slijpen met de hand of tormek

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben voor mijzelf aan het overwegen en nieuwsgierig wat de leden van het forum er van denken het gaat hierbij om het slijpen van de steekbeiteltjes en de beitel van de schaaf.

Als ik 3 water stenen koop en de vlaksteen om die andere 3 vlak te houden en de slijphulp Veritas mk11 wel een aardig bedrag kwijt ben , niet zoveel als een tormek T3 of de tormek T7 maar stel dat het geld niet het probleem is doen " wij " :mrgreen: het dan toch liever met de hand of.......... gaan wij meteen aan de Tormek of zijn "wij" helemaal niet gecharmeerd van de Tormek.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik geef de voorkeur aan het handmatig slijpen, maar dat komt meer door een instelling van me die luid dat je jezelf niet afhankelijk moet maken van machines (dat verklaart ook een hoop handwerk wat ik uitvoer).
Machinaal zal het een stuk sneller en misschien iets preciezer zijn, maar dan nog gaat mijn voorkeur uit naar handmatig.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben in het bezit van beide. Toen ik nog niet zo lang met houtbewerken bezig was vond ik de Tormek een super ding. Plots had ik weer scherpe beitels en ik slijp er b.v. ook de keukenmessen op. Die leren wetschijf maakt echt een verschil. Toen mijn eerste schaaf kwam heb ik daar een combiwatersteen en een eenvoudige slijphulp bij gekocht en op aanraden van Dopeling de dvd van David Charlesworth over slijpen van de schaafbeitel. Goed advies geweest, waarvoor nog een keer vanaf hier mijn dank, het geeft echt een beter resultaat dan alleen de Tormek. Ik zou iemand nu het advies geven op een goede slijpmachine te kopen met zo'n diamanten afrisser op de steen fris te houden en een setje van 2 of 3 waterstenen (of een diamantsteen er bij b.v.) en direct een goede voorziening maken of kopen op die stenen vlak te houden. Heb recent nog een nieuwe 8000 naniwa steen gekocht en van naniwa zo'n soort gebakken steen om je waterstenen mee te vlakken en dat kan je gewoon na elke slijpbeurt doen!! Rob Cosman doet het ook elke keer als hij slijpt en die gebruikt de veel hardere Shapton stenen, waar je ook hele goede berichten over leest. Ik ken een forumlid die zijn bijna nieuwe Tormek met extra steen binnen het jaar weer verkocht heeft en een setje Shapton stenen met zo'n grote Shapton vlaksteen (met diamant er in) erbij gekocht heeft.
Heb de Tormek wel meegenomen en hij staat toevallig nu op het aanrecht (zo gaat dat hier :lol: ) om een aantal schaafbeitels weer wat op te vrolijken, die daarna wel weer op de waterstenen terecht komen. De Tormek slijpt niet snel, maar wel super save. Ga hem ook niet verkopen!

jaap
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Ook ik heb beide. Het scherp houden van mijn gereedschap gebeurd met de hand. Eens in de zoveel tijd weer eens een grote slijpbeurd en dat doe ik met de tormek
Een top apparaat maar gelukkig niet mijn enige optie.

Groet Jos
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ook als je met een Tormek slijpt moet je met de hand wetten. Je loopt wat minder risico om je beitel te verbranden, je wisselgeld is dat-ie langzamer slijpt.

Ik ben 't met Jaap eens: slijpmachine (ik gebruik een Creusen en moet dus iets voorzichtiger zijn dat de beitel niet te heet wordt), een paar waterstenen en een X-coarse diamantsteen voor grof slijpwerk en vlakken van de diamantstenen. Daarmee kan je snel een beitel vlijmscherp krijgen.

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
pepijn zei:
Sawatdee ka Jaap !

Khop kun krab en maak dat je op bed komt! Slapeloze weekenden in Belgie, nu hier tot diep in de nacht stoer doen, een goede leerling meubelmaker is 's morgens fit en fris :lol: :lol: !!

jaap

ps ik neem aan dat je een man bent en dan is het sawatdee krab, maar de meeste thai kunnen de r niet uitspreken.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
jaap zei:
pepijn zei:
Sawatdee ka Jaap !

Khop kun krab en maak dat je op bed komt! Slapeloze weekenden in Belgie, nu hier tot diep in de nacht stoer doen, een goede leerling meubelmaker is 's morgens fit en fris :lol: :lol: !!

jaap

ps ik neem aan dat je een man bent en dan is het sawatdee krab, maar de meeste thai kunnen de r niet uitspreken.

Ik was nog bezig met het fineer voorzien van informatiebladen alvorens ik ze in een map stop, en wou het graag af hebben ;)
Al een hoop gedaan, maar moet er nog een stuk of 10, die zal ik nog 'ergens' vandaag doen :p
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Eigenlijk had ik dit antwoord niet verwacht :mrgreen:

Had 2 kampen verwacht de een echt voor het handwerk en een voor het machinale werk.

Wat ik ik nu ervan begrijp vult het ene het andere aan als je het goed scherp wilt hebben doe je het met de tormek en als je het super scherp wilt hebben wet je met de hand nog na m.a.w ze vullen elkaar aan en is het best handig het allebij te hebben en te gebruiken.

Heb ik het goed ? of heb ik al teveel hout stof gesnoven en ben ik het spoor bijster.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ook ik heb beide, maar gebruik bijna uitsluitend waterstenen. Ik gebruik japanse beitels en die slijp je niet hol.

Ik lees hier wel heel veel over dmt diamant stenen, maar er is een beter alternatief, nl. atoma diamand stenen. 'k Gebruik een atoma 400 om m'n waterstenen te vlakken en ben hier ontzettend tevreden over.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een standaard Cruessen machine maar dan wel met een Norton 3X 36 grit steen er op (die slijpt lang niet zo heet als de witte 100 grit steen). Dan een coarse/xcoarse DMT, een 800 Naniwa en een 8000 Naniwa. En sinds heel kort (zit nog in de verpakking) een Sigma 1000 en een 240 steen. Die twee moeten veel en veel sneller slijpen dan de Naniwa stenen.

Ik zou niet graag zonder de waterstenen leven op dit moment, maar zeker ook niet zonder de slijpmachine. ik hoop dat de Sigma 240 me gaat helpen om bolle beitels wat sneller vlak te krijgen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
seek
sinds in je nr 7 hier heb staan weet ik pas echt wat scherp is. zou jij jou slijpmethode eens uitvoerig willen laten zien evt mbv foto's want ik ben echt zeer nieuwsgierig
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh jee, eigenlijk helemaal niks bijzonders, maar ik zal van het weekend wat foto's maken.
Het belangrijkste is dat ik nu heel consequent te werk ga. Ik schrijf zelfs op wat de slijphoeken zijn van alle verschillende beitels. Volgens mij is dat een fase waar je als goedbedoelende hobbyist even doorheen moet, voordat je alles meer op gevoel kunt doen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
rendew zei:
Wat ik ik nu ervan begrijp vult het ene het andere aan als je het goed scherp wilt hebben doe je het met de tormek en als je het super scherp wilt hebben wet je met de hand nog na
Bijna. Als je het wat minder bot wilt hebben gebruik je de Tormek en als je het scherp wil hebben haal je het over een wetsteen. :)

Voor echt scherp gereedschap moet je een heel gladde snede krijgen en dat krijg je met een slijpsteen zoals op de Tormek niet voor elkaar. De korrels zijn te grof, ze maken gewoon te diepe krassen in je metaal. Met een wetsteen maak je ondiepe krasjes, daarmee polijst je je snede. Nadeel is dat het zo langzaam gaat. Als je een afgebroken stukje wilt wegpolijsten ben je een week bezig.

Dus je gebruikt een slijpsteen (draaiend of liggend) om snel veel materiaal weg te halen zodat je beitel grof in vorm geraakt, zeg maar "min of meer wigvormig". Daarna gebruik je achtereenvolgens steeds fijnere stenen om de krassen weg te poetsen. De heel grove krassen haal je weg met een grove steen (800), de grove krassen die dat achterlaat met een fijne steen (2000), de fijne krassen met een heel fijne steen (6000). De getallen zijn wat ik zelf gebruik. Sommigen vinden dat nog niet genoeg en willen er een 8000 of een 10000 achteraan doen, of een beetje wetpasta gebruiken.

Omdat je eigenlijk alleen de krassen weghaalt hoef je steeds maar heel weinig materiaal te verwijderen en maakt het niets uit dat die fijne stenen langzaam slijpen. Het belangrijkste is wel dat je stenen Echt Vlak zijn omdat je anders steeds op een ander stuk van je snede aan het werken bent en dus meer materiaal moet weghalen dan alleen de krassen.

Maar vandaar dus dat je vaak een combinatie van electrische slijper en wetstenen gebruikt: eerst snel, dan scherp.

Arthur
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
woodie zei:
Ik lees hier wel heel veel over dmt diamant stenen, maar er is een beter alternatief, nl. atoma diamand stenen. 'k Gebruik een atoma 400 om m'n waterstenen te vlakken en ben hier ontzettend tevreden over.
@Woodie, waarom is de atoma een beter alternatief?
(Ik denk er zelf aan een DMT aan te schaffen)

PS. waar heb je de atoma aangeschaft?
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Ik heb zelf eerst lange tijd met japanse waterstenen geslepen. Werkt pefect, is alleen een beetje een gedoe en levert smurrie op die altijd aan je handen en je kleding eindigt. resultaat daarvan voor mij is dat ik het slijpen van een beetje botte beitel of schaaf uitstelde tot ik er een paar had en vervolgens weer een uur bezig was met handmatig slijpen. Gevolg is dus dat ik relatief veel tijd NIET met scherp gereedschap werkte. En daar slijp je nou juist voor.

Ik heb nu sinds kort een Tormek T7 en eindelijk heb ik in letterlijk 1 minuut een vlijmscherpe beitel of schaafmes! En ja, hij is echt net zo scherp als met de korrel 8000 japanse watersteen, mits je de beitel en schaaf afwerkt op het leren stropwiel met de slijppasta. Daar zit ook korrel 8000 in dus dat zou zo maar kunnen kloppen.

De snede gaat ook niet korter mee dan handgeslepen snedes, maak je geen zorgen. En al zou het wel zo zijn: binnen 1 minuut is ie weer scherp, en daar gaat het allemaal om!

Dus als je snelheid wilt: Tormek. En als het niet uitmaakt: stenen.

Hoop dat je er wat aan hebt.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Frank zei:
woodie zei:
Ik lees hier wel heel veel over dmt diamant stenen, maar er is een beter alternatief, nl. atoma diamand stenen. 'k Gebruik een atoma 400 om m'n waterstenen te vlakken en ben hier ontzettend tevreden over.
@Woodie, waarom is de atoma een beter alternatief?
(Ik denk er zelf aan een DMT aan te schaffen)

PS. waar heb je de atoma aangeschaft?

Heb zelf 2 dmt stenen gehad, een duo sharp en een diasharp. De duo sharp verloor vrij snel zijn korrels en de diasharp was alles behalve vlak.

De atoma 400 die'k nu gebruik is heel vlak en prijs/kwaliteit denk ik dat er geen betere diamand stenen zijn. En wat ook interessanter is, is dat je een nieuwe plaat met korrels voor de atoma's kan kopen. Misschien kan je die op een andere drager aanbrengen (10 mm vlakglas bv.).

Tegewoordig kan je Atoma's bij oa. Dieter Schmid krijgen. http://www.fine-tools.com/diasharpener.html

Zelf kocht ik m'n atoma (houder standaard bijgeleverd) bij Stew van toolsfromjapan, 87 euro opgestuurd (wel in Japanse Yen betalen). Echt een top kerel en als je zegt dat het voor het vlakken van waterstenen moet dienen, checkt hij hem voor je of ie goed vlak is (wat je bij Dieter Schmid niet moet verwachten). Niet echt makkelijk gezien de nogal grove korrel, maar hij heeft me een hele goeie steen verkocht. http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=335_462_464

Wel heeft DMT stenen met een fijnere korrel voor het fijnwetten, maar daar zou ik zowieso geen diamantstenen voor gebruiken.
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Ik slijp op een zandsteen, zonder geleider. Zo werd dat ons geleerd. In ons boek over houtbewerkingsgereedschap stond een mooie zin, die ik nooit vergeet: 'het is de eer van de vakman te na, om een geleider (op een slijpsteen) te gebruiken'. Dus moesten we het allemaal zonder geleider leren.

En daarna ook uit de hand wetten op een Belgische brok. Eerst op spuwen (wat eigenlijk niet mocht: het moest met gewoon water, maar formeel met olie) en daarna wetten. Zoveel mogelijk op de geslepen kant en zo min mogelijk op de vlakke kant van de beitel.
En de steen langs een stilstaande beitel in cirkels bewegen. Niet andersom.

Zo doe ik het nu nog. Beitels zijn zo scherp als een scheermes. Maar misschien dat het nu wat sneller kan.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Deze keuze ligt denk ik grotendeels aan:
1. Hoe heb je leren slijpen en wetten
2. Hoe vaak heb je dit gedaan
3. Wat vind je het makkelijkste

En natuurlijk je budget, veel mensen met weinig geld zeuren vaak direkt over het nut van dure gereedschappen, is mijn ervaring.
(het is niet mijn bedoeling om iemand hier te kwetsen)
En die zullen denk ik ook niet gauw een slijpmaschine van 500+ euro kopen.
Maar ja niet iedereen verdient of heeft even veel geld te besteden, en uitgeven kun je het maar een keer.
(of een vrouw /vriendin die het niet met je keuze eens is)

Zelf zit ik ook te denken om een Tormek aan te schaffen.
Ik heb veel zitten tobben Creuzen met een fijnere steen dan standaard of Tormek T3/T7.

Het grootste nadeel van de Creuzen en ook andere slijpmachines vind ik de leunspanen voor de gereedschaps geleiding, en het hogere toerental.
Er zijn maar weinig tot geen geen slijpmachines die dit goed voor elkaar hebben.
Vaak zit er maar een heel klein leunspaantje op die vaak ook nog eens slecht is aftestellen.
Door die kleine leunspanen zit je vaak akelig dicht bij die snel draaien stenen.

Nu is er sinds een tijdje ook een Tormek hulpstuk die je op de werkbank kunt monteeren voor de meeste droogslijpers.
Maar dan blijft het probleem het hoge toerental.

De keuze die ik binnenkort ga maken is de duurdere Tormek T7 en wel om de volgende reden.
Ik vind de plastik afwerking van de Tormek T3 te goedkoop, en ook de gebruikstijd van maximaal 30 min vind ik kort.
Zeker als je meerde dingen moet slijpen.
Ook het niet bevestigde draaghandvat aan de T3 vind ik een nadeel.

Bij de beeldhouwwinkel.nl verkopen ze hem voor een wat goedkopere prijs, maar dit is wel incl verzenden!


Over het afwetten.
Zelf gebruik ik een soort gelijke wetsteen die vroeger veel verkocht werd, zie link.
http://www.apex-schleifmittel.com/1_pro ... steine.php

Deze stenen zijn in het begin wat grof, maar worden na verloop van tijd erg fijn.
Ik gebruik deze steen al zeker 20 jaar, maar hij word nu wel redelijk dun.
Deze stenen komen ook uit Belgie, en zeer vergelijkbaar met de bekendere Belgische brok.
Ik heb hem tot nu toe 2 keer vlakgeschuurd met een vlakschuurmaschine op korrel 260.
Dit zijn heel goedkope wetstenen met een hoge korrel grote verkrijgbaar tot korrel 6000.
Als je dit soort stenen 4-5 uur in een bak lauw water legt zuigt hij zich lekker vol.
Ok dan nu naar het ranzige deel, hehe.
Tijdens en voor het afwetten spuug een aantal keren op de steen, maar zorg er wel voor dat ik dat direkt na het drinken van wat water doe.
Eerst spoel ik mijn mond goed met water en spuug dit uit, dan neem ik een slok en dan pas spuug ik op mijn steen.
Je spuug zuigt minder in de steen, en is wat vetter, zodat het beter slijpt dan kraanwater.
Na het wetten wel de steen goed schoonmaken onder kraan,
en daarna nog een uur of 2 in een schoonbakje water laten weken zodat alle slijpgruis er uit gaat voordat ik hem opberg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.