verwijderen beits

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
Hallo forumleden,

ik heb hier een gebeitst tafeltje staan die erg lelijk gebeitst is. nu wil ik dit verwijderen, en heb al aan schuren gedacht, maar het zijn vele latjes en het hout is dun, dus vind ik dit geen optie.

nu mijn vraag; Wat kan ik wel doen en/of gebruiken?
ik wil het er helemaal af hebben en daarna in de was zetten.

dank alvast voor de tips.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik weet niet of het de beste optie is, maar ik zou in dit geval voor een schraapstaal gaan.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
@ pepijn; wat is een schraapstaal? :roll: ben nog niet helemaal thuis in bepaalde termen...

enne gewoon afbijt, zou dat kunnen? of is dat alleen voor lak?
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Wikipedia

Ik zie er staan dat je voor het verwijderen van beits of lak ook een stuk glas kan gebruiken, kan iemand me uitleggen hoe dat in z'n werk gaat ?
Met afbijt zou je het ook kunnen doen, hier hebben ze afbijt die hout niet aantast (ik weet niet of andere merken dat wel doen).
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik weet dat mijn vader altijd een stuk vensterglas achter de hand had om onze zeilboot (Vaurien) op te knappen. Zelf gebruik ik het af en toe om laagjes lak weg te halen.
Je snijdt met een glassnijder een strook van ca 10 cm af en daarvan stukjes van ongeveer 5 cm.
Je heb zo schraapglas van 5 x 10 cm .
Zorg ervoor, dat het snijden met een lichte ronding gebeurd, dan steken de uiteinden niet in je werkstuk.
Er is 1 zijde geschikt om te schrapen, dit is tegenover de kant waar de glassnijder snijdt; het breukvlak is messcherp en schraapt fantastisch. Als het schrapertje bot is , snij je een nieuwe en gooit de oude in de glasbak.


Kor
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dank pepijn, ik had nog even niet door dat je op de woorden kon klikken...hahaha

zo'n schraper is in ieder geval het proberen waard, maar ben toch bang dat ik de afbijt ook ga proberen :) lijkt mij makkelijker. alleen moet ik nog wat goeds vinden

iemand ervaring met 'st marc'? dit is volgens mij alleen ontvetter.
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
tegenwoordig heeft bahco ook schraapstaaltjes die zullen niet al te veel kosten, geen super kwaliteit maar met glas werk is ook net niks. bovendien kan je een schraapstaal zelf weer scherp maken en die is vlak ,en dat zal nooit perfekt zijn met glas, suc 6
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@houtenhart,

Heb je ervaring met glasschrapen?
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, een Japans schraapstaal heeft mijn voorkeur, maar met glas kan ik heel goed laklaagjes weghalen (restauratie) Glas op puur hout heb ik wat slechtere ervaring mee.

Groet,
Kor
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
houtenhart zei:
tegenwoordig heeft bahco ook schraapstaaltjes die zullen niet al te veel kosten, geen super kwaliteit maar met glas werk is ook net niks. bovendien kan je een schraapstaal zelf weer scherp maken en die is vlak ,en dat zal nooit perfekt zijn met glas, suc 6

Ik heb op dit moment een bahco schraapstaal (die ik fijn vind werken), maar ik ga binnenkort voor een LN. Dit omdat het merk goed aangeschreven staat, en je voor 16 euro twee stuks (lees: verschillende diktes) hebt bij onze Arnhemse vrienden.

Vermoedelijk zal ik ze eind deze week of eind volgende week opvissen, ik zal mijn ondervindingen plaatsen ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op dit ogenblik heb ik twee schraapstalen. Eentje die ik zelf van een oude zaag geknipt heb en een die ik bij een ijzerwarenhandel heb gekocht. Die laatste is niks, veel te zacht staal en snel bot. Ik zou er op letten wel een echt merk te kopen, Bahco schijnt goed te zijn, en niet zo'n merkloos ding zoals ik gekocht heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.