Barst maar..

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.168
352
Etten-Leur
Deze schaal van iepen heeft het niet gehaald, ondanks een poging om hem te lijmen. Ogenblik van minder opletten en het hout had waarschijnlijk ook een barstje teveel.

Bij het draaien van deze schaal brak hij in tweeen, en toen heb ik er een stukje mahonie tussengelijmd. Dat ging prima maar bij het dunner afdraaien sprong een barstje open die netjes was gelijmd met CA -- einde oefening.

Al doende leert men wel een keertje..


groetjes, Hans

DSC_6323.jpgDSC_6325.jpgP1020052.jpgP1010671.jpg
 
P

Pel

Guest
Wat Nico zegt klopt CA lijm is niet geschikt voor hout Hans, als je hem met houtlijm had gelijmd had je de schaal zeker af kunnen draaien, onderdeel van het leerproces moet je maar denken. De mahonie in de schaal was m.i. ook niet mooi geweest, wat ik al zei gewoon lijmen met witte houtlijm breekt nooit op breuk zelf, wel er naast is mogelijk.

Groet Pel.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Tja sommige stukken hout willen koste wat het kost geen schaal worden daar doe je niks tegen:rolleyes:. Ik heb zelf juist goede ervaringen met ca lijm voor scheuren begin ik altijd met een dunne om de haarscheuren te vullen en daarna een iets dikkere om het verder af te vullen of met stof vullen en weer de dunne erover dat laatste is wel duidelijk minder sterk.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.168
352
Etten-Leur
Daar (de opmerkingen over CA lijm) kijk ik van op. Het mahonievulstuk was gelijmd met wittehoutlijm en zit nog steeds prima. De scheurtjes had ik gevuld met houtboorsel en laten vollopen met CA lijm en - omdat het minder visceus is dan de witte lijm- komt het ook in de fijne scheurtjes terecht.

Bij het afdraaien van de binnenkant gebeurden er een paar zaken die samen verkeerd gingen:
- de schaal vervormde vrij snel waardoor ik weer wat moest afnemen aan de binnenkant (misschien had ik hem wat dikker moeten laten?)
- het scheurtje was gelijmd maar ging weer openstaan aan de rand - had ik moeten lijmen
- vanwege de onbalans heb ik de guts van onder naar boven met een trekkende beweging gestuurd (pull) en daarbij is ie in dat scheurtje beland in plaats van erover heen gegleden als je een duwende snede (push) maakt van boven naar onderen, kwestie van techniek en attentie


Grtz Hans
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het klinkt mij ook een beetje in de oren alsof het hout nog niet droog genoeg was.... CA lijm werkt goed om kleine scheurtjes te vullen, ook in nat hout overigens. Houtlijm werkt beter om hout waar krachten op komen te lijmen (maar niet op nat hout).
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.168
352
Etten-Leur
Dit hout was hetzelfde als waar het iepen schaaltje met zwart uit is gestoken en een eerder schaaltje met gebogen rand. Het staat al een jaartje of wat in mijn droge werkplaats. Ik heb me inderhaast gewoon en beetje vergallopeerd, en had beter even pauze kunnen nemen.. mijn volgende post is een voorbeeld van pauze nemen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.