi guys

Op jullie advies wil ik alvast wat zaaglinten laten komen van Tuffsaws...wat zijn jullie favorieten/ervaringen op de N3800.
Verstekgeleider nog even maar mee gewacht.

Toxiq
18-09-18, 21:57
wat en hoe wil je zagen ?

Nat hout
blanks voor schalen
fineer
schulpen...

Ik heb zelf 3 soorten

Voor rondzaag werk in nat hout vooral een niet te breed lint, 10 of 12 mm

Maar, je kan het Ian altijd vragen, hij neemt écht de tijd voor je
Hier antwoord uit de mail die ik hem stuurde (2 jaar terug)

The following blades are popular – you probably won’t need all the blades mentioned but I can let you know the options and then it’s easier for you to pick the correct ones.

3/4" x 3/4 Vari-Tooth SuperTuff Premium – suitable for cutting seasoned wood from around 10mm thick up to around 100mm thick and this blade leaves a decent finish and is very popular for veneer type cutting, book-matching, general purpose straight cutting. Produces a nice clean cut with minimum waste.

3/4" Fastcut – ideal for fast cutting thicker seasoned wood from 25mm thick up to the maximum thickness the bandsaw can cope with.

3/4" x 3tpi Sabrecut – ideal for cutting green wood from 25mm thick up to the maximum thickness the bandsaw can cope with. This blade will also cut seasoned wood but has more set on the teeth than the other two so it produces a rougher finish.

For cutting shapes either a 1/8” (3mm), 3/16” (4.7mm) or 1/4" (6mm) blade can be used and a 1/4" blade will cut a radius of around 20mm which is ok for a lot of work but if you need a tighter radius then a 1/8” or 3/16” would be better. The only thing that stops most bandsaws running a 1/8” or 3/16” blade is the side guides – you just have to make sure that the side guides don’t damage the set on the teeth. If the bandsaw has solid type guides this can be a simple job of swapping them for pieces of scrap hardwood that then act as sacrificial guides.

10tpi and 14tpi are the most popular tooth pitches for radius cutting as these leave a good finish.

You could get away with the Sabrecut for green wood/rough cutting seasoned wood, the vari-tooth for general straight cutting as it will cope with cross cutting and cutting with the grain and then a narrower blade depending on what you think will work best for the curve cutting.

handig18
19-09-18, 06:38
Deze informatie staat ook gewoon op zijn site.
Vind het wel eens prettig om informatie over linten voor een specifieke machine te vragen.
Hier krijg je meestal ook een duidelijk antwoord op.

Erik van Voorst
19-09-18, 07:38
Deze informatie staat ook gewoon op zijn site.
Vind het wel eens prettig om informatie over linten voor een specifieke machine te vragen.
Hier krijg je meestal ook een duidelijk antwoord op.

inderdaad had ik dat gezien (perfecte site) maar omdat de N3800 een 3556 mm lint heeft weet ik bv niet of ik dan customized moet bestellen of dat ik de eerstvolgende grotere "standaard" maat moet bestellen.

het liefst vraag ik dit natuurlijk aan gebruikers van de n3800 ;)

enfin ik zal hoofdzakelijk planken in de breedte en hoogte zagen en af en toe rondzagen dus twee soorten zijn voor mij genoeg.

handig18
19-09-18, 09:16
Gewoon de lengte bestellen die je nodig hebt.
Eventueel kun je de machine waarvoor het lint is vermelden.
Of je aan 2 soorten linten voldoende hebt zal eraan liggen wat je wilt zagen en hoe dik.

Erik van Voorst
21-09-18, 14:47
Een aantal carbon linten (Twee soorten) besteld bij Tuffsaws de 10 en 20 mm met 6 en 4 TPI op 3556 mm lengte ben benieuwd. Ook meteen contact gelegd met "Ian".