CD doosje op maat

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Gezien ik deze opdracht via dit forum heb gekregen is het wel zo netjes hier ook een verslag te plaatsen.

De klant had zelf al een goede tekening gemaakt, dus ik kon de constructie uitvogelen en zoeken naar geschikt materiaal.

Dit werd berken gelakt 9mm multiplex en de deksel /bodem 6mm berken ongelakt:

img5413cy.jpg


Na het op breedte zagen en afkorten op 45 graden zaagde ik de sponningen op de zaag:

img5415q.jpg

img5416e.jpg


Echter waren de sponningen niet overal van gelijke dimensies dus besloot ik ze na te frezen op de zelfgemaakte freestafel.

Opstelling met low-budget veerblok:

img5472n.jpg


Voor het frezen:

img5473n.jpg


Na:

img5474n.jpg



Toen de deksel en bodem pasgemaakt, goed gelukt al zeg ik het zelf:

img5482q.jpg


Door het dunne randje krijg je een soort inleg-effect, ik vind het best chique staan.

De groeven voor de verdelers gezaagd. Dit was even uitvogelen want mijn zaagblad was smaller dan het mdf plaatje wat in de groef zou komen, dit heb ik opgelost door na elke zaagsnede een papieren 'shim' (hebben we daar geen woord voor?) te gebruiken, zoveel malen gevouwen tot de passing perfekt was.

img5487u.jpg


img5531z.jpg


Het lijmen had ook wat voeten in de aarde...... :

img5534s.jpg


img5535j.jpg


:lol:

De bodem zat er in om de boel in toom te houden maar heb ik er later ingelijmd omdat ik geen ruimte meer had voor nog meer tangen.


De sponning heb ik iets te diep gemaakt zodat deze na het lijmen vlakgeschaafd en geschuurd kon worden:

img5545x.jpg

let op de eiken domino's : -)

Toen konden de verdeelplaatjes op maat gezaagd worden:

img5543sr.jpg



Scharnieren monteren was een kleine ramp, omdat ik voor het dunne materiaal geen goede scharnieren vond heb ik maar iets te grote genomen en deze bijgevijld. De schroefjes pastten ook niet dus die heb ik ook nog bewerkt. Het netjes krijgen duurde ook even, maar is uiteindelijk toch redelijk gelukt.

Resultaat:

img5590b.jpg


img5585c.jpg


img5589k.jpg


Bedankt voor het kijken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey Dries, mooi doosje, alleen de fot's zijn een beetje groot.... zo groot dat ik onder het naar beneden scrollen moest stoppen om de batterijen van mijn muis te vervangen... was wel de moeite waard :mrgreen:
 

tuoh

Oud hout
Mooi kistje, maar het aaneenlijmen was zo te zien niet evident.
Een tip om één en ander vlotter te laten verlopen is de volgende:

Leg alle delen mooi naast elkaar ( zo als je laat zien op foto9) maar dan met de buitenkant naar boven.
Kleef op alle gemeenschappelijke voegen een brede papieren tape en draai het hele boeltje voorzichtig om. Breng lijm aan in de verstekken en vouw nu de kist in vorm, kleef de laatste hoek dicht met tape en klaar is kees.
Je zal zien dat alle verstekken mooi dicht getrokken worden door de tape, en het werkt nog een stuk sneller ook.

Mvg,

André
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
EN: shim
NL: vulplaatje
Definitie Engels: thin piece of material used to fill in space between things or adjustment of fit
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ironmike, juist! Maar het bekt niet zo lekker, 'vulplaatje'.

Tuoh, bedankt voor de tip.

Ik was bang dat ik niet genoeg klemkracht zou hebben, dus naast tape voor het gemak zaten er dus nog een stuk of 12 klemmen op.

De deksel heb ik heb ik wel alleen met tape verlijmd.

Zodra ik huur moet betalen voor mijn werkplaats zal ik niet meer zo moeilijk gaan doen.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Bedankt!

Vinden jullie trouwens dat ik de deksel nog af moet werken? Zo ja, waarmee? Ik heb momenteel lijnolie en osmo hw staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.