Verkeerd gebruik kopieerfrees

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
hallo allemaal,

Onlangs wilde ik met de frees iets kopieren. Ik was bezig met de maken van een radiatorombouw en wilde twee gelijke exemplaren maken. Nadat ik de ene klaar had dacht ik de volgende even makkelijk te kunnen kopieren (dat is inmiddels wel gelukt ook hoor). Ik liep tegen het volgende aan. Normaliter kopieer ik middels een frees met een boven of een onderlager. Maar omdat ik in de hoeken een kleine straal wilde hebben r=4 (gebruik van 8mm frees) en ecotools geen frezen heeft in de maat met een onder of bovenlager, dacht ik ik neem een kopieerfrees.

Zon frees met een puntje eraan, geen lager, wel een vlak niet snijdend deel en daarboven 20 mm snijdend. IMG_20180718_211745556.jpg. Echter na een hele korte tijd was dit het resultaat. Een zwart freesje en het kopieren ging matig. Hield ook maar matig het bestaande profiel aan.

Is een dergelijke frees niet voor dit werk bedoeld. Waar dient de punt van de frees voor.

Ik hoop van jullie iets wijzer te worden.

Groet,

Ad
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Volgens mij gebruik je zo’n freesje voor het pasfrezen van dun materiaal in een onderliggende opening, bijv. formica op de opening van een gootsteensparing.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ja Pel, dat zou je denken, echter bij Ecotools staat er als produktnaam bij kopieerfrees , groeffrezen hebben geen punt.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik denk inderdaad dat dit een juistere toepassing van de kopieerfrees is. Ik ga weer gewoon terug naar de kopieerflens of het onder of bovenlager, dat werkt in ieder geval. Allen bedankt voor de reactie.
 

Houtworm72

Nieuw lid
1 okt 2019
2
1
hallo allemaal,

Onlangs wilde ik met de frees iets kopieren. Ik was bezig met de maken van een radiatorombouw en wilde twee gelijke exemplaren maken. Nadat ik de ene klaar had dacht ik de volgende even makkelijk te kunnen kopieren (dat is inmiddels wel gelukt ook hoor). Ik liep tegen het volgende aan. Normaliter kopieer ik middels een frees met een boven of een onderlager. Maar omdat ik in de hoeken een kleine straal wilde hebben r=4 (gebruik van 8mm frees) en ecotools geen frezen heeft in de maat met een onder of bovenlager, dacht ik ik neem een kopieerfrees.

Zon frees met een puntje eraan, geen lager, wel een vlak niet snijdend deel en daarboven 20 mm snijdend. Bekijk bijlage 69929. Echter na een hele korte tijd was dit het resultaat. Een zwart freesje en het kopieren ging matig. Hield ook maar matig het bestaande profiel aan.

Is een dergelijke frees niet voor dit werk bedoeld. Waar dient de punt van de frees voor.

Ik hoop van jullie iets wijzer te worden.

Groet,

Ad
Deze frees kun je gebruiken als je om de laatste 2 mm weg te frezen van je werkstuk die je met een vacuüm hebt vast gezet. een situatie die bij frezen van plaatmateriaal op een cnc frees tafel veel voor komt.
De frees mag niet te warm worden dus duw deze niet te hard tegen het materiaal. de punt kun je gebruiken door deze door de 2 mm heen te slaan als de frees nog stil staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartcurfs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.