PDA

Bekijk Volledige Versie : [Te Koop] Schaafbeitels van Peugeot en E.A. Berg

BossyRangs
05-08-18, 20:50
Dag forummers,
heb vandaag een zoldervondst (niet mijn zolder) gedaan. Twee dozen schaafbeitels nog nieuw in doos (waren nog verzegeld). Eerste doos bevatte 6 Erik Anton Berg schaafbeitels (zweeds staal van Eskilstuna) van 40mm breed:
78797

De andere doos bevatte schaafbeitels van Peugeot FrŔres (Frans) van 57mm breed:

78798

Deze laatste vertonen wat lichte roest (zie eerste beitel) door ongebruikt te zijn, maar gelukkig nergens op de plaats waar het toe doet, zijnde de achterkant.
Ik heb er natuurlijk zoveel niet nodig, dus ik denk van elke doos 2 zelf te houden, en de rest mag in de verkoop. Ik zou ze wellicht vlot op eBay kwijt kunnen voor een mooie prijs, maar ik vraag het toch liever eerst hier zodat andere forumleden er nog plezier aan kunnen hebben. Ik dacht aan een forumprijs van 5 euro/beitel. Verzending via pakket is 4,5 naar BelgiŰ en 8,70 naar Nederland.

Om verwarring te vermijden, vraag ik om niet via pb te antwoorden, maar een reactie te posten indien ge´nteresseerd. Dan ziet iedereen ook wie eerst was, en is er geen discussie. Ik neem dan zelf contact op.

Groeten,
Stijn

jefmen
05-08-18, 21:08
De onderste beitels ben ik wel is vaker tegen gekomen in Frankrijk denk wel een stuk of 50 in een keer. een bekend merk daar. Suc6 met de verkoop.

Athanor
06-08-18, 10:22
Zuinig zijn op de doosjes, dat zijn verzamelobjecten, ik zou er minstens een beitel in bewaren voor de liefhebbers....

Fons

henkverhaar
06-08-18, 10:36
Ik ben wel ge´nteresseerd in twee van elk (dus 4 in totaal).

Henk

mathieu
06-08-18, 11:41
Stijn, een vraagje uit nieuwsgiergheid. Zijn de Peugot beitels nog gelamineerde of uit een staalsoort?

BossyRangs
06-08-18, 19:02
Zuinig zijn op de doosjes, dat zijn verzamelobjecten, ik zou er minstens een beitel in bewaren voor de liefhebbers....

Fons

Oei, dat zeg je me nu :) Van de Peugeotbeitels heb ik het flapje van de doos al per ongeluk afgescheurd. Een ongeopende doos ging wellicht nog veel meer waard geweest zijn dus. Maar gelukkig heb ik het toch niet zo begrepen op verzamelaars. Goed gereedschap moet gebruikt worden.

Ik ben wel ge´nteresseerd in twee van elk (dus 4 in totaal).

Henk

Je bestelling staat genoteerd. Als het goed is, heb je een pb.

Stijn, een vraagje uit nieuwsgiergheid. Zijn de Peugot beitels nog gelamineerde of uit een staalsoort?

Voor zover ik kan zien zijn de beitels niet gelamineerd in laagjes, zoals dat bij japanse beitels soms het geval is. Hier een foto van de zijkant:

78844

Het bruikbare stuk schaafbeitel is echter wel van een hardere staalsoort dan de rest, volgens deze website:
https://www.lairdubois.fr/pas-a-pas/402-etude-du-rabot-bois-caracteristiques-fonctionnement.html
Het betreft dus wel degelijk de oudere beitels van 3,5 Ó 4 mm dik, van toen ze nog niet uit 1 uniforme staalsoort gemaakt werden.

Fedde
07-08-18, 15:43
Dag Stijn,

net als Henk, ben ik ge´nteresseerd in twee van elk.

Mooie vondst!

Groet,
Fedde.

Blom3dd
07-08-18, 17:07
Hoi Stijn ik ben zeer geinteresseerd in een Ea Berg beitel. toffe vondst. Ik hoor graag van je!

BossyRangs
07-08-18, 22:07
Dag Stijn,

net als Henk, ben ik ge´nteresseerd in twee van elk.

Mooie vondst!

Groet,
Fedde.

OK, Fedde, staat genoteerd. Je hebt een pb.

Hoi Stijn ik ben zeer geinteresseerd in een Ea Berg beitel. toffe vondst. Ik hoor graag van je!

Dag Blom3dd, ik ging er normaal 2 zelf houden, maar wegens je grote interesse wil ik toch nog afstand doen van 1 :) Je hebt eveneens een pb.

Voor iedereen: de Berg-beitels zijn besproken. Er zijn nog 6 Peugeot-beitels beschikbaar.

Danny1984
07-08-18, 22:34
Stomme vraag, maar in welke nrs van stanley passen deze?

Mooie beitels man.

BossyRangs
08-08-18, 07:01
In theorie zouden ze respectievelijk in een nr.3 en nr. 4 1/2 kunnen passen. Dan moeten er wel sleufjes in gemaakt worden voor de laterale hendel. En ik denk dat de Peugeotbeitel te dik zal blijken. In de praktijk zullen ze wellicht beter dienen in zelfgemaakte houten schaven.

Danny1984
08-08-18, 09:12
Bedankt, dan laat ik deze mooie beitels aan me voorbij gaan.

Succes nog.