Tijd voor verandering (nieuwe toestellen raad gevraagd)

Valyn

Nieuw lid
4 apr 2018
10
0
Beste... iedereen!

Ik ben op zoek naar toestellen om de mijne te vervangen. Enkel is het budget het probleem. Nu, niet zo zeer een probleem, maar ik ga mijn aankopen gedurende enkele jaren verspreiden. Nu zoek ik jullie professionele meningen in opzichte wat eerst te vernieuwen. Ik stel een lijstje samen met de toestellen (met pros en cons) die ik heb en die ik in loop der tijd zou willen upgraden.

Ter info: ik heb enkel 230v ter beschikking. Mijn werkplaats is 3m op 6m. Gelukkig is mijn houtopslag aan een aanpaalende garage.

Het lijstje:
pros:
-perfecte grootte! ik heb wel afkort aanslag vervangen door een 'gemodificieerde' incra mitre 1000 hd.
-stil
-weegt niet zeer veel, dus makkelijk verrijdbaar.
cons:
-niet erg krachtig. voorlopig geen probleem gezien ik maar kleine projectjes doe en (nog) niet veel met hardhout-heeft zeer lang geduurd om zo goed als perfect afgesteld te krijgen.
Pros:
-Makkelijk rond te rijden.
-stil
-makkelijk proper te maken.
-dwars en langsgelijder zijn super solide!
-zaagbladen zijn tamelijk goedkoop en gaan redelijk lang mee.
cons:
- veering die er in zit is uiterst zwak. dit zorgt voor veel 'drift' van het zaagblad. opgelost door het blad aan te spannen tot het niet meer ging, de hendel achteraan afzetten zodat het blad los zit, nog een paar keer draaien en terug opspannen. dit heeft de drift wel wat weggewerkt... maar of dit echt veilig is heb ik mijn vragen over.
-bovenste wiel loopt niet 100% recht. er zit een klein beetje wiebel in dat ik er niet uit krijg.
-afzuiging gaat niet optimaal. er blijft altijd heel veel zaagsel over.

Pros:
-Goede, krachtige motor! maakt van hard en zacht hout makkelijk werk.
-doet wet het moet
cons:
-Klein, laag bij de grond (een verhoging voor moeten maken).
-hoe wel het breed is, is het niet lang. wat soms onhandig is voor langere stukken hout.
-langs geleider is niet altijd 100% 90°. hoewel ik meestal mijn hoek zaag op mijn paneelzaagtafel is dit wel iets storend.
- Je moet het toestel HELEMAAL ombouwen om de vandikte te kunnen gebruiken. hier ben je makkelijk 10 tot 15 min met bezig.

Dit zijn ze dan. de tafelzaag is wss het laatste dat ik ga upgraden. De lintzaag en vlak en vandikte gebruikt ik het meeste gezien ik van stammen planken maak en veel gebruikt hout verwerk. Deze zou ik dan ook eerder willen upgraden.

De toestellen zouden wel compact moeten blijven. geen giga toestellen, daar heb ik geen plaats voor. Alsook ga ik geen 400v trekken naar mijn werkplek. het blijft een hobby. maar een serieuze hobby ;)

alle raad is welkom!

Mvg,

Tom (Valyn)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Hallo Tom,

Het is goed mogelijk om draaistroom motoren (3*230V) aan te sluiten op 230V 1Ph met behulp van een omvormer /f rekwentieregelaar. Op Markplaats.nl levert onder andere Peter Manders die (geen binding mee, wel positieve ervaringen). Misschien vergroot dat je opties. Ik zag geen afzuiging op je lijstje staan, wel serieus te overwegen hoe je dat wilt doen.

Groeten, Hans van Wijk
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Beste Tom,

Ik denk niet dat advies geven in deze zo mogelijk is.
Je zult namelijk eerst moeten bepalen wat je wilt doen met de machines en welke je het meest gaat gebuiken.
Ik zou zeggen dat je eerst die machine moet vervangen welke voor jou nu de meeste problemen/ beperkingen oplevert.
 

Valyn

Nieuw lid
4 apr 2018
10
0
Afzuiging heb ik. Was mijn eerste investering :) vond ik het belangrijkste dat degelijk moest zijn.

Wat ik doe is kleine stammetjes den, populier, en Amerikaanse kerselaar versnijden tot planken om voor vrienden en famillie kastjes, tafels, snijplanken, etc te maken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.750
978
Omgeving Eindhoven
Qua zaagtafel kan ik je de Harvey aanbevelen. Staat bij mij ook op mijn verlanglijstje alleen is mijn werkplaats daar te klein voor. Maar hoor er zeer goede verhalen over.
De andere machines heb ik geen ervaring mee.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Nu een Harvey maar was in mijn voormalige, kleine werkplaats heeeel gelukkig met de Mafell Erica 85. Kleiner en goedkoper de 60 en 70. (Het getal slaat op de zaagdiepte)
En Makita maakt ook heel mooie zaagtafels maar dat zijn meer 'werfzagen/aannemers'.
Voor deze types geldt dat je ze kunt 'inklappen' en meenemen maar je kunt ze ook inbouwen in een eigen tafel op maat. Zie ook de filmpjes van Ron Paulk op YouTube. Ideaal dus als je moet passen en meten in een relatief kleine werkplaats. Aan de ene korte zijde bouw je je zaagtafel in, aan de andere zijde je vlakbank. Groet, Hendrick
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Hij geeft het zelf al aan: lintzaag en vlak-vandiktebank.
Denk dat ik eerst voor de lintzaag en dan voor de vlak-vandikte zou gaan.
De stammetjes goed kunnen zagen is de eerste vereiste.
 

Valyn

Nieuw lid
4 apr 2018
10
0
Mijn Zaagtafel is waarschijnlijk de laatste die ik zou vervangen, door een andere paneelzaag. Eens je er eentje hebt wil je niet meer terug naar een 'gewone' tafelzaag ;) ik denk dat alle Hammer bezitters hier wel over kunnen getuigen.

Een lintzaag is waarschijnlijk het eerste dat ik ga vervangen.
Ik heb reeds gekeken naar een Hammer N3800 of een Tendotools TT400 lintzaag. Iemand enige ervaring met deze toestellen? voor een vlak- en vandikte bank ben ik naar dezelfde groot orde aan het kijken. Momenteel heb ik op het oog een Bernardo FS 310 N vlak en vandiktebank 230V, een Holzmann HOB 310NL vlak en vandiktebank 230v, en, als ik het ooit kan vinden (degeen die ik zou willen eigenlijk) een HBM 300 vlak en vandikte bank. deze laatste is enkel nog in 400v uitvoering te krijgen helaas... net zoals zijn lintzaag 'tegenhanger'. niet te vergeten; het is een hobby. ultra duur om net dat ietsje perfecter te krijgen hoeft niet noodzakelijk. Fun factor is een, of het niet DE grootste factor is.

P.s. een beetje meer instellen maakt me niet uit. Leer ik het toestel net wat beter kennen.
[h=1][/h][h=1][/h]
mvg
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Wat de lintzaag betreft zou je ook naar de recordpower 400 kunnen kijken.
Heeft ook wat meer zaaghoogte als de tendo.
 

Valyn

Nieuw lid
4 apr 2018
10
0
Wat de lintzaag betreft zou je ook naar de recordpower 400 kunnen kijken.
Heeft ook wat meer zaaghoogte als de tendo.

Bedankt voor de handige tip! Ik zie dat baptist.nl ze heeft. Eens vergelijken met die van tendotools. Zaterdag ga ik naar die van tendotools kijken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Vervang de machine die je het meeste gebruikt het eerste, en kijk daarbij ook voor de hoogst haalbare kwaliteit binnen je budget.
Je hebt er dan het meeste plezier van.

Dat lijkt uit je opmerkingen de lintzaag te zijn. Als je naar een Hammer gaat kijken, neem dan gelijkwaardige concurrenten mee in je vergelijk. De Tendotools vind ik dat niet.

Kijk eens naar de Jet JWBS-15: https://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/lintzaagmachines/jet-jwbs-15-lintzaagmachine-230v/

De Harvey C14: https://www.vdhbv.nl/houtbewerkings...tzaagmachine-met-variabel-toerental-230-volt/

De Startrite 403: https://www.baptist.nl/houtbewerker...es-en-lintzagen/startrite-403-lintzaagmachine

Dat zijn serieuzere tegenkandidaten voor de Hammer, die waarschijnlijk ook de langste levertijd heeft, hou daar rekening mee.

Voor de vlakvandiktebank zou ik de HBM links laten liggen, de Holzmann die je aandraagt is dezelfde machine maar met iets betere afwerking.
De Jet JPT310 is hier een serieuze optie, die bovendien veel makkelijker ombouwt, je tilt de twee tafels in één keer overeind:https://www.vdhbv.nl/houtbewerkings...banken/jet-jpt310m-vlak-en-vandiktebank-230v/

Ik weet niet in welk budget je zit te kijken, maar dit zijn goede machines, ook als je wat veeleisender bent. Je hoeft dan niet meteen naar alleen Hammer, Robland of Minimax te kijken, die met de zaag en schaafmachines toch meestal een prijsklasse hoger zitten.

En soms wordt er gebruikt ook nog wel wat aangeboden, ben toch wel eens een Meber of Centauro (zelfde fabriek) tegengekomen op MP, ook in 230V uitvoering, maar daar moet je geduld voor hebben tot er een langs komt.
 

Valyn

Nieuw lid
4 apr 2018
10
0
Voor de vlakvandiktebank zou ik de HBM links laten liggen, de Holzmann die je aandraagt is dezelfde machine maar met iets betere afwerking.
De Jet JPT310 is hier een serieuze optie, die bovendien veel makkelijker ombouwt, je tilt de twee tafels in één keer overeind:https://www.vdhbv.nl/houtbewerkings...banken/jet-jpt310m-vlak-en-vandiktebank-230v/

.

Deze ga ik zeker eens bekijken. Wat duurder, maar met een beetje extra sparen moet dat wel lukken. Eerst eens gaan bekijken bij vdhbv. Hammer heeft een levertijd van ongeveer 4 maanden minimum blijkbaar. Ik ga naar een andere optie kijken dus. de opties die je opsomde ga ik zeker ook eens bekijken! Alvast bedankt aan iedereen voor de geweldige suggesties! blij dat ik deze forum gevonden heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.