Knotwilg schaal.

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Beste iedereen,

Een vraag over een knotwilg schaal, aangezien ik hem zelf redelijk goed gelukt vind. Vroeg ik me af wat jullie zouden doen met natuurrand nat houten knotwilgen schaal. Bekijk bijlage 78019
 

Bijlagen

  • 20180621_231355.jpg
    20180621_231355.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 195

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe bedoel je 'wat te doen' - gaat je vraag over het drogen, over de afwerking of over de opslag/verkoop?

Mijn ervaring is dat wilgen redelijk probleemloos droogt, dus ik zou hem in de olie zetten en eerst eens een paar weken in de werkplaats laten voordrogen en dan evt. in een woonhuis nadrogen. Als je de witte kleur wil bewaren, ontkom je niet aan de (grote) klus om alleen op het witte hout witte olie te smeren, en op de schors andere olie. Anders zal met gewone olie overal het hout wel wat geler worden.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Bedankt Jurriaan, de ervaring in het drogen en afwerken van schalen is er nog niet. Bang voor scheuren, omdat de schaal "dik " wandig is gelaten en er een hoop stompjes van takken in zitten. Eerst maar een poosje in de schuur laten drogen, in een papieren zak kan geen kwaad.
Mvg Cees
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
stompjes eventueel insmeren met houtlijm, dat scheelt een hoop
je moet hem toch nog afdraaien, toch ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Natuurlijk is het fjin als een schaal zonder barsten droogt, maar al die schors gaat ook krimpen als het droogt, en ik vermoed dat de draad in dit stuk hout dusdanig warrig verloopt, dat je meer kans hebt op veel kleine scheurtjes die lang niet zo storend zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.