De kolomboormachine opnieuw uitgevonden?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Er zit een berg plastic aan dat ding. Een hoop gadgets die je eigenlijk niet nodig hebt, maar die slecht te vervangen zijn als ze stuk gaan. Geen snelspanboorkop. Geen t gleuven in de tafel. Ik denk dat ik mijn 80 jaar oude stuk gietijzer nog maar even hou.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Deze is niet echt nieuw: dit model is er al een paar jaar. Maar pas recent ook aan deze kant van de plas verkrijgbaar.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Lijkt me geen naar gereedschap om mee te werken, ik zal Sinterklaas eens vragen.....;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik vind het wel een hele mooie machine.
Waarschijnlijk een stappen motor, die kan je met moderne elektronica zo precies sturen. Eigenlijk een CNC-achtig systeem, maar dan zonder de x-, y- en z- aansturing.
Misschien is dit net zo'n nieuw systeem, als wat de las inverter bij het lassen is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vind het wel een hele mooie machine.
Waarschijnlijk een stappen motor, die kan je met moderne elektronica zo precies sturen.

Nee het is geen stappenmotor (als ik de technische beschrijving goed begrijp). Het principe heet '(digital) variable reluctance' - DVR, en deze motoren zetten ze al een jaar of tien op de DVR houtdraaibanken. Gezien de feedback over deze draaibanken denk ik dat de motor zelf zeer betrouwbaar is. De aansturingselectronica had in het begin wat kinderziektes maar daar hoor ik al een paar jaar niks meer over - dat zal dus wel opgelost zijn. De technische achtergrond van de variabele reluctance motoren is te vinden op de website van Teknatool.

Het lijkt me een prachtige kolomboor, maar helaas heb ik geen geld (over) en geen ruimte voor dit geval... Vwb draaibanken, er is een motorupgrade beschikbaar om van een 1624-44 een halve DVR te maken (je krijgt dan een externe motor die nog steeds via een poelie en riem de spindel aandrijft), maar ik gebruik zelfs de 8 verschillende poeliestanden van de 1624 zo weinig dat een vario-motor voor mij geen meerwaarde heeft.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Prijs valt nog wel mee. Een deftige kolomboormachine zonder computer en bijbehorende poespas kost al de helft.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Over het algemeen sta ik hier wat sceptisch tegenover (naarmate je meer (elektronische) features in een machine stopt kan er meer stuk gaan en ik hou niet van plastic) maar deze machine heeft toch wel een aantal fraaie eigenschappen. De belangrijkste is dat het koppel evenredig hoog is bij lage toeren. (een ""ouderwetse "" riemoverbrenging heeft dat ook).

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.