Sketchup pro of fusion?

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi, ik werk veel met sketchup en ben nu van plan de pro versie aan te schaffen.

Nu twijfel ik alleen of het nog de moeitems is om me te verdiepen in fusion. Die is gratis (bij een lage omzet).

Paar vragen:
Heeft fusion ook de mogelijkheid van een cutlist?
Zijn er ook prijsverschillen voor de proversie? Het lijkt alsof er een beperkt aantal aanbieders is in nl en dat de prijzen vast staan.

Groeten en bedankt alvast!
Dirkjan
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Blijft een beetje rustig wat betreft antwoorden hier. Blijkbaar is er niet zoveel ervaring op dit gebied?

Wat de prijzen van Sketchup Pro betreft, dat is me ook al eens opgevallen. Die liggen dus waarschijnlijk gewoon vast. Niet echt vreemd eigenlijk, zoveel marge zal er ook niet op zitten.

En bedoel je met Fusion die versie van AutoDesk? Wat punten die je mee kunt nemen in je beslissing zijn dat Fusion voor zover ik kan zien 'cloud based' is. Moet je maar net willen. Is ook een licentie abonnement, dat betekent jaarlijks dokken. Maar Sketchup wil ook die kant op.

Anderzijds, als het de Fusion is die ik denk, dan heb je wel een CAD programma dat met echte solids werkt en niet met meshes. Dat laatste is wat Sketchup doet en heeft zo z'n nadelen. Flinke nadelen eigenlijk. Ik heb ooit een poging gedaan om scharnieren te ontwerpen om door een CNC bedrijf te laten uitvoeren. Ik heb toen ondervonden dat dat met Sketchup geen goed plan was. Ik ben toen zelf overgestapt op FreeCAD. Dat was nou niet echt super stabiel maar deed wel precies wat ik wilde. Jammer alleen dat het me niet gelukt is een metaalbewerker te vinden die die scharnieren wilde maken...

gr., -maarten
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Fusion is echt 3D ontwerpen. Sketchup is meer architectonisch. Als je al werkt met sketchup, dan kun je het beste daar bij blijven, denk ik.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Hey! Fusion 360 heeft geen cutlist optie; je kan alles wel manueel draaien op een vlak - ik dacht in Animation modus. Dat is echter veel werk. Voor plaatmateriaal gebruik ik de gratis versie van MaxCut (Win only).

Ik kende geen van beide programma's en ben Fusion beginnen te leren omwille van het gemak van parametrische modeling (wat Sketchup niet heeft). Ik kan mijn plan al wat trekken (met alles wat rechte hoeken heeft :)), maar de leercurve is vrij steil.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi, Bedankt allemaal. Ja, het verschil tussen pro en free is inderdaad wel klein. Het grootste verschil is voor mij:
- export als PDF (maar kan natuurlijk ook met pdf printer optie)
- exporteren naar layout (daar ben ik me nu in aan het verdiepen)
- mogelijkheid om plugins te gebruiken. Ik gebruik nu cutlist, dat scheelt me echt een heleboel tijd en dat is het prijsverschil me eigenlijk al waard als ik eerlijk ben.

@mhe: ja ik bedoel inderdaad de autodesk versie. En ik weet niet of cloudbased goed of slecht is. Thuis heb ik wel internet maar op andere locaties niet.

Ik ben ondertussen zo gewend aan gratis opensource software en de prijs van apps op de telefoon dat het even slikken is om zoveel geld (636 ex BTW / 770 inclusief BTW) uit te geven. Daarnaast betaal je na een jaar nog een maintenance fee om de laatste updates te kunnen downloaden. Ik weet wel dat autocad enzo nog veel duurder is, maar het blijft voor mij toch een smak geld.

Anyway, als iemand nog ideeën heeft op dit gebied dan hoor ik het graag!
Groeten, Dirkjan
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
met sketchup make kan je toch ook plugins gebruiken? voor de pdf export zou ik het niet doen in elk geval.

layout vind ik zelf maar zo zo. Maar goed, als ontwerper ben ik nogal gevoelig aan mooiheid, ook wat de layout van een plan betreft. Ik gebruik zelf Affinity Designer (als alternatief op Illustrator) daarvoor. En dat gaat prima in combinatie met de gratis sketchup.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
met sketchup make kan je toch ook plugins gebruiken? voor de pdf export zou ik het niet doen in elk geval.

Anderzijds, bedenk dat Sketchup bestaat omdat iemand het gratis weg geeft. Die steekt tijd en geld in het onderhouden van die software en vraagt om als je het commercieel gebruikt te betalen. Want de gratis versie is voor niet commercieel gebruik. Dus als klauterkamer geld bespaart met de pro versie is het toch redelijk er dan voor te betalen?

Overigens, de 'solid' tools in Sketchup zijn best wel handig, bijvoorbeeld bij het maken van pen/gat tekeningen.

Maar goed, zelf heb ik het ook nog niet gekocht. Ik heb als smoes dat ik de 2015 versie wil blijven gebruiken omdat ik het draai met Wine op Linux. De nieuwere versies heb ik nog niet betrouwbaar aan de praat gekregen. Weet niet of je nog een oude versie kan kopen. Het staat wel hoog op mijn investeringsplan voor als het schip eindelijk eens binnen komt varen...

gr., -maarten
 

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Om de keuze nog wat groter te maken, kijk misschien ook eens naar onshape (www.onshape.com).
Ik was ook een sketchup gebruiker maar op een forum werd er mij eens gewezen op onshape.

Het heeft vele van je gevraagde features (parts, assembly en layout) standaard in zich.
Het is gratis als je ermee kan leven dat je projecten publiek zijn. (anders zeer duur voor de hobbyist :-(
Er zijn enkele plugins dit een mooie cut-list kunnen samenstellen, basis naar .csv file zit al er al standaard in.
Ook is heel je ontwerp parametriseerbaar en full 3D.
Het is wel full cloud base.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Nog een aanvulling uit de open source hoek: FreeCAD. Vergelijkbaar met Fusion. Wel een nog steilere leercurve, en af en toe wat grafische rariteiten. Maar zeer veel tutorials op Youtube.
 

bobken

Nieuw lid
19 feb 2013
7
0
Voor fusion heeft men ondertussen ook een cutlist add-in. Ik gebruik CSV-BOM. Dit werkt goed om een CSV bestand te exporteren waarna je in excell aan de slag kunt met je lijst.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hou bedankt, ik denk dat ik toch met sketchup verder ga. Ik vind het vooral fijn dat er zoveel tutorials te vinden zijn. Laatst nog wat bekeken van matthias wandel en Ron paulk. Erg inspirerend!
Er is nog veel te ontdekken. 🙄
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Maar even inhakend op dit thema. Ik zit met het gebruik van sketch up. Tijdje geleden gedownload. Dan krijg je automatisch de pro-versie. Er schijnt een free versie te zijn. Maar hoe kom ik daaraan?? Ik lees wel iets van een crack variant, maar daar kom ik niet lekker uit. Heeft iemand voor mij de oplossing??
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Crack heb je niet nodig. De pro variant gaat vanzelf over in de beperkte variant na een week of drie. En wat er dan stopt zijn de zogenaamde 'solid tools', die zijn op zich wel handig maar ook een beetje een illustratie van het grote manco van Sketchup: (technisch verhaal) het is een programma dat werkt met meshes en niet met echte solids zoals goede CAD programma's wel doen.

Dus ga vooral gewoon lekker aan de slag en leer je weg in het programma. Later kun je altijd nog besluiten de pro versie te kopen als je die solid tools wil gaan gebruiken, of als je die bijkomende programma's als Layout wil gaan gebruiken. Je kunt ook goed zonder.

gr., -maarten

ps. van oudere versies zijn er wel aparte downloads in free en pro versie, de 2015 versie heeft dat bijvoorbeeld nog.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
bij mij gaat hetprogramma niet verder. Ik heb de download een maand of drie geleden gedaan. Wil nu verder en krijg het met geen mogelijkheid aan de gang.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ik zelf gebruik de versie van 2015. Omdat die het meest stabiel draait in Wine (linux). Ik dacht echt dat die pro versie vanzelf minder pro werd, maar blijkbaar is dat niet meer zo. Misschien kun je nog een oude versie vinden op de site. Maar makkelijk zullen ze je het niet maken, uiteindelijk wil dat bedrijf ook wel gewoon z'n geld verdienen natuurlijk.

gr., -maarten
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
@flytox: goede tip! Heb 'm vanmiddag geïnstalleerd en inmiddels staan m'n eerste krabbels elders hier op het forum. Online vind ik niet erg handig, al werkt dat dan wel weer in Linux... Even Windows opstarten is gelukkig een kleine moeite dus ik ben erg blij met die make versie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.