Afzuigingstips voor kleine werkplaats

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo houtbewerkers,
Ik ben van plan de afzuiging van mijn kleine werkplaats te verbeteren en hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven om de juiste afwegingen en aankopen te doen.

Ik gebruik mijn werkplaats maximaal 1.5 dag per week hobbymatig. De werkplaats is 15m2 en voornamelijk ingericht voor mijn grote passie: het maken mooie objecten van gebogen en gelamineerd berkenfineer. Hiervoor herzaag ik massieve balken, breng ik ze op dikte met een breedband schuurmachine, en frees ik regelmatig grote partijen MDF voor het maken van buigmallen.

Ik gebruik momenteel een fijnstofmasker met wisselbaar filter en heb een afzuiger met mof maar begrijp dat deze niet zo geschikt zijn voor het fijnstof dat wordt gemaakt bij het schuren. Ik loop ook te spelen met het idee om een buizenstelsel aan te leggen zodat ik de stofzuiger niet door mijn veel te krappe loopruimte hoef te rijden.

Mijn vraag aan jullie is: welke machine(s) raden jullie aan: is er een machine die zowel grof spaan van mijn zaagtafel en lintzaag kan afvoeren als fijnstof kan zuiveren? Allicht heeft er iemand een machine beschikbaar? Aan wat voor kosten moet ik denken als ik een buizenstelsel wil aanleggen?

Ik hoor graag van jullie,

Alvast bedankt,

michel

IMG_2072_compressed.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mijn optiek ga je aankijken tegen een flinke investering. De grove spanen zijn wellicht vervelend maar zijn minder schadelijk. Schuren en frezen van MDF blijft gewoon stof opleveren en daar werkt alleen een krachtige installatie tegen, liefst met afzuiging buiten de ruimte waar je werkt.

Natuurlijk gaat een permanente afzuiger wel voordeel opleveren maar ik zou dan nog steeds een goed stofmasker gebruiken. Wellicht dat je meer hebt, als aanvulling, aan iets als een aircleaner.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Als je bij GereedschapPro > stofvrij werken kijkt (en doorleest) ben je al een eind op weg met HOE stofvrij te werken, de machines en keuzes komen dan wel "vanzelf". Voor mij is het niet of/of maar en/en dus een afzuiger op je apparaat (gelijk een cycloon is dan een slimme set omdat je stofzuiger/afzuiger dan z'n zuigcapaciteit houd) EN een luchtzuiveraar met filter (ik ben wel tevreden met de Reccoord bij Baptist (€200) en inderdaad je (halfgelaatsmasker) als je toch aan de MDF wilt/moet met schuren en frezen....succes en groet, Hendrick
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo Hendric en GH1,
Dank voor het meedenken. De luchtzuiveraar van Record lijkt me een prima ding voor een goede prijs. Ik zag ook een Microlene luchtfilter op marktplaats verschijnen (https://link.marktplaats.nl/m1307175105). Is deze vergelijkbaar denken jullie? Volgens de specs zuivert hij 40m3 10x/ uur. Dat zou neerkomen op 6.7 m3/min, terwijl de Record 11,5 m3/min doet. Allicht voor die paar 10tjes meer maar de Record met bijna 2x zoveel doorvoer?

Wat betreft de afzuiger Ik zit te kijken naar de Jet DC100 VX. Deze heeft een fijnstoffilter en een metalen conus in net boven de stofzak die schijnt te helpen dat het filter erboven minder snel volloopt. Twee fase afzuiging licht een beetje boven mijn budget, dus dit lijkt me een goede middenklasse. Klopt dat of zijn er alternatieven die hetzelfde voor minder geld doen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

groeten,

michel
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ik heb de Jet juist deze week geinstalleerd bij mn Harvey. De Jet met microfilter, eerste indruk is goed. Gekozen ook om z'n twee uitgangen 100mm.
Voor elk een afsluitschijf bijgekocht en deze gemonteerd bij de afzuiger en niet bij het apparaat. (je moet toch bukken om de jet aan/uit te zetten, ben je gelijk bij de schuiven) en geef je geld uit aan BUIS, je hebt dan een factor tig meer rendement tov SLANG.

De Reccord en de Jet AFS500Mluchtreinigerontlopen elkaar niet veel vlgs mij, behalve in prijs. Voor mijn huidige werkplaats is de Reccord te klein maar ik ga het niet zoeken in een grotere maar koop er wrs nog 1 of 2 Reccords bij. Gr, Hendrick
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik denk dat een oplossing met een cycloon goed kan werken en toch ook nog compact kan worden toegepast. Zoals je in deze pin een configuratie kunt zien. Voor de fijnstofiltering kun je in jouw geval alleen maar voor het allerbeste gaan en dat is er zelf een maken met de filters van Kor (Kiesvoorhout). De uitgebreide beschrijvingen hiervoor vind je in dit topic.

Succes! Fons
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo Fons en Hendric,

Na een uren lezen op de website http://billpentz.com/woodworking/cyclone/ en de 22 pagina's van de link van Fons ben ik weer een beetje wijzer geworden! De hoeveelheid informatie op Bill's website is licht intimiderend :)

Het luchtfilter Record heb ik besteld en ik heb besloten om een systeem aan te schaffen of bouwen dat de grote deeltjes in m'n werkplaats verzameld en de fijnstof via een opening naar buiten afvoert. Mijn conclusie was dat je apparaten als de Jet met fijnstoffilter op termijn je (fijnstof) probleem (als ze al hard genoeg zuigen om alles bij de bron te vangen) alleen verplaatsen. Allicht dat ze bij aanvang toereikend werken maar het feit blijft dat geen filter 100% van de fijnstof tegenhoudt, filters op termijn toch schoon moeten worden gemaakt of vervangen... in dat geval vervang ik liever een klapraampje voor een uitlaatbuis en laat ik moeder natuur het filterwerk doen (en zet ik indien nodig mijn verwarming ietsje hoger).

Liefst zou ik daarmee een filterloos systeem als die van Bill aanschaffen (1400 USD ex), maar om dat helemaal uit de VS te laten komen lijkt wel wat ver te gaan. Het lijkt erop dat ik ook gewoon een Oneida Super Dust deputy kan kopen bij Gereedschappro, er een motor aan koppelen die 1500 m3/u zuigt met een buis naar buiten.

Maar de vervolgvraag is uiteraard: welke motor is het meest geschikt? Al speurend door de verschillende draadjes op dit forum vond ik iemand die had geconstateerd dat wietplantages ook goede en stille afzuiging nodig hebben.

Zo is er deze. In een multiplex doos, geveerd en geïsoleerd opgehangen... maar om eerlijk te zijn ziet het er ook wel een beetje houtje touwtje uit en twijfel ik over brandveiligheid. Schijnen wietplantages sowieso een beetje bekend om te staan, toch?

Of deze. Een stille S vent, zonder amateuristische doos of een centrifugaal motor maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar ik echt naar moet kijken.

Weten jullie toevallig of er ook hier een draadje over te vinden is op het forum of hebben jullie nog andere tips?

groeten,

michel
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Interessant, ik lees graag mee over deze topic. Deze stille afzuigers gebruik je in combi met een cycloon dus als afzuiger die je koppelt aan bijvoorbeeld je zaag of freestafel?
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Interessant, ik lees graag mee over deze topic. Deze stille afzuigers gebruik je in combi met een cycloon dus als afzuiger die je koppelt aan bijvoorbeeld je zaag of freestafel?

Dat is inderdaad het plan! De motorkeuze lijkt het laatste obstakel in mijn zoektocht...
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
nog wat verder gezocht en vond dit draadje. De persoon van deze post heeft heel wat motoren bekeken maar uiteindelijk rolt er slechts 1 optie uit de bus die voldoende volume stroom en onderdruk heeft... en die kost 710 euro. Ik krijg het vermoeden dat de opties die ik heb gevonden niet genoeg onderdruk zullen kunnen produceren.
Het zou toch leuk zijn als er een goedkopere motor te vinden die wel de juiste specs heeft. Volgens lid EVS: 1500 M3/uur bij 2000 pa onderdruk.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Volgens mij ben je een beetje aan het overdrijven voor een 15m2 werkplaats :). Luchtzuiveraar en een goede stofzuiger met zelfgemaakt cycloon eraan, lijkt mij toch echt wel voldoende.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
En het fijnstof naar buiten blazen is m.i. geen goede oplossing. Of je loopt of zit er zelf nog steeds in, of je buren. Het geluid gaat ook gedeeltelijk mee naar buiten.
En 1000m3/h of meer afzuigen is ook dezelfde hoeveelheid lucht toevoeren. Doe je dat niet, dan wordt er ook niet afgezogen. In de winter moet je dan wel behoorlijk stoken om het warm te houden.
Hang een fijnstoffilter tegen het plafond (koop of zelfbouw) en gebruik een afzuiger met een fijnstoffilter ipv een zak. Voor schuren e.d. een goede stofzuiger. Voor zagen, schaven, frezen e.d. heb je een grote luchtstroom nodig om dit goed af te zuigen, dat gaat niet met een stofzuiger.
Machinale houtbewerking zonder stof te veroorzaken is m.i. onmogelijk, weinig stof kan wel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
in dat geval vervang ik liever een klapraampje voor een uitlaatbuis en laat ik moeder natuur het filterwerk doen (en zet ik indien nodig mijn verwarming ietsje hoger).

Lekker voor je buren dan!

Blij dat ik niet naast je woon, lekker jou probleem dat van een ander maken. Neen gewoon het advies van Fons (Althanor) en maak een kast met de filters van Kor. Je hebt de gereedschappen al staan om het hout te zagen.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo allemaal,

Dank voor alle input. Ik leer een hoop. Als ik mijn bevindingen schematisch zou weergeven dan zouden dit de 6 opties zijn die iedere houtbewerker heeft. Klopt dat een beetje? (Allicht verduidelijkt dit de discussie voor andere beginners ook wat).

59.jpg

@ Elio: allicht dat ik overdrijf, dat licht ongetwijfeld aan mijn onervarenheid of aan het schrikbewind van Bill Pentz. Hij schrijft bijvoorbeeld: "OSHA testing clearly shows most small shop workers get more fine dust exposure in a few hours woodworking than large facility workers get in months of full time work". Mijn werkplaats is inderdaad klein maar de hoeveelheid stof die van een 22 inch breedband machine vrijkomt of bij het herzagen van 22 cm dik hout is aanzienlijk. Bovendien moeten mijn vrouw en dochter door de werkplaats heen om bij de tuin te komen. Dus allicht is het wat overkill, maar het deert denk ik niet om 'bovengemiddeld goed' af te zuigen.

@ William en Ronald: jullie hebben helemaal gelijk: mijn afzuiging moet ook niet ten kosten gaan van de luchtkwaliteit van de buren. Mijn gedachte was dat de deeltjes in 50m3 lucht in mijn werkplaats vast veel minder kwaad kunnen dan als ze rondvliegen in de buitenlucht en zoals Bill schreef: neerstrijken en wegspoelen met de regen, maar goed: een deeltje in de lucht blijft een gevaarlijk deeltje. Dus je hebt helemaal gelijk als je zegt dat dit een asociale oplossing is!

Kortom: dit is wat ik concludeer

1. (mijn huidige opstelling) niet geschikt voor fijnstof
2. beter maar niet geschikt voor fijnstof
3. geschikt voor fijnstof maar filter loopt vol waardoor je toch later een probleem hebt. De Jet met de Vortex cone lijkt langer stofvrij te blijven, maar het verwisselen van de zak blijft een stoffig klusje.
4. geschikte oplossing, dit is wat Fons in zijn Pinterest plaatje liet zien. Moet te bouwen zijn met een Super Dust Deputy Cycloon... maar het motorvraagstuk blijft voor mij open. Als ik jullie reacties lees mag het voor mijn werkplaats dus best een motor zijn met iets minder vermogen dan dat monster dan ik eerder postte... maar welke zouden jullie mij dan wel aanraden?
5. asociale oplossomg, dus geen optie :)
6. over deze opstelling ben ik op het web nog niets tegengekomen. Ik kom er vooral op omdat ik de opties morfologisch in kaart breng, maar een fijnstoffilterkast buiten ophangen lijkt toch helemaal niet zo'n gek idee? Of is er iets dat ik over het hoofd zie?
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik moet er nog mee aan de slag, maar ik ga een 3pk ventilator van een HBM afzuigunit (met dubbele zakken) gebruiken in samenwerking met een Super Dust Deputy XL van Gereedschappro. Deze schijnt 3900 m3/uur te verzetten. Dan eens kijken hoe e.e.a. werkt.... is dat niet voldoende, dan ga ik voor een zwaardere afzuiger of maak er zelf een volgens syteem Pentz. Hopelijk volgende maand een verslag hiervan op het forum:rolleyes:

Fons
 
Laatst bewerkt:

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Fons,

Dat klinkt als een werkbaar plan. Zo'n dubbel zak model is ook een mooie opstelling omdat ik zo zie dat 1 van de twee zakken kan vervangen worden door een Deputy (natuurlijk gekoppeld aan de ingang), en aan de andere kant een fijnstof filter. Al en al tikt het dan toch aan qua prijs, maar allicht dat je zo'n dubbelzak model ook op MP vind voor minder.

Ik kijk uit naar je verslag!

michel
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Dat kan ik niet helemaal volgen:confused: Ik ben van plan de hele configuratie op te zetten volgens het model van Pentz. Dus in feite gebruik ik alleen de ventilator, zet deze op de Cycloon en de uitgang verbind ik met een fijnstoffilter met grote capaciteit die ik nog ergens in een stil hoekje heb staan... De rest van het HBM systeem gaat in de opslag.

Fons
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
kan me voorstellen dat mijn uitleg wat verwarrend was, maar we bedoelen hetzelfde :)
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Likkebaarden voor dik € 5000, gezien bij machinehandel Peulen in Rotterdam

Harvey Gyro Air G700 Dust Processor

YouTube presentatie:

https://www.youtube.com/watch?v=HuHEZk0431o&frags=pl,wn
Enigste wat ik tot nu toe apart vind is de open/kleine stofbakken zodra je moet legen.



gyro-air-g700-dust-processor-de-ultime-afzuiger.jpg
gyro-air-g700-dust-processor-de-ultime-afzuiger.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.