meetklok

coan

Nieuw lid
23 nov 2010
14
0
mischien is dit de oplossing voor jou


3188_HBM-2010-07-21-0053.jpg



s_3188_HBM-2010-07-21-0054.jpg




te koop bij Buitelaar http://www.hbm-machines.com/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3188

gegr cor
 
A

Athanor

Guest
Die set van HBM heb ik ook, bevalt me niet zo goed, of ik kan er niet goed mee omgaan. Werk nu weer met een losse meetklok aan zo'n knikarm. Dus ik zou ook wel willen weten waar je dat ding kunt kopen.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het kan goedkoper. Neem twee mooie rechte (met de handschaaf!) balkjes, lijm daar ter hoogte van de beweegbare tafel, op enige afstand van elkaar 2 van die moderne neodynium magneten in, en ter hoogte van de schaafbeitel ook 1. Op beide uiteinden van de beitel een balkje, en dan de tafel zo verstellen (zal rond de 0 mm afname zijn) dat de balkjes op beide magneten pakken en de beitel diep genoeg in het messenblok zit en vastdraaien. Moet met een euro of 10 te doen zijn en werkt supersnel en je stelt de beitel vlak met de invoertafel.

jaap
 

coan

Nieuw lid
23 nov 2010
14
0
wat voor houdkracht hebben die magneten je hebt er van 0.6 kg tot 7.6 kg

cor
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
beitels van een vlakbank stellen.

Gooi al die meetklokken maar in je gereedschapskist. die heb je er helemaal niet voor nodig.

Bij een standaard beitelas zitten er veertjes onder de messen die het mes naar buiten duwt.
Je begint met het mes te diep in de as te zetten. alleen middelste bout licht vast zetten.
daarna kun je die magnetische stelblokken op de as plaatsen (of stelliniaal) hierna draai je de middelste bout los waardoor de beitel tegen de magnetische stelblokken komt. hierna draai je de bouten vast. HEEL BELANGRIJK IS OM TE BEGINNEN BIJ DE MIDDELSTE BOUT EN ZO NAAR BUITEN TE WERKEN.
Je kunt nu controleren of ze goed gesteld zijn door een lat op het afvoerblad te leggen.
en met de beitelas rond te draaien en te kijken hoever de lat meegenomen word. dit moet links en rechts gelijk zijn.

Nieuwe beitels op een vlakbank plaatsen is een karweitje van max 15 min.

ps. de magneten in de stelblokken zijn om de blokken vast op de as te houden en moeten sterk genoeg zijn om de veerkracht van de veertjes tegen te houden. bij de betere stelblokken is het materiaal waar het mes tegen aan komt "messing", dit zachtere materiaal om te voorkomen dat de messen bot worden.
 
A

Athanor

Guest
Dat setje van buitelaar wat ik heb bevalt mij niet. Op de Robland zitten er geen veertjes onder de schaafmessen. Als ik de schroefjes gebruik om de diepte in te stellen schaven de messen schilfers van de drukpunten af. Ergo: ik moet toch de meetklok gebruiken om e.e.a. bij te stellen en daarom werk ik nu maar zonder de hulpmiddelen. Dus lang leve de meetklok! tot ik misschien de oplossing van Jaap heb gemaakt.

Fons
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Op mijn Robland werkt het met veertjes, en hebben ze er een stelliniaal bij geleverd.
dit is al wel een oudje van 20 jaar. werkt nog steeds goed.
Ook bij deze oude uitvoering is het afvoerblad goed af te stellen.
bij de nieuwere is dit een stuk slechter geregeld.
overigens zie je de uitvoering met de veren ook bij de zware uitvoering, nu zie je ook steeds meer de zelf stellende uitvoeringen, zoals bij felder.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mijn Scheppach stel ik af met een aluminium profiel;
Het profiel, liggend op het uitvoerblad en boven de beitelas, net laten meenemen door de beitel. Eigenlijk hetzelfde principe als d-j.
Blijft wel lastig stellen met de schroefjes/inbusboutjes, maar oefening baart kunst.

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.