PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaagketting ontspoort

Klussertje
27-06-18, 14:50
Ik heb een nieuw gekochte en nog heel weinig gebruikte elektrische kettingzaag van het merk Bosch. Hiervan is de zaagketting er al 2x afgelopen. De zaagketting stond niet te slap. Ik weet hoe ik met een kettingzaag moet werken en heb ook de handleiding gelezen en begrepen. Ik maak mij zorgen om mijn veiligheid en heb twee vragen waarop ik het antwoord op internet niet heb kunnen vinden:

- Waarom loopt de zaagketting eraf?
- Is het normaal dat zo nu en dan de zaagketting eraf loopt?
- Loop ik gevaar als de zaagketting eraf loopt?

Jurriaan
27-06-18, 15:05
Probeer het eens met een nieuwe ketting. Ik kan me voorstellen dat als de ketting aan 1 kant bot is (wegens het raken van een spijker of de grond) je dit ook zou kunnen krijgen.

Het is zeker niet normaal, en wat betreft gevaar ben ik geen ervaren gebruikt genoeg om je te adviseren, maar ik persoonlijk hou er niet van te schrikken als ik met mijn kettingzaag bezig ben, om wat voor reden dan ook.

Klussertje
27-06-18, 15:19
Ik heb alle delen die beschadigd zouden kunnen zijn nagekeken, ook de ketting maar eerlijk gezegd niet alle schakels. Dus dat zal ik alsnog doen, want zo'n beschadiging als die jij noemt moet denk ik te zien zijn.

Igor
27-06-18, 15:20
Probeer volgende zaken te kontroleren:
- Is de kettingsleuf van het zaagzwaard schoon en vrij van obstakels? (met een dunne schroevendraaier de sleuf volgen)
- Als het zaagzwaard aan de voorkant een geleidings tandwiel heeft, draait dit onbelemmerd? Past de ketting korrekt op het geleidings tandwiel?
- Als alles volgens jouw gevoel goed gemonteerd is, laat dan de zaag eventjes (1- of 2 sekonden) lopen. Hierna kun je zichten of de ketting korrekt over het aandrijf tandwiel loopt en goed uitlijnd.

Sowieso: als het wr gebeurd dat de ketting eraf loopt: probeer zelf een diagnose van een mogelijke oorzaak te bedenken vrdat je de machine van het werk wegneemt.. Gebeurt het steeds bij dezelfde belasting? Toerental? Beweging? enz.

Suxes!

Klussertje
27-06-18, 15:36
Probeer volgende zaken te kontroleren:
- Is de kettingsleuf van het zaagzwaard schoon en vrij van obstakels? (met een dunne schroevendraaier de sleuf volgen)
- Als het zaagzwaard aan de voorkant een geleidings tandwiel heeft, draait dit onbelemmerd? Past de ketting korrekt op het geleidings tandwiel?
- Als alles volgens jouw gevoel goed gemonteerd is, laat dan de zaag eventjes (1- of 2 sekonden) lopen. Hierna kun je zichten of de ketting korrekt over het aandrijf tandwiel loopt en goed uitlijnd.

Sowieso: als het wr gebeurd dat de ketting eraf loopt: probeer zelf een diagnose van een mogelijke oorzaak te bedenken vrdat je de machine van het werk wegneemt.. Gebeurt het steeds bij dezelfde belasting? Toerental? Beweging? enz.

Suxes!

Het zwaard heeft aan de voorkant geen geleidingstandwiel.
Bij het met een dunne schroevendraaier volgen van de gleuf in het zwaard voel ik op 1 plaats een oneffenheid op de bodem van de gleuf lijkt het, maar ik zie er niks aan. Het lijkt er op dat het zwaard niet helemaal in orde is. Zou ik er daarom verstandig aan doen om het zwaard en de ketting door nieuwe te vervangen?

Update: ik voel met de schroevendraaier op meer plaatsen enige weerstand, ruwheid.

Klussertje
27-06-18, 15:57
@Igor

Wat ik het aller belangrijkste vind is de vraag of ik GEVAAR loop ALS de ketting eraf loopt. Want ik durf hem nauwelijks meer aan te zetten.

knarfb
27-06-18, 16:13
Ik heb nog nooit een blad gezien zonder geleidingswiel aan de voorkant, weer wat geleerd. Je moet je blad ook regelmatig omdraaien zodat hij gelijkmatig slijt. Loopt de ketting er ook af als je het blad hebt omgedraaid. Als de ketting goed op spanning staat kan hij er eigenlijk niet aflopen. Misschien is het wel een ketting die niet bij het blad past

gr

Frank

Klussertje
27-06-18, 16:26
Ik heb nog nooit een blad gezien zonder geleidingswiel aan de voorkant, weer wat geleerd. Je moet je blad ook regelmatig omdraaien zodat hij gelijkmatig slijt. Loopt de ketting er ook af als je het blad hebt omgedraaid. Als de ketting goed op spanning staat kan hij er eigenlijk niet aflopen. Misschien is het wel een ketting die niet bij het blad past

gr

Frank

De machine is nieuw gekocht zoals die nu is, dus alle onderdelen zijn origineel.

Klussertje
27-06-18, 16:43
Trouwens, is het normaal dat wanneer ik de zaagketting beetpak ik die niet of met de grootste moeite kan ronddraaien?

jelmer
27-06-18, 16:48
Hoe strak staat de ketting? Een ketting moet zo stral staan, dan als je de ketting halverwege het blad aan beide kanten uittrekt, de geleidingen van de ketting niet buiten het zaagblad mogen komen. Te strak en de ketting loopt te zwaar, en te slap, dan loopt de kerting er dus makkelijker af. Probeer eens met de kettingspanner te spelen.
Heb je de moeren waar het blad mee vastzit ook goed vastgedraaid? Die hoeven niet met volle kracht vastgezet te worden, maar stevig genoeg. Te los en het blad gaat na een paar minuten zagen verzetten, waardoor de ketting ook los komt te zitten.

En ik neem aan dat je er wel kettingolie in doet om te smeren?

Klussertje
27-06-18, 16:57
@jelmer,
Aan alles wat je noemt heb ik gedacht, daar kan het 'm volgens mij niet in zitten.

roeliepoelie
27-06-18, 20:11
Je zegt dat dit een nieuwe kettingzaag is.
Het kan zijn dat je de nieuwe zaagketting nog in moet laten lopen.
Als ik op mijn kettingzagen een nieuwe zaagketting leg dan moet ik hem na een tijdje even aanspannen, want een nieuwe ketting zet zich een klein beetje, komt dan losser te staan.
Als jij de zaagketting goed op spanning hebt, dus niet te strak maar zeker niet te los dan zou die er niet af kunnen gaan.

gewoon proberen, ketting er op, zet hem maar aan en zaag maar wat, dan opnieuw kijken wat de kettingspanning doet

Vurenhout
27-06-18, 20:38
Wanneer loopt de ketting er af. Direct na het begin van zagen of later en hoeveel later=

Klussertje
28-06-18, 06:09
@roeliepoelie,
Wat je schrijft daar was ik van op de hoogte, want ik heb de handleiding goed gelezen en bovendien een paar instructievideo's op internet bekeken.

@Vurenhout,
De ketting liep er de eerste keer dat het gebeurde niet gelijk af, maar toen had ik hem waarschijnlijk te slap staan (gebeurde een poos geleden - ik heb de zaag nog maar heel weinig gebruikt). Ook de laatste keer dat hij eraf liep gebeurde dat niet direct.

Maar: zoals ik al eerder zei, ik wil zo graag EERST weten of het gevaarlijk is als ie eraf loopt! Voordat ik verder experimenteer.

Jos Cuypers
28-06-18, 06:48
Klussertje,
welke type machine heb je ? AKE30 / 35 / 40 .... of GKE xxxx

Wel eigenaardig dat er aan de voorkant van het zwaard geen wiel is...
Kun je ook het typenr van het zwaard doorgeven ? bv Bestelcode F016800241 (dit is een 35 cm zwaard)

Het aflopen is op zich niet gevaarlijk, maar voelt wel effe raar aan. Als ze breekt schiet ze van je weg (de motor trekt de ketting en dat kan dan plots niet meer en de ketting verlaat het zwaard aan de bovenkant)

Jos

Klussertje
28-06-18, 07:02
@Jos,
Het type van deze elektrische kettingzaag van Bosch is AKE 30 S en op het zwaard staat: 1602317005 9c

Jurriaan
28-06-18, 07:44
Dat ziet er, eerlijk gezegd, wel uit als een speelgoedzaagje. Wat wil je er mee zagen?

Ik heb twee elektrische kettingzagen: een Makita UC4051A voor 'klein' werk, en een Stil MSE-250 C-Q voor het zagen in groot hout.

Bij de makita is de kettingspanner een miniscuul draaiwieltje, wat verkocht wordt als 'je kunt zonder gereedschap de ketting spannen' maar ik vind het niets - de bediening is onhandig, en zo vervelend is het niet om even de kettingspanner er bij te pakken op de Stihl, waarmee je de kettingspanning toch beter kunt instellen. Bij de Makita is het vaak 'zo ver als het kan', niet 'zo ver als ik het wil'.

Toch gebruik ik als het kan, vaak de makita. Hij is handzaam en licht, de ketting is smaller dan de Stihl zodat het zagen toch minder moeite kost.

tom op eigen houtje
28-06-18, 08:37
Als je toevallig in de buurt van limburg komt wil ik altijd wel even naar de zaag kijken hoor

@Jurriaan op jou stihl kan met wat
aanpassing aan het tandwiel een blad van 1.1 mm kettingsteek hoor heerlijk om fijne snedes mee te maken ;)
Ook de ketting maakt heel veel uit op mijn eerste elektra zaag had ik het gevoel dat ik echt moest duwen op de zaag voor de tanden echt in het hout grepen
even een profesionele ketting op die elektrazaag gelegd
en zaag er nu zelfs kleine planken mee uit

Klussertje
28-06-18, 09:22
@Jurriaan,
Ik heb hem aangeschaft voor het zwaardere snoeiwerk, tot een houtdikte van ongeveer 15 cm.

Igor
28-06-18, 13:18
Gevaar is mijn inziens gering.. Zolang je in lijn, chter de ketting blijft tijdens het zagen (in tegenstelling tot de zaag nst je te hanteren, wat in sommige gevallen -vooral in de tuin- moeilijk te vermijden kan zijn) kan niet veel gebeuren. Als de ketting ontspoort, dan springt hij meteen uit zijn aandrijving en opzij. Ook is het gevaar dat aan je kettingzaag iets kapot gaat tamelijk gering.

Gevaar treedt vooral op bij een kettingbreuk, hoewel ook dat in grenzen blijft als je netjes achter de machine en in lijn met de zaagsnede blijft staan.... (het risiko van kettingbreuk is in eerste instantie te wijten aan een sterk versleten ketting en/of een zr zware kettingzaagmotor, dat komt niet echt veel voor)

Klussertje
28-06-18, 13:46
Gevaar is mijn inziens gering.. Zolang je in lijn, chter de ketting blijft tijdens het zagen (in tegenstelling tot de zaag nst je te hanteren, wat in sommige gevallen -vooral in de tuin- moeilijk te vermijden kan zijn) kan niet veel gebeuren. Als de ketting ontspoort, dan springt hij meteen uit zijn aandrijving en opzij. Ook is het gevaar dat aan je kettingzaag iets kapot gaat tamelijk gering.

Gevaar treedt vooral op bij een kettingbreuk, hoewel ook dat in grenzen blijft als je netjes achter de machine en in lijn met de zaagsnede blijft staan.... (het risiko van kettingbreuk is in eerste instantie te wijten aan een sterk versleten ketting en/of een zr zware kettingzaagmotor, dat komt niet echt veel voor)

Hier heb ik wat aan!

Niet dat de andere forummers geen zinnige dingen aandragen ;-)

tom op eigen houtje
28-06-18, 14:32
Sorry maar das gevaarlijke raad Igor

ik heb met in 1 lijn te staan en ketting die afloopt
en een tak raakt de rem van de zaag aan brokjes geslagen
als mijn vingers daar op hadden gelegen ....

verder hebben de meeste elektra zagen een 1,2 of 1,3 mm ketting
ook die is gevoeliger voor breuk
er zitten op een elektra zaag geen kettingvangers of rubbers die de ketting opvangen bij breuk / of aflopen

verder bestaan er zaagbladen met geleidingswiel en zonder
die zonder worden meer gebruikt als het zaagblad al eens sneller gekneld kan zitten
met een neuswiel is het dan einde zaagblad

met een elektra zaag moet je meestal ( als stekker uitgetrokken is )
de rem inhouden en dan aan de ketting draaien ( met handschoenen aan )
deze moet vlotjes rond gaan zonder veel kracht te zetten

gaat dit moelijk dan ketting iets losser maken
+ zaagblad goed zuiver maken
en nakijken of je neuswieltje nog wel soepel draait
er scheelt gewoon iets met uw zaag en dat moet opgelost voor u ermee gaat werken
ik zou gewoon terug gaan naar waar u hem heeft gekocht
mvg Tom
ow ja nog even dit erbij
je bent een Rund als je met kettingzagen stunt ...
Sommige dingen zijn erg leuk om te hobby’en andere tja

mathieu
28-06-18, 15:39
Als ik een kettingzaag gebruik voor snoeiwerk ben ik altijd beducht voor een ketting die slap wordt en afloopt. Bij snoeien loopt de ketting relatief veel en moet ze weinig hout verwerken. Hierdoor wordt de ketting goed doorgesmeerd waardoor ze wat langer wordt. En dat heeft aflopen tot gevolg.
Bij het zagen van massieve stukken gebeurd dit niet.
Ik zou de volgende keer bij snoeiwerken de ketting goed in de gaten houden en indien nodig bijspannen.

Klussertje
28-06-18, 18:01
@tom op eigen houtje,
In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven dat de machine een "kettingvangbout" heeft en waar die zit.

Hier krijg ik van jullie allerlei adviezen over de mogelijkheid en het gevaar van het aflopen van de zaagketting, wat ik zeer waardeer. Maar wat ik merkwaardig vind is, dat ik daar in de gebruiksaanwijzing en op internet niets over tegenkom. Niet iedereen is het hier over heel belangrijke zaken eens. Wie kan mij vertellen wie er hier, onbedoeld natuurlijk, nep-nieuws verspreidt? ;-)

Overigens, ik kan niet meer achterhalen waar ik de machine kocht. Ik heb voor de zekerheid een nieuw zaagblad plus ketting besteld.

tom op eigen houtje
28-06-18, 20:25
@ Klussertje
mooi dat die bout erop zit das al beter als bij de meeste
tja er zijn veel meningen over hoe iets kan
zoveel als er mensen zijn soms wel
ik heb zeker de waarheid niet in pacht
ik kan enkel proberen mee te denken hoe we jou zaag veilig kunnen laten lopen zonder aflopers
heb een kleine 10 jaar ervaring in de bosbouw en werk al een hele tijd als boomverzorger ben bijna elke dag met kettingzagen bezig
als je de zaag nieuw hebt gekocht zou het blad goed moeten zijn
draaid het neuswieltje van het zaagblad soepel zonder ketting ?

Mvg Tom

Klussertje
29-06-18, 05:36
@tom op eigen houtje,

"heb een kleine 10 jaar ervaring in de bosbouw en werk al een hele tijd als boomverzorger ben bijna elke dag met kettingzagen bezig"

Maar dat zegt een hoop, daardoor weet ik dat je er verstand van hebt. In mijn machine zit geen neuswieltje. Vandaag krijg ik het nieuwe zwaard en ketting en dan zal het leed wel geleden zijn.

tom op eigen houtje
29-06-18, 08:15
Oke
hopelijk heb je nu wel een zaagblad met neuswieltje besteld ?
voor een elektra zaag is dat toch wel zo fijn
en zoals ik al eerder aangehaald heb hier iedereen is welkom hier voor een bakie koffie en wat tips en raad in veilig gebruik van de kettingzaag
Mvg tom

Klussertje
29-06-18, 09:34
"en zoals ik al eerder aangehaald heb hier iedereen is welkom hier voor een bakie koffie en wat tips en raad in veilig gebruik van de kettingzaag"

Heel aardig. En komt goed uit, ik reis vanuit Friesland toevallig elke dag naar Rimburg :-)

Groet.

tom op eigen houtje
04-07-18, 09:47
Ja dat lijkt me een leuk tripje om elke dag te doen

:mrgreen:

maar ben wel benieuwt
loopt de zaag nu goed ?
mvg Tom

Klussertje
04-07-18, 10:30
Zoals gezegd heb ik een nieuw zaagblad plus ketting besteld. Dezer dagen krijg ik die binnen.

Klussertje
04-07-18, 10:35
Tom, Wat betekent dit?: :mrgreen:

tom op eigen houtje
04-07-18, 10:43
Tom, Wat betekent dit?: :mrgreen:

Ken je die smily van dat groen lachend mannetje ?
Das mrgreen :)
ha gaan we kijken wie zijn blad het snelst binnen is
ik heb er juist ook eentje besteld
kettingzaag nummer 7 verdiende een nieuw blad+ ketting losl
mvg Tom

Klussertje
04-07-18, 10:51
O juist :)

Klussertje
04-07-18, 12:12
Tom,

Ik bestelde dat zaagblad plus zaagketting bij www.fiyo.nl (https://www.woodworking.nl/www.fiyo.nl) en had daar nog nooit iets gekocht en dan ben ik op mijn hoede. Waar koop jij zulke onderdelen?

Igor
04-07-18, 14:18
Sorry maar das gevaarlijke raad Igor

ik heb met in 1 lijn te staan en ketting die afloopt
en een tak raakt de rem van de zaag aan brokjes geslagen
als mijn vingers daar op hadden gelegen ....
....

Over het onderwerp 'veilgheid' is het altijd moeilijk om op n lijn te komen. daarom ajb mijn antwoord hier als goede raad van mijn kant interpreteren..

Veilig gebruik en inzet van een kettingzaag gaat uit van algemene principes. n enkele ervaring zoals een aan brokjes geslagen rem overtuigt mij niet van de algemene overweging: ik zal ten allen tijden mijn zaag als schild voor me houden voor het eventuele geval van gevaar. Aflopende ketting, ketting breuk, overwachte zaagbewegingen (kickback of afketsen van de zaag bijvoorbeeld) wil ik liefst opvangen met de zaag voor me, de zaagmachine als buffer.

Verder wil ik algemeen toevoegen:
- Zorg dat je op stabiele ondergrond staat, verwijder snoeihout als het in de weg ligt, voorkom struikelen.
- Wees bewust waar je jezelf heen kan bewegen in het geval er iets onverwachts gebeurd, ik spreek niet per s van een vlucht route, maar wees jezelf bewust dat als je bijv. met de rug bijna tegen een muur staat dat je niet een stap naar achter zet maar opzij als je iets onverwachts moet opvangen.
- Als je werkt met een help(st)er, maak goede afspraken. Niet dat jij de zaag wilt inzetten en nt op dat moment een help(st)er ook besluit om een tak in het bereik van de zaag te grijpen. In principe geldt: JIJ bepaalt de afloop van de handelingen van het zaagwerk.
- Stop bijtijds bij moeheid en werk niet nog 5 of 10 minuten om de klus af te krijgen. Moeheid wordt te vaak onderschat....

Proost! (drink dat biertje n de klus! ;-) )

ren13
04-07-18, 19:31
Ik zie dit draadje nu pas en wat me meteen opvalt is: kettingzaag van Bosch... Never nooit aan beginnen... Dat is eerlijk gezegd speelgoed dat levensgevaarlijk is. Heb al meerdere zaagbladen voorbij zien komen waar de punt van het zaagblad volledig naar links en rechts kromgetrokken was door de ketting... Daarnaast is de kettingrem een erg fragiel dun stukje plastic...

Hopelijk heb je een zaagblad met wiel aan de punt gekocht? Die lopen in ieder geval vele malen beter dan eentje zonder

Jurriaan
04-07-18, 21:13
Tom,

Ik bestelde dat zaagblad plus zaagketting bij www.fiyo.nl (https://www.woodworking.nl/www.fiyo.nl) en had daar nog nooit iets gekocht en dan ben ik op mijn hoede. Waar koop jij zulke onderdelen?

Kox is een hle grote https://www.kox24.nl/ verzendhandel voor kettingzagen en onderdelen en alles wat je verder als bosbouwer of hobbyzager nodig hebt, waar je bv. zaagbladen en kettingen kunt kopen door merk en model in te voeren.

Klussertje
04-07-18, 22:10
Ik zie dit draadje nu pas en wat me meteen opvalt is: kettingzaag van Bosch... Never nooit aan beginnen... Dat is eerlijk gezegd speelgoed dat levensgevaarlijk is. Heb al meerdere zaagbladen voorbij zien komen waar de punt van het zaagblad volledig naar links en rechts kromgetrokken was door de ketting... Daarnaast is de kettingrem een erg fragiel dun stukje plastic...

Hopelijk heb je een zaagblad met wiel aan de punt gekocht? Die lopen in ieder geval vele malen beter dan eentje zonder

Een gerenommeerd merk als Bosch dat levensgevaarlijk gereedschap verkoopt? Zou dat nou echt??

PS Ik heb het originele zaagblad en de originele zaagketting besteld.

Emilio
04-07-18, 22:27
Ik heb een elektrische bosch kettingzaag binnen 2x een 1/2e dag afgeschreven, vond de kwaliteit echt waardeloos, dus nu maar stihl herrieschoppers in huis, echt gereedschap van een andere orde....

ren13
05-07-18, 10:28
Ja klussertje, het gereedschap van Bosch is helaas niet meer de kwaliteit van 10-15 jaar terug. Een jaar of twee terug een verbouwing bij een vriend gedaan en daar werd me ook gevraagd met zo'n klommelding te werken. Na een keer zagen ben ik ermee gestopt want het is eigenlijk niet verantwoord... Die zaagbladen zijn gewoon letterlijk niets waard en ook over de kettingen was ik absoluut niet te spreken... Naderhand heb ik hem wel een kox zaagblad + 4 kettingen besteld en toen liep het ding al een heel stuk beter, maar nog steeds niet te vergelijken met een fatsoenlijke, veiligere zaag (en dat hoeft geen dure te zijn! Ik gebruik nog steeds in de werkplaats een elektrische kettingzaag van de aldi die ondertussen ook al bijna 10 jaar oud is. Voelt een stuk robuuster aan en is gewoon een stuk veiliger)

3dmazter
06-07-18, 07:54
Geen neuswiel dat heb ik nog nooit gezien.
Als je de ketting dan een beetje spant zit hij toch meteen vast op het blad.
Bijzondere constructie van bosch

trilliwilli
06-07-18, 09:20
Kettingzaagbladen zonder neuswiel kwamen vroeger heel veel voor.
Toen het familiebedrijf vroeger nog bomen rooide (we deden alle werkzaamheden voor de gemeente Leiden) hadden we meerdere kettingzagen van Stihl en Dolmar in gebruik.

Waren meerdere zagen die geen neuswiel hadden. Die liepen minder snel vast als je een wortel in de grond moest doorzagen, dat kwam nog wel eens voor. Maar het is ook een ontwikkeling die er heel vroeger niet was volgens mij, dus op de huidige zagen zal het waarschijnlijk bijna altijd standaard zijn, tenzij het een budgetzaag is dan.

tom op eigen houtje
06-07-18, 10:15
Nee toch niet de meeste zwaardere zagen hebben geen neuswiel
tegenwoordig zijn er zelfs bladen met vervangbare punt
op de geharde bladen zit dan rond de punt een extra centimeter gehard staal en die gaan best lang mee
verder heeft Rene helemaal gelijk en is de machine zelf niet echt veilig te krijgen vrees ik

bij filo enkel wat koolstofborstels besteld toevallig vorige week en die waren optijd geleverd en orgineel

Kox bladen vind ik zelf wel oke
de kettingen vind ik snel bot worden en wat minder van kwaliteit
Zaagbladen bestel ik bijna altijd van oregon inplaats van Stihl bladen ( scheelt best wat in prijs )
kettingen heb ik zowel van stihl als van oregon
https://www.zaagkettingdirect.nl/c-2288849/zaagkettingen-en-zaagbladen/
hier kan je makkelijk het juiste type zoeken wat je nodig hebt
https://www.zaagkettingshop.eu/zaagbladen.html hier ook een groot aanbod aan goede bladen / kettingen
mvg tom

Klussertje
07-07-18, 09:14
Ik heb een elektrische bosch kettingzaag binnen 2x een 1/2e dag afgeschreven, vond de kwaliteit echt waardeloos, dus nu maar stihl herrieschoppers in huis, echt gereedschap van een andere orde....

Gezien de adviezen die ik hier lees van mensen met veel ervaring, zie ik mij genoodzaakt mijn Bosch kettingzaag weg te doen. Maar dan niet verkopen of weggeven want het zou onverantwoord zijn om een uiterst gevaarlijk stuk gereedschap van de hand te doen, maar ik doe er misschien beter aan de kettingzaag naar het stort te brengen.

Jurriaan
07-07-18, 09:51
Wacht je niet eerst je nieuwe zwaard af dan? Dit klinkt wel erg als het Duitse spreekwoord 'Wer billig kauft, kauft zweimal'...

Klussertje
07-07-18, 09:58
Gezien de letterlijk onheilspellende berichten hier over mijn Bosch kettingzaag, o.a. van Rene13:

"Never nooit aan beginnen... Dat is eerlijk gezegd speelgoed dat levensgevaarlijk is."

lijkt het mij het beste de bestelling van het nieuwe zwaard en ketting af te zeggen en deze kettingzaag af te danken.

klusrob
07-07-18, 12:40
Bosch is op zich wel een bekend merk, maar een kettingzaag is echt wel iets anders dan bijvoorbeeld een schroefmachine. Ja, er zit in allebei een electromotor, maar vooal het zwaard en de ketting en de manier van aansturing daarvan zijn vrij specialistisch. Daar zijn andere bedrijven echt beter in. Het is dan ook niet voor niets dat bijvoorbeeld Mercedes auto's maakt en geen scooters.
O.a. Stihl heeft tegenwoordig een aantal kleinere zagen in hun assortiment, maar ook elektrische en zelfs goede machines met accu. Iets duurder, maar wel kwaliteit. (Zelfs bij ons op het werk, een grote natuurbeheerorganisatie, hebben we een aantal accumachines van Stihl en de collega's zijn daar zeker goed over te spreken).
Ga gewoon naar een leverancier van tuin- en parkmachines en laat je goed voorlichten. Dan heb je ook de service als er iets mee mis zou zijn ooit.

Zelf zou ik overigens nooit willen werken met een kettingzaag met snoer. Door de eerder aangehaalde flexibiliteit qua bewegingsruimte (je bent niet zo snel opzij als je snoer ergens achter blijft haken) en met snoeien heb je de kans dat er een tak op je snoer valt die de zaag uit je handen trekt. Maar dat is mijn mening, maar ik heb de luxe een goede benzinezaag te hebben en er eventueel op het werk ook te kunnen lenen als ik iets anders nodig heb.
En zoals Igor schreef, je eigen handelen is minstens zo belangrijk. En zorg voor goede veiligheidskleding (zaagbroek, gezichts- en gehoorbescherming, etc). En zorg ervoor dat je weet he je ermee moet werken, want er gebeuren veel ongelukken door onkundig gebruik!

Klussertje
07-07-18, 14:37
klusrob,
Ik ben het helemaal met je eens. Maar blijkbaar heb ik gewoon erg pech gehad.

Klussertje
07-07-18, 19:26
Tot mijn verbijstering merk ik zojuist, als klap op de vuurpijl, dat de behuizing van de elektrische Bosch kettingzaag aan de onderkant olie lekt - door de naad waar de twee helften van de behuizing tegen elkaar zitten.

tom op eigen houtje
07-07-18, 21:11
Ook dat zie je wel meer bij bedrijven die ern zaag maken zonder ervaring
de stihl mse170 kost als je wat kan onderhandelen nog geen 200€
als je enkel moet snoeien krijg je bij corect gebruik die machine niet snel stuk ;)
nog goedkoper word dan husqvarna ook een top merk en dan ook echo en dolmar zijn veilig mee te werken
ik vergeet er vast nog een paar hoor
mvg Tom

PetraD
07-07-18, 22:23
Ik heb even mijn man gevraagd wat het zou kunnen zijn. Hij zegt dat het zou kunnen dat je de olietoevoer op maximum moet zetten. Meer olie geeft een betere smering en dus minder slijtage (warm lopen en uitzetten van de ketting, meer olie voert ook meer vuil af) Bij mijn man staat de olietoevoer altijd op maximum. Meestal een stelschroef onderaan de zaag. Bij oudere modellen vanboven of zie boekje. En ook even kijken of het gaatje van de toevoer niet verstopt is.
Ook de kwaliteit van de olie speelt een rol. Sommige olieen hebben betere smeereigenschappen.
Droog hout verzagen neemt meer olie op dan wanneer je nat hout verzaagd.
Verder hebben wij hier ook nog wel een zaag zonder neuswiel maar dat is wel een hele oude. Die hebben dan een verharde neus behandeling gekregen
Toch nog ook wel even meegeven dat je beter af bent met een professionele zaag.

Klussertje
08-07-18, 07:40
In mijn ogen, en volgens mijn ervaring, zou het heel verstandig zijn als Bosch kettingzagen uit de handel genomen worden.

Emilio
08-07-18, 11:34
Eens, het is rommel, maar ik heb sowieso wel eens vaker vragen bij de veiligheid van Bosch.....