advies zaagtafel

Rozendom

Nieuw lid
25 jun 2015
5
0
Hallo allemaal,
al een aantal jaar lees ik met veel plezier de verschillende revieuws, bouw verslagen en andere zaken. Wanneer ik iets wilde aanschaffen kwam ik er telkens uit met alle informatie beschikbaar op het forum. Tot deze keer, terwijl er al veel geschreven is over dit onderwerp.

Ik ben recentelijk de eigenaar geworden van een boerderij uit 1926. Hier zal aan de binnenkant nog het eea aan moeten gaan gebeuren. Ook de schuren die er staan gaan de komende jaren tegen de vlakte en hier zal een nieuwe schuur gezet gaan worden. Ik ben reeds in het bezit van een cirkelzaag met liniaal en afkortzaag en ben, sinds er nieuwe zaagbladen opzitten, weer dik tevreden over de werking van deze apparaten.
Voor de diverse restauratie en bouw werkzaamheden ben ik opzoek naar een zaagtafel.

Nu is er over dit onderwerp veel geschreven. Wanneer mensen vragen naar tips over dergelijke zagen en komen met een budget van 150 euro worden ze terecht gewezen dat dit niet kan. En dat het eigenlijk pas begint bij de Dewalt 745. wanneer er naar die zaag gevraagd wordt wordt er verwezen naar de zagen richting de 1000 euro en wanneer hiernaar gevraagd wordt naar bijvoorbeeld de harvey’s.
Hierdoor zie ik een boel bomen maar geen bos te vinden.

Wat ik zoek is een veilige machine. Een machine waar ik eventueel iets kleins aan zou moeten doen maar wil geen complete machine restaureren. Eentje met een parallel geleider welke vast zit als ik hem vastdraai.

ik heb al rond gelezen op dit forum en rond gekeken op internet zowel nieuw als tweedehands. Ik hoef niet perse een machine welke mobiel is en heb een opgerekt budget van 1000 euro.

Ik kom machines tegen als de hbm 600-a, scheppach ts4000 of de ts2500 maar ook machines als de DeWalt dwe7491. Elke machine met zijn sterke punten en zwaktes, ik snap dat ik voor deze prijs concessies moet doen. Echter wil ik wel een verstandige aankoop doen en hierom vraag ik jullie advies. Met bovenstaande machines zou ik daar spijt van krijgen adviseren jullie wat anders wat ik nog niet heb gezien of aan heb gedacht?

groet Erik
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Wat zijn de eisen want zoals ik het nu lees zou ik voor een proxxon gaan past in de binnenzak en staat dus nooit in de weg... (grapje)

Maar wel relevant wat denk je met de machine te gaan doen, heb je ruimte om hem te laten staan, balken en gebinten zagen of plaatwerk?

Succes met zoeken!
 

Rozendom

Nieuw lid
25 jun 2015
5
0
Bedankt voor de reacties.
die kitty zaag is inderdaad een mooie machine, ik vind het echter wel een probleem wanneer onderdelen lastig te verkrijgen zijn.

ik wil met deze zaag zowel balken(bouw nieuwe schuur) zagen als plaatwerk(vloeren, aftimmeren ed) En zolang de zaag op wieltjes staat mag hij best stationair zijn. Even een metertje verschuiven om hem tegen de wand te zetten zeg maar.

Maar de zagen die ik aangaf gaan mij allen niet het gewenste resultaat geven? 380 is trouwens geen probleem is aanwezig.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Over de Harwi zaagtafels ben ik ook altijd wel te spreken mischien het bekijken waard en plenty onderdelen!
 

LennardBloch

Nieuw lid
18 jun 2018
6
0
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en lees de berichten met veel interesse. Ik heb zelf een DeWalt DW744 met onderstel. Dit stabiele onderstel op 2 wielen en met 4 uitklap poten maakt de machine makkelijk verplaatsbaar. Stofafzuiging is van Scheppach HD12. Ik vind de machine erg nauwkeurig in zijn afstelling. Wel heb ik de motor vervangen door een ander exemplaar (schijnt een bekend probleem te zijn met deze machine). Veel succes met je zoektocht! gr, Lennard
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Geen enkele normale machine is 100% veilig. Je beste match qua veiligheid zou bij een Sawstop of Bosch Reaxx uitkomen, en deze worden bij mijn weten niet in de EU verkocht. Als we die even weglaten zijn bijna alle modellen ongeveer even (on)veilig.
Of je spijt gaat krijgen is onmogelijk te voorspellen. Daarom zal iedereen je aanraden om het beste te kopen dat je je (net) kunt veroorloven. Vaak zijn de eisen ook dusdanig dat er eigenlijk wel buiten het oorspronkelijke budget moet gekeken worden.
Gezien je beschrijving zou ik voor een 745 of 7491 gaan. De extra capaciteit van de 7491 is waarschijnlijk niet nodig, omdat je al een cirkelzaag met liniaal hebt. Grote platen kun je eventueel daarmee al verzagen naar een hanteerbaarder formaat. Deze machines zijn voorzien van een prima langsgeleider, en hoewel ze niet zo goed zijn in afkorten heb je daarvoor al een afkortzaag staan. En anders kun je er een andere dwarsgeleider voor aanschaffen (dat is wat ik heb gedaan). Verder kun je ze makkelijk verplaatsen als je ze aanschaft in combinatie met het verrijdbare onderstel. Dan kun je de zaag dichter bij je werk houden, wat in de praktijk gewoon veel lopen en daarmee tijd scheelt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.