Bout langgatboor Roland x31

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb recent een robland x31 overgenomen alleen bij het gebruiken van de langgatboor kwam ik erachter dat de bout om de boor mee vast te zetten het nodige al heeft meegemaakt. Weet iemand waar ik deze bout kan bestellen of eventueel hoe dit precies heet.

http://web.hypersurf.com/~charlie2/X31/Manuals/x31.pdf

Het gaat om onderdeel n5113 op pagina 54
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Deze schroeven zonder kop heten stelschroef. Verkrijgbaar voor schroevedraaier maar beter inbus! Google maar eens hierop. Verkrijgbaar bij de ijzerhandel, Fabory of een Technische handelsonderneming b.v. Eriks

Succes, Ernie
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
IMG_20180723_122128838.jpg

Heb even een foto gemaakt wat voor schroef het precies is. Inderdaad een soort stelschroef maar niet de standaard die je overal kan kopen
 
P

Pel

Guest
Dan zul je toch bij de dealer van Robland moeten zijn voor dit onderdeel.

Groet Pel.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Dan heb je zowel een linkse als een rechtse tap nodig.

Het boutje lijkt mij herstelbaar met een draadvijl.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Het is misschien niet helemaal goed te zien op de foto maar de draad is op vier delen gewoon helemaal weg dus opknappen zal helaas niet meer gaan. De bout zit ook niet in een volledig rond gat maar werkt als een soort wormwiel welke de bekken van de langgatboor naar elkaar toe trekt om de boor vast te zetten.

Ik ga even contact opnemen met een robland dealer en hopen dat zij me kunnen helpen. Anders wordt het een lastig verhaal ben ik bang.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb contact gehad met de dealer maar deze bout is alleen te bestellen in combinatie met de klembekken en deze combinatie is behoorlijk aan de prijs. Zeker omdat de klembekken nog in prima staat zijn en ik alleen het boutje nodig heb. Dus dat wordt maar even afwachten of ik de langgatboor echt een keer nodig heb.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb inmiddels een nieuwe boorkop geïnstalleerd en ik had een paar test stukjes geprobeerd. Ging verder wel maar niet van harte. Heb beide technieken voor langgatboren gebruikt. Eerst overal gaten boren en vervolgens de tussenschotjes wegboren, en twee gaten boren op het eind en tussenin het hout wegfrezen. Nu weet ik dat de klassieke langgatboren niet het mooiste resultaat geven en dat je daarvoor het beste een visbekboor kunt gebruiken. (die zijn besteld)

Echter nu heeft het noodlot toegeslagen: bij het boren van een (ondiepe) sleuf van 20mm diepte is de boor uit de boorkop geslagen en heeft ook de nieuwe bout kapot gemaakt, zo kapot dat er eigenlijk weer een nieuwe op moet. Alleen voordat ik dit doe wil ik wel zeker weten dat het niet aan de machine ligt. De boor zat goed vastgedraaid in de boorkop. Ik had de gaten geboord voor de sleuf en was bezig met de tussenschotjes weg te boren. Ik heb de tussenschotjes in drie 'bewegingen' van ongeveer 7mm diep willen weg boren en de eerste twee 'bewegingen' gingen prima, wel wat trillingen maar niet overdreven. Tot de laatste diepte, waar de boor uiteindelijk er uit is gekomen en tegen de tafel heeft geslagen. Ik heb verder echt heel rustig het hout bewogen.

Maar nu is mijn vraag: ligt het aan mijn techniek, aan de machine of zijn de boren die bij de machine zaten zo slecht (scheef en bot) dat het daaraan ligt. Ik heb de as gecontroleerd van de machine en die is nog perfect symmetrisch.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gebruik je wel de langgatboren die voor deze machine geschikt zijn(schacht heeft een gefreesde groef) schacht insteken en boutje aandraaien zodanig dat deze in de groef valt.
Krijg de indruk dat de boren niet vast zitten en loskomen met schade tot gevolg.

Groetnis, Roeland
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Boor wel ver genoeg in de boorkop gestoken?
Krom kun je zien, dan slingert de boor en je krijgt een afwijkend gat.
Bot kan je ook zien, plaats anders een scherpe foto van de snijkant van de boor.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik gebruik standaard (linksdraaiende) langgatboren met een schacht van 13 x 50. De boor zat tot het eind in de boorkop. Ik zal zometeen even wat foto's maken van alles.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb nog even verder gekeken en Roeland heeft gelijk; aan de schade aan de bout is te zien dat de boor is losgeraakt en dat dat het probleem heeft veroorzaakt. Nu alleen de vraag waardoor de boor losraakt. De boor zat tot het eind in de kop en de bout zat echt goed aangedraaid. Is het lostrillen van de boor inherent aan dit design boorkop, want als dat zo is heeft het niet heel veel zin om nog een nieuwe bout te bestellen. Of is er misschien een simpele oplossing tegen het lostrillen van de boor?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
In de link die je gaf staat het antwoord: Put the chuck into the spindle arbor up to the end, check if the v-groove in the spindle matches with the holes in the chuck
Op jou foto zie ik dat de schacht glad is en niet is voorzien van een v groef!!!!
Op de tekening zie je de groef ook fig, 31 bladzijde 28 en 29 ik kan dus met zekerheid stellen dat de langgatboren die jij hebt en gebruikt niet met deze boorkop gebruikt kunnen worden de handleiding van de link is hier heel duidelijk over zonder v-groef schade aan boorkop!!
Dus of een ander systeem boorkop universeel of een bij de machine horende langatboren set bestellen.

Groetnis, Roeland
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Beste Roeland, dank voor je antwoord. Wat daar in de handleiding beschreven staat slaat toch op de gehele boorkophouder, hoe die vast zit met de schaafas. En niet over de bevestiging van de boren zelf in de houder?
De chuck zit muurvast op de schaafas en raakt daar niet los.
 
P

Pel

Guest
Ik ken de machine niet, maar als ik deze foto bekijk dan kunnen die twee klemblokjes m.i. nooit een beitel met een ronde schacht vast houden.

Groet Pel.

IMG_20180924_200416571.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.