Natte houten vloer leggen, advies gevraagd.

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Hallo,
Mijn vraag kan opgedeeld worden in 2 stukjes, ik hoop dat jullie mij met allebei kunnen helpen.

Houten vloer is nat geregend

Ik heb een mooie massief eiken houten vloer op de kop kunnen tikken, helaas heeft deze bij het lossen 20mm regen gehad. Alle planken zijn doorweekt.

Wat nu? Het liefst had ik hem volgende week willen leggen, is dit nog mogelijk?

Ik heb alle planken nu luchtig gestapeld, zou ik ze juist rustig laten drogen, of misschien forceren met een kacheltje?
Hoe lang duurt het voordat het hout echt goed droog is? Is dit in een paar dagen, of moet ik eerder rekenen in weken/maanden?
28769963767_3f0d8b96d2_k.jpg



Hoe te leggen?


Wanneer hij goed droog is om te leggen hoe kan ik dat het beste doen? Hij komt te liggen in een half steense garage, die verder niet continu wordt verwarmd. De vloer is ook niet mooi egaal.
zie keuken maken voor de ruimte (en m'n hok)

Moet ik hier nog een ondervloer leggen, of moet ik hem juist op latjes leggen. Wat is gebruikelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als het hout goed droog was voor de regenbui zou een paar dagen drogen voldoende moeten zijn, wat betreft legadvies kan ik je niet verder helpen, er zijn best veel variabelen en nog meer oplossingen voor een halfsteens garage. Succes.
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Het hout was in principe droog voor de regenbui. Zoiu ik voor dezekerheid metingen kunnen doen met een vochtmeter? En welke uitslag is acceptabel?

De houten vloer moet inderdaad gevlakt worden. Dus ik ben nu ook op zoek naar een vlak-vandiktebank.

Maar het gaat er vooral om dat de vloer van de ruimte niet mooi vlak is. Hij loopt eerder hol.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik zou hem op latten leggen zodat hij een beetje kan ventileren leg de delen om een uur of 5 buiten met de huidige temperatuur en wind is het dan zo droog ik zou niet schaven maar gewoon gladschuren na het leggen met een Parketschuurmachine
 
P

Pel

Guest
Als de vloer droog is en je gaat hem leggen, de planken niet te vast tegen elkaar i.v.m. werking, omdat je maar een halfsteens muur hebt is vocht onvermijdelijk. Ik zou de muren van de garage isoleren scheelt enorm met temperatuur schommelingen en vocht. Als je zou isoleren, zorg dan ook voor ventilatie, ook dat is heel belangrijk. Om de vloer vlak te krijgen een egaliseer middel erover en je hebt een super rechte vloer.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Hartelijk dank voor jullie reacties

ik wil het hok niet isoleren, uit estethisch oogpunt. 1 muur ik ik wel bekleden met hout. En dan enkel tussen de poeren.
evenzo het dak, omda het voor de zomer is, heb ik liever dat het ‘s winters koud is, dan dat door condens de balken aangetast worden.

De vloer wil ik niet egaliseren met egaline oid. Ik denk dat ik hem vlak maak met latten en deze netjes uitvul.

De vloer heeft metalen klipjes aan de onderkant, dus ik kan de spanning niet aanpassen.

Maar betreffende de muur en de vloer, wat is de juiste werkwijze? En dan met name qua vochtwerende maatregelen.
Het liefst schroef ik bij wijze alles er zo tegenaan, zonder isolatie en zonder plastic.
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
@ toxiq, bedankt voor je verslag, ben nog niet helemaal klaar met lezen, maar staat zeker nuttige info in.

Maar ik hoop dat iemand mij precies uit kan leggen wat nou de juiste volgorde is, want naar mijn idee zijn genoemde oplossingen behoorlijk luxe en meer bedoeld voor verwarmde ruimtes.

Mijn casus:
Ik heb een half steense garage zonder verwarming, in de zomer staan altijd de deuren open, ook 's nachts, behalve bij regen. In de winter is het (op 7 dagen na) onverwarmd.
Er zit een enkelglas (tuin)deur in, en het is een tochthok. (wil ik ook niet veranderen). De doelstelling bij mij is enkel sfeer en absoluut geen isolatie.

Probleem 1
Dus ik wil er voor een gedeelte een houten vloer inleggen, als ik het goed begrijp kan dit op panlatten, plastic laag en dan vloer. en alles zwevend en nergens vastschroeven op de latten

Probleem 2
1 buitenmuur wil ik voor 2/3e afwerken met hout ( zonder isolatie) Volstaat gewoon een houten frame tegen de muur aanmaken en dit aftimmeren met houten planken, of moet hier ook nog een plastic laag (en wat dan?) tussen?

Probleem 3
Er zit een platdak op en op warme dagen komt de teer door de planken heen gelekt, om dit op te lossen en de electra leidingen weg te werken, wil ik onder de steunbalken een vuren plafond leggen. (dus vanboven naar onder: dakleer-houtenplanken- op steunbalken. En hieronder dus een houten plafond hangen)
Kan ik dit er ongestraft opschroeven of moet hier ook weer een plastic laag tussen. Ook hier wordt geen isolatie gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.