Nieuwe schalen met een vraagje

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hoi,

ik ben bezig om schalen te draaien uit loofceder hout wat al een paar jaar buiten onder een afdakje ligt. Het ruikt verrukkelijk in de werkplaats..

Het eerste stuk heeft een grote scheur zodat ik er alleen iets kleins uit kan maken. Het tweede ziet er goed uit en staat nu als ruwe schaal te drogen.

Het derde stuk heeft een scheurtje in de rand en daar vraag ik jullie advies over:

- scheurtje gaat bijna helemaal door de rand maar is buiten plm 5 cm lang.
- laten drogen en dan later de scheur opvullen met houtstof en lijmen (witte houtlijm/CA?)
- nu scheur vullen en lijmen met witte houtlijm /CA?

NB diameter is 34, hoog ca 16 en wanddikte nu nog 3 cm.


groeten, Hans


IMG_0278.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zou ze eerst laten drogen Hans, als je nu de scheur behandeld met lijm en schuurstof en hij gaat verder scheuren dan kun je er niet veel meer mee, omdat er al lijm in de scheur zit. En het scheuren tegen houden zal niet gaan, daarom zou ik het hout uit laten werken. Ik heb een pot Gupa maker gekocht wat door de parket leggers veel gebruikt wordt, dat moet je ook met schuurstof mengen, ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar zal het t.z.t. laten weten. De scheur zit wel op een gevaarlijke plaats zo te zien

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Ik zou ze eerst laten drogen Hans, als je nu de scheur behandeld met lijm en schuurstof en hij gaat verder scheuren dan kun je er niet veel meer mee, omdat er al lijm in de scheur zit. En het scheuren tegen houden zal niet gaan, daarom zou ik het hout uit laten werken. Ik heb een pot Gupa maker gekocht wat door de parket leggers veel gebruikt wordt, dat moet je ook met schuurstof mengen, ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar zal het t.z.t. laten weten. De scheur zit wel op een gevaarlijke plaats zo te zien

Groet Pel.


Pel,

dat lijkt me ook verstandig... Ik heb trouwens de rv gemeten en die was slechts 11-12% en daarmee vergelijkbaar met andere houten voorwerpen. Ik zal de rv nog even volgen maar als ie niet verder daalt kan ik over een week of zo met afdraaien beginnen. Ik kijk nog naar de gupa als alternatief voor lijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.