Aparte stalen schaaf nooitgedacht met opengleuven

Rick barth

Actieve deelnemer
13 nov 2017
61
0
Ik was op marktplaats aan het kijken toen kwam ik de stallen schaaf van nooitgedacht.
Tegen met open sleuven in de zool weet iemand of dit origineel is of door iemand zelf,
Is gedaan en wat de nut ervan is.

GR RICK BARTHScreenshot_2018-07-06-18-16-53.jpgScreenshot_2018-07-06-18-16-49.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is bizar! Het lijkt of iemand met een freesmachine dat ooit zelf gedaan heeft, want vanuit de fabriek heb ik dat nog nooit gezien (heb ook niet alles gezien hoor..).

Gewichtsbesparing? Iemand die zijn houten schaafje miste en die nieuwerwetse dingen maar veel te zwaar vond?

In de 19e eeuw zijn er heel veel bizarre patenten op metalen schaven gebied geweest en daar zaten er ook wel bij met gaten door de bodem heen. Maar dat was duidelijk in de tijd dat de ontwikkeling van dit type schaaf nog niet vol groeit was. Uiteindelijk heeft het Bailey type de overhand gekregen. Deze schaaf is verder heel standaard Bailey, vandaar mijn idee dat het een gebruikers modificatie geweest is.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De sleuven zijn niet allemaal even lang gefreesd en de spijlen niet allemaal even dik, lijkt mij inderdaad ook een eigen brouwsel te zijn.
 

Rick barth

Actieve deelnemer
13 nov 2017
61
0
Maar waarom zou iemand dat doen.
Wat voor nut heeft het.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Minder raakvlak => minder weerstand/wrijving => minder kracht nodig. Al had ik dan toch eerder gewoon wat kaarsvet of iets dergelijks gebruikt ;)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
heel eigenaardig.

Ziet er wel veel kwetsbaarder uit.
Schaven met ondiepe groeven zijn gekend, maar helemaal uitgezaagd zoals deze , heb ik nog nooit gezien.
Geen idee wat het nut ervan is.

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.