Silent power as - geluidsverschil

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

Gisterenavond opnieuw wat aan het schaven geweest met mijn Hammer A3-31. Een schitterende machine, en de schaafresultaten zijn heel behoorlijk met het 3-messen systeem. Het enige nadeel vind ik het lawaai. In vergelijking met mijn vorige scm combi met Tersa as, is de Hammer veel luidruchtiger.

Ik was lange balken aan het schaven, dus ik kon niet anders dan mijn atelier open zetten om voldoende lengte te hebben, met de nodige herrie vandien. Gelukkig heb ik goede buren, maar ik wil ze nog een tijdje te vriend houden. Daarom wou ik even polsen of de silent power as qua geluid echt zoveel minder is om een overstap te overwegen.

Allicht zijn er hier een pak gebruikers met zo'n as, dus graag jullie ervaringen.

Alvast bedankt

Frank
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Enige ervaring hiermee was in de showroom van Tema Felder. Ik moet zeggen dat het geluidsverschil echt wel significant was. Als je de overstap zou overwegen vrees ik dat je een geheel nieuwe machine zal moeten kopen, want enkel de as vervangen doen ze bij Hammer niet..

Deze vraag kwam eerder ook al eens naar boven: http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-13761.html
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Enige ervaring hiermee was in de showroom van Tema Felder. Ik moet zeggen dat het geluidsverschil echt wel significant was. Als je de overstap zou overwegen vrees ik dat je een geheel nieuwe machine zal moeten kopen, want enkel de as vervangen doen ze bij Hammer niet..

Deze vraag kwam eerder ook al eens naar boven: http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-13761.html


Dank voor de reactie. Ik had zelf de zoekfunctie gebruikt, maar blijkbaar niet goed genoeg:(
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Op youtube staan wat vergelijkende filmpjes. Vooral ook van Amerikaanse aftermarket spiraalassen. Niks dan voordelen, op de meerprijs na dan ;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Daarom wou ik even polsen of de silent power as qua geluid echt zoveel minder is om een overstap te overwegen.

Ik heb ook een silent power ass in mijn A3-31 en ik kan zeggen dat het heel veel verschil maakt, bij een normale as ga je niet zonder gehoorbescherming staan dan wordt je ter plekke doof, bij een silent pokeras is dat geen enkel probleem, enige reden om tijdens het schaven een gehoorbescherming op te zetten is bij mij nog de hoeveelheid geluid van de afzuiger.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Interessante topic, sinds begin 2018 in het bezit van de Hammer B3 die uitstekend bevalt nu aan het oriënteren op een vlak vandiktebank en dan waarschijnlijk de 31cm versie dus ik lees lekker mee.
In de B3 heb ik in het extra blad mijn Jessem router plate gemonteerd met AEG bovenfrees die van bovenaf te bedienen is deze combinatie had ik al en tot nu toe ook in deze machine veel plezier aan beleeft, deze bovenfrees nu onderfrees! machine vooral voor het kleine freeswerk radius etc, het aanvoerapparaat met een eigen gemaakte opstelling is zowel voor de frees, zaag en bovenfrees te gebruiken.

Rinus
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Waarom zou je een bovenfrees monteren op een machine waar je een stationaire freesmodule in hebt zitten? Daar kan je eveneens adaptorstukken op monteren voor bovenfreesjes, en is ook nog een keer in een hoek te verstellen. Afzuiging is voorzien, alleen wat opvulplaatjes maken en klaar.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb ook een silent power ass in mijn A3-31 en ik kan zeggen dat het heel veel verschil maakt, bij een normale as ga je niet zonder gehoorbescherming staan dan wordt je ter plekke doof, bij een silent pokeras is dat geen enkel probleem, enige reden om tijdens het schaven een gehoorbescherming op te zetten is bij mij nog de hoeveelheid geluid van de afzuiger.

Dat vind ik persoonlijk een groot verschil met mijn vorige scm met Tersa as. Dat vond ik al luid, maar was zeker doenbaar zonder gehoorbescherming. De Hammer helemaal niet. Jammer eigenlijk, want voor de rest een uitstekende machine met prima schaafbeeld. Op basis van de schaafkwaliteit denk ik niet dat de messen bot zijn, maar zouden nieuwe messen een verschil kunnen maken?

Nu even afwachten tot er nog een of andere actie is bij Felder en dan beslissen :)
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Showroom model met spiraalas: 3677,19 inclusief BTW

Da's nogal een dure Showroom-prijs voor A3 31 lijkt me, in de cataloog (online terug te vinden) staat deze machine inclusief spiraalas voor 3.500 inclusief BTW..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.