Scheppach HM-1 gekocht

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Nu ik het houtbewerken wat serieuzer op wil pakken ben ik op zoek gegaan naar een vandiktebank.
Een Scheppach leek me wel wat, compact en voor redelijke bedragen te vinden.

Vandaag heb ik dus een zeer complete HM-1 opgehaald.
Compleet betekend in dit geval een zelfgemaakt onderstel op wielen, zaagtafel, langgatboor en freestafel.
Daarbij nog een stapel freesjes, 3 cirkelzaagbladen, 2 reserve beitels, slijpschijven, een stapel boren en nog veel losse attributen.

Verder heb ik hem ook maar van een Scheppach HA-26 afzuiging en alle slangen en toebehoren afgeholpen.
Apparaatje op leeftijd, maar voor een zeer bescheiden prijsje.

Ofwel, de garage staat vol en ik heb even genoeg te doen! :roll:

Vraagje voor de Scheppach kenners:
De snaar naar de motor is OK en makkelijk te kopen in de autowereld, maar het snaartje naar de aanvoerrollen van de vandikte was volkomen gedesintegreerd.
De rollen zelf zien er nog redelijk uit, maar kennelijk is de vandikte al vele jaren niet gebruikt.

In de onderdelenlijst heet dat snaartje "Perlon riem HM-1 afmeting 5 x 380 mm 05012105" en moet ca. 40 Euro kosten.
Dat lijkt me vrij fors voor een simpel plat aandrijfriempje. Wat moet dat moet, maar is zoiets in de automotive sector niet vrij makkelijk te vinden?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Sjoerd, als je t gevonden hebt laat mij t dan ook even weten.... ik heb goed gezocht maar die snaren niet gevonden. Dat gekke perlon riempje is echt oersterk en superdegelijk.

Ik heb wel eens snaartjes op breedte laten snijden die getand waren, binnenst buiten draaien en proberen. 5 minuutjes en krak...

Ze zijn duur maar gaan wel lang mee, in principe mag je verwachten dat zon nieuw riempje 10 jaar meegaat als niet langer.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Ik zal eens even navragen, ik zou niet verwachten dat zo'n riempje veel te lijden heeft, maar wie weet?
De machine is vermoedelijk uit 1986 en gezien de staat van het riempje was het nog de originele, er waren nog 3 draadjes met wat brokjes over! :D
De verkoper gebruikte tegenwoordig alleen nog de zaagtafel, de vandikte is jaren niet gebruikt.

Ach, ik heb de hele handel meegenomen voor 150 Euro, misschien kan zo'n riempje er dan nog net van af... ;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou daar kun je je geen buil aan vallen. Machine zal niet uit 1986 zijn want HM-1 is gemaakt tot eind jaren 70. Misschien nog net in 1980. In 1981 was de HM-2 er al.

Riempje heeft stiekum stevig te lijden , mij zeggen toerentallen in de automotive niet zoveel maar die as draait 6500 tpm. Je riempje dus ook. das toch een slorrdige 41 meter bandje wat per seconde langs je as draait. Die Perlon riempjes slijten eigenlijk niet maar ze gaan kapot door de machine niet te gebruiken. De binnenste laag die erop gesmeerd zit droogt uit, verhard en brokkelt af bij gebruik.

machines die lang stilstaan hebben dat probleem dus, machines die gebruikt worden nagenoeg niet.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Dat zal dan wel kloppen, de afzuiging is uit 1986 en de TFE 30 freesinrichting is ook nieuwer dan de rest, maar de machine zal nog wat ouder zijn.
Prima, ik kan er mee uit de voeten en voor dit geld is het prima!

Eens op zoek naar zo'n riempje, een lijst met Scheppach dealers kan ik zo niet gelijk vinden...
Als iemand iets weet in regio Den Haag / Leiden, graag!
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik heb ook goed gezocht, vond het ook nogal prijzig, maar heb uiteindelijk toch een origineel snaartje besteld.
Ik heb hem besteld bij van Teygelen in Amsterdam voor ik dacht 30,- kwamen nog wel verzendkosten bij.
Nu nog de tijd vinden om hem te monteren :oops:
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
De machine heeft vandaag gedraaid en zo te zien werkt alles goed.
Het viel me op hoe stil die motor is, mijn Huvema tafelzaag maakt veel meer lawaai!

Alle accesoires heb ik wel door, zo'n machine is gelukkig niet zo complex.

Het enige vreemde attribuut is een soort slijpinrichting.
Een langs de machine schuivende gelijding waarmee je zo te zien zelf de beitels kan slijpen.
Ik heb er ook wat slijpschijven bij die op de as passen. Dat heb ik nog niet eerder gezien en moet ik even bestuderen.

De beitels lijken goed scherp te zijn en de reserve set beitels helemaal, ik ga de komende dagen wat testen.
Het aandrijfriempje bestel ik nu wel even origineel via dat marktplaats adres, bedankt voor de adviezen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.