Elektra Beckum pk 250 vraagje

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Hoi iedereen, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een Elektra Beckum pk 250 zaagtafel tweedehands gekocht en ik wil graag het alu profiel verwijderen zodat ik het zaagblad er kan uithalen. Alleen dit lukt niet helemaal.
Ik heb de 2 stelmoeren eraf gedraaid, nu moet ik het profiel kantelen om hem eruit te halen, alleen dit gaat niet omdat de boutjes in de weg zitten. De boutjes zitten geklemd met een of andere stalen veer maar ook hier krijg ik geen beweging in. Is hier een speciale techniek voor?
Alvast bedankt!
IMG_0309.JPGIMG_0311.JPG
 
Laatst bewerkt:

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Ja, de handleiding heb ik ook al bekeken maar daar word ik niet veel wijzer van. De handleiding die jij aangeeft is die van de roltafel maar in de gewone handleiding staat er niets over denk ik.
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Die handleiding had ik inderdaad ook al bekeken en hier lijkt het alsof de bout langs boven eruit kan maar bij mijn tafel is dit niet zo. Ik vermoed dat er een systeem is om de bout naar binnen toe te schuiven zodat deze vrijkomt van de gleuf waar ze in vast zit. Misschien heeft iemand op dit forum dezelfde machine? Het is een 3,1 220V uit 95...
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Die “stelmoer” hoeft er niet helemaal van af. Klein beetje lossen en dan met wat kracht schuif je ze naar binnen en kan je het profiel eruit kantelen. Zoals je ze nu hebt kantel je de bouten en kunnen ze niet schuiven dus moeten terug, beetje los en naar binnen schuiven. Lukt dat niet dan kan je er wat WD40 oid tussen spuiten. Er zitten geen veren tussen.

Waar woon je? Als je in de buurt van Ridderkerk woont wil ik je wel helpen indien het niet lukt.

Groeten,
Patrick
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Bedankt Patrick! Het was ondertussen al gelukt...
Ik had het voorste alu profiel losgemaakt en toen zag ik inderdaad dat die plaatjes verschuifbaar waren en naderhand werd me duidelijk dat die knoppen er niet helemaal af moeten. Een beetje WD40 en nu gaat het vlot! Ondertussen nieuw zaagblad (Freud LP20M 025) en nieuw spouwmes besteld (is helemaal verroest). Motor draait goed alleen hoor ik een soort zoemgeluid als de zaag niet loopt maar de stekker er wel in zit. Heb jij een idee waar dit van zou kunnen komen? misschien de condensator vervangen?
Al bij al lijkt het me wel een goede zaag, de geleidingrail werkt ook niet heel soepel, ik zit eraan te denken om er zelf eentje te maken.

Groetjes

Sander
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Dat zoemende geluid komt uit de nullast schakelaar (aan/uit schakelaar) en wordt veroorzaakt door de magneetspoel die er in zit. Niets on je druk over te maken, dat hebben ze bijna allemaal. Het niet goed lopen van de langsgeleider kan veroorzaakt worden door een stroef tafelblad (inspuiten met een droge glijspray of kaarsvet) of de achterste borg klem staat te strak afgesteld, deze kan je stellen. De originele langsgeleider werkt normaal prima (mits goed afgesteld) en is zeer stabiel omdat hij voor en achter geborgd kan worden.

Groeten,
Patrick
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Ondertussen is mijn zaagblad (Freud LP20M 025) toegekomen. Nu heb ik het probleem dat dit niet past. Ik had gekeken naar de gatdiameter (30mm) en deze is juist maar de kleine gaatjes op het zaagblad waar het pinnetje in komt is wat kleiner... Zou ik dit kunnen uitboren of is hiervoor een andere oplossing?
Alvast bedankt!

Groeten,

Sander
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb het pinnetje van de zaagas verwijderd toen ik tegen dit ‘probleem’ aanliep. bij Veel machines zit deze pin er sowieso niet op, het zaagblad draait zichzelf klem als je gaat zagen.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Even een poging op een oud draadje.
Ik heb sinds enige tijd een Elektra Beckum PK250. Er zat echter geen spouwmes bij, wat me wel verstandig lijkt.
Waar heb jij de jouwe vandaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.