PDA

Bekijk Volledige Versie : Gaten meenemers cirkelzaag zelf boren?



brt
30-06-18, 10:12
Heeft er iemand ervaring met het zelf boren van gaten voor meenemers in cirkelzaagbladen? Gaat dit vlot met een kolomboormachine en een scherpe boor? Is een zaagblad op deze plaats gehard?


Elders op het forum staat een dado-set te koop. Deze is niet geschikt voor een geremde machine o.w.v. het ontbreken van gaten voor meenemers. Mijn machine heeft een voldoende brede as, asdiameter is correct, maar is geremd en mag in principe enkel dado-set met gaten voor meenemers. Is het te doen deze gaten zelf te boren. Dado zou enkel gebruikt worden voor smallere diameters (tot 12 mm). Heb zelf al een bredere dado-set.

Jurriaan
30-06-18, 12:06
Ik denk dat je dat rustig kunt proberen. Veel zal afhangen van de boortjes die je gebruikt, liefst niet het metaalboortje dat je nog van opa geerfd hebt, natuurlijk. Bij de bouwmarkt (in ieder geval de praxis) hebben ze ook staalboren met cobalt, o.a. bedoeld voor rvs. Ik verwacht dat het daarmee moet lukken.

Er zijn ook VHM boren (volledig uit hardmetaal), maar die zijn alleen geschikt voor grote kolomboren, ze breken echt gemakkelijk als het werkstuk iets beweegt.

Ronald L.
30-06-18, 12:06
Blad is niet gehard is mijn ervaring, een asgat uitvijlen ging prima.

rinus
02-07-18, 05:56
Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden over welke boor je moet hebben. https://www.hellertools.nl/nl/productadvies/