PDA

Bekijk Volledige Versie : Lamellenfrees

simon
16-07-18, 08:14
Ik ben op zoek naar een goede lamellenfrees b.v. Makita.
Als ik filmpjes op You-tube bekijkt blijken de meeste goed te zijn echter tijdens de demonstratie frezen ze in zachthout of MDF .
Ik wil de lamellen frees gebruiken voor eikenhout en of beukenhout van 20 mm.
Zijn er woodworkers die ervaring hebben met de lamellenfrees, frezen in harde houtsoorten.
Of zou je ook een normale bovenfrees hiervoor kunnen gebruiken zo ja hoe want ik moet soms frezen onder een hoek van 45 graden?
Dank
Simon

vanhaag
16-07-18, 08:23
Ik heb zelf de makita PJ7000 en deze freest met gemak in harde houtsoorten, zelf gebruik ik hem vaak voor eikenhout.
Verder is het een fijne en eenvoudig in te stellen machine.

Wilco Flier
16-07-18, 10:51
Ik heb een simpele, goedkope Ferm machine en die heeft geen enkele moeite met de genoemde houtsoorten. Die Makita moet het dan helemaal kunnen 👍

rjmulder
16-07-18, 11:29
Heb zelf een Makita op accu en die komt het hout ook wel in al zou ik hem zeker niet weer kopen op accu maar gewoon met een snoer.

deTafelvanHendrick
16-07-18, 14:18
Als je nog geen LAMELLOfrees hebt en je wilt een goede machine (dus veel geld besteden) dan zou ik (eerst) voor de Festool DOMINO machine gaan. Snap nooit waarom mensen beide machines willen hebben. Een domino kun je dezelfde functie geven als een lamello door een breder "gat" te freezen.
Groet, Hendrick

jeanpourlesamis
16-07-18, 15:09
Ik heb ook een makita lamellenfrees en die heeft geen enkel probleem met eik !
Groeten

Beickybeer
16-07-18, 16:22
idem, ik heb mijn makita lamellefrees (ik heb eentje geprobeerd van kennis zonder snoer, maar heb toch eentje gekocht met, scheelt toch wel een klein beetje in kracht!) al een tijdje en die gaat gemakkelijk door 5cm eik... Werkt perfect en gemakkelijk in te stellen!

Mvg,

Christophe

HansB
16-07-18, 16:33
idem, ik heb mijn makita lamellefrees (ik heb eentje geprobeerd van kennis zonder snoer, maar heb toch eentje gekocht met, scheelt toch wel een klein beetje in kracht!) al een tijdje en die gaat gemakkelijk door 5cm eik... Werkt perfect en gemakkelijk in te stellen!

Mvg,

Christophe

5cm eik? Wat zijn dat voor megalamellen?

Beickybeer
16-07-18, 16:55
Gewoon 5 cm dikke balk. Ik heb geen grotere lammellen dan de rest van de wereld, dacht dat dit wel duidelijk was ;)
Hij vraagt of je er gemakkelijk in eik en beuk mee kan, ik doelde dus daarop, dat het geen probleem is ...

Mvg Christophe

GH1
16-07-18, 17:00
Snap nooit waarom mensen beide machines willen hebben. Een domino kun je dezelfde functie geven als een lamello door een breder "gat" te freezen.

Het primaire doel van beide machines is gewoon anders..... Een lamello gebruik je vooral voor de positionering, een domino is een volwaardige (hout)verbinding. En ondanks dat je met een domino ook prima kan positioneren is een lamello met dunner plaatmateriaal vaak veel handiger.

En niemand gaat bredere gaten frezen om met een domino een lamello na te doen, met 2 domino’s zit het vast en je gebruikt ook nooit maar 1 lamello.

Maar inderdaad, heb je het budget en werk je vooral met massief dan is een domino veelal de betere keuze. En heb je wat minder budget koop dan liefst een originele lamello, zelfs de goedkoopste versie is zoveel beter dan de meeste “klonen”.

rjmulder
16-07-18, 19:46
Als je nog geen LAMELLOfrees hebt en je wilt een goede machine (dus veel geld besteden) dan zou ik (eerst) voor de Festool DOMINO machine gaan. Snap nooit waarom mensen beide machines willen hebben. Een domino kun je dezelfde functie geven als een lamello door een breder "gat" te freezen.
Groet, Hendrick
Een Domino machine heb je naar mijn idee ook meer aan dan een lamello machine maar het verschil in prijs is natuurlijk ook wel groot en het ligt er natuurlijk aan wat je er mee wilt gaan doen.
Is het voor planken aan elkaar lijmen tot blad of werk je alleen met plaat materiaal voldoet lamello prima, wil je constructies maken met massief hout is de keuze voor een Domino beter.
Heb je het geld en heb je het er voor over is een Domino machine wel heel erg mooi en veelzijdig.

jberends
17-07-18, 07:27
Ik ben zeer tevreden met de lamellenfrees (koekjesfrees) Makita DPJ180Z 18V. Ideaal om de batterijversie te hebben omdat hij zo zonder snoeren gebruikt kan worden. (ik heb al wel andere 18V machines, dus dat was een match). De frees en de accessoires zijn van goede kwaliteit. Instellen van de geleiding gaat erg nauwkeurig en zit ook vast. Beter als een groene Bosch die ik daarvoor altijd leende van een vriend. Zit een stofafvangzak bij.

Frezen in een hardhouten balk (eiken en bouwmarkthardhout (whatever dat is)) is helemaal geen probleem.

Jos Cuypers
17-07-18, 07:54
Zelf gebruik ik een Lamello Classic C3, zeer tevreden over. Ik heb wel nog de bijkomende frees voor de Clamex S, ideaal voor panelen die demonteerbaar moeten blijven.

Jos

simon
17-07-18, 09:54
Dank voor all jullie adviezen, ik zal hem alleen gebruiken om delen aan elkaar te zetten en niet voor ingewikkelde houtconstructies dus zal het de Makita worden.
Nu zag ik op de site van Makita dat er ook een lamellenfrees is op een accu van 14,4 volt.
Nu heb ik diverse Makita gereedschappen op 14,4 volt is de 14,4 volt Makita lamellen frees aan te bevelen of toch die met snoer?

Simon

rjmulder
17-07-18, 10:03
Snoer blijft kracht houden accu wordt (snel) minder en ga je er ook een afzuiging/stofzuiger bij gebruiken dan is de keuze om voor accu te kiezen ook weg.

Sang
17-07-18, 15:48
Heb zelf een Makita op accu, is nooit te zwak geweest en accu leeg is geen probleem als je meer dan 1 accu hebt.
Keuze voor de accuversie was toen simpel: Die was goedkoper (body only versie).

Wel een nadeel van mijn machine (daar ga jij geen last van hebben) de nieuwe accu's met een * aan de binnenkant passen er niet op :(

simon
17-07-18, 19:52
Sang hoeveel volt is je accu?

Simon

jberends
17-07-18, 21:32
zijn accu is 14,4V
Je moet je afvragen hoeveel van die koekjes je gaat zetten per keer. Ben je er een uur mee continue aan het freezen dan is een snoer een goede keuze, maar als het binnen 5 mins klaar is het zoeken naar een stekker alleen maar irritant. En als je al meer accu's hebt; kun je die ook nog switchen. Snoeren aan apparaten gaan bij mij allemaal verdwijnen. (ik gebruik het hobbymatig moet ik toegeven)

RaymondvW
18-07-18, 07:48
Ik heb net de makita op 18V gekocht, zonder accu en lader. Was voordeliger dan de 230V versie, dus een makkelijke keuze. Totnutoe alleen gebruikt in zwart MDF en dat werkt hardstikke prima. Ik heb gewerkt met de stofzak eraan en niet een afzuiger. Ik ben aangenaam verrast over hoe goed die stofzak werkt. Zwart MDF is rotzooi, maar er kwam nauwelijks stof af. Na een sleufje of 30-40 zit de zak helemaal vol en moest ik hem uitkloppen. Als je ziet hoeveel er in die zak terecht is gekomen en hoeveel ernaast, denk ik niet dat je veel winst haalt door er een stofzuiger op aan te sluiten.

Ik ben dr blij mee :)

Sang
18-07-18, 08:07
Sang hoeveel volt is je accu?

Simon
18 voltjes

Spaander
18-07-18, 08:54
Ik heb net de makita op 18V gekocht, zonder accu en lader. Was voordeliger dan de 230V versie, dus een makkelijke keuze. Totnutoe alleen gebruikt in zwart MDF en dat werkt hardstikke prima. Ik heb gewerkt met de stofzak eraan en niet een afzuiger. Ik ben aangenaam verrast over hoe goed die stofzak werkt. Zwart MDF is rotzooi, maar er kwam nauwelijks stof af. Na een sleufje of 30-40 zit de zak helemaal vol en moest ik hem uitkloppen. Als je ziet hoeveel er in die zak terecht is gekomen en hoeveel ernaast, denk ik niet dat je veel winst haalt door er een stofzuiger op aan te sluiten. Ik ben dr blij mee :)
Dat zal best maar het stof dat je niet ziet nu juist het gevaarlijkst voor je longen.
En MDF stof staat bekent als zeer slecht, zelfs met een goede stofafzuiging ontstaat er altijd nog behoorlijk wat stof.
Bekijk dat maar eens in een afgesloten ruimte na een paar dagen als je gezaagd of gefreesd heb.

Dus als je echt veilig wilt werken moet je naast een goede afzuiging ook mond en neus bescherming dragen.
En nog beter een fijnstofafzuiging om het stof dat rond dwarrelt af te zuigen zodat je dat erna niet meer inademt.

Mvg, :).

simon
19-07-18, 09:10
Dank voor al jullie adviezen.
Ik heb gekozen voor de Makita PJ7000 met snoer.
Nu moet ik nog achter de houten deuvels aan dus wordt het nog wat zoeken qua prijs en afmetingen.
Heb je tips deze zijn ook weer welkom
Simon

Sang
19-07-18, 10:19
Gewoon de orginele van Lamello bij gereedschappro, 1000 stuks voor 3 tientjes.
Toolstation verkoopt neppers, 200 stuks voor 13 euro dus dat is duurder.
Vroeger kostte de neppers maar een euro of 3 bij toolstation maar helaas niet meer

simon
20-07-18, 07:49
Sang waar zal ik mee starten 0.10.of 20 mm
Simon

Sang
20-07-18, 10:02
ik gebruik nr 10 het meest maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk. :)

Als je vooral plaat materiaal koud op elkaar wil zetten heb je de kleinste nodig. Kasten etc.

rjmulder
20-07-18, 10:11
Ligt er aan wat voor dikte materiaal je gebruikt.
Bij de aanschaf van de machine er toen een doos nummer 20 erbij gekocht op advies van de verkoper, dit zou de meest gebruikte maat zijn.

Kwam een plaatje tegen met maten misschien dat dat helpt bij de keuze.
78531

Boktor026
22-07-18, 09:14
Er zijn ook nog grotere lamello's, de S6; meet 31*86mm

simon
29-07-18, 08:18
Weet iemand een adres waar kleinere verpakkingen van originele Lamello's te koop zijn.
Een verpakking van 1000 stuks is voor een hobbyist dus ik nogal veel.
Simon

GH1
29-07-18, 08:41
Zie ook post #23....https://www.gereedschappro.nl/overig/lamello-koekjes-in-maat-20-nu-85-stuks-in-handige-flacon/21938

Hoewel ie wel aangeeft dat ze minder zijn dan het origineel...

Ik zou iets meer uitgeven en voor het origineel (de 1000 verpakking) gaan, zo groot is het prijsverschil nou ook niet, en als je ze goed bewaard kun je er lang mee doen.

dulcinea
01-08-18, 18:40
Ik dacht dat ik al een reactie geschreven, had maar blijkt van niet. Even op dit onderwerp terugkomen. Op het Marktplein heb ik een advertentie staan waar ik om een Lamallo Classic vraag. Inmiddels verder over deze machines lezend ontdekte ik het bestaan van de TOP 20 of 21. Deze machine heeft nog wat meer instelmogelijkheden.

Als je het meeste zal werken met 18mm plaat of 15 mm is het dan nog een voordeel om over de TOP 20 te beschikken of is de classic dan gewoon voldoende. Of zijn er andere argumenten om voor de ene of de andere te kiezen. Prijstechnisch is in ieder geval de Classic gunstiger.

Of ben ik op de verkeerde weg en is een Domino een zinvoller investering??

Gr. Ad

Boktor026
02-08-18, 10:17
Een domino is vooral voor frames en een lamello vooral voor plaatmateriaal. Beiden hebben voor- en nadelen. Domino's zijn sterk maar star, lammello's dun en in één richting iets schuivend.

Boktor026
02-08-18, 10:25
Een lamello heeft zijdelings meer steun in plaatmateriaal door het grotere oppervlak tov een domino.

GH1
02-08-18, 10:35
Als je het meest werkt met 18 of 15mm plaatmateriaal dan lijkt me de keuze makkelijk.... koop gewoon een classic.

Ik zou persoonlijk de meerwaarde van de Top21 niet zo zien, en als ik zo’n bedrag zou uitgeven dan zou de Domino een stuk veelzijdiger zijn. Maar gebruik zou doorslaggevend moeten zijn, als je budget geen beperking is dan is de Top21 nooit een slechte keuze.

dulcinea
02-08-18, 17:44
Budget is altijd een beperking. Maar als het zinvol is iets uit te geven..moet je het soms wat oprekken.

dulcinea
02-08-18, 19:19
Zojuist overeenstemming bereikt over een mooie Lamello classic. https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bouw/machines-apparaten/freesmachines/lamello-classic-c3-in-nieuwstaat-441236598.html . Morgen ophalen.

GH1
02-08-18, 20:32
Veel plezier ermee.....

Boktor026
02-08-18, 21:16
Gefeliciteerd!