JET DC1100 Afzuiger

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ik dacht mijn Harvey aan te sluiten op de Felder AF16 maar ik wordt gek van de verloopstukken en het slangen/buizencircus wat zou ontstaan.
Prijstechnisch is een tweede afzuiger bijna voor de hand liggend. Daarom:
Heeft iemand deze machine en voldoet de Jet aan de verwachtingen? Welke machine heb je er op aangesloten. Nog suggesties/opmerkingen zoals zou je hem weer kopen?
Groet, Hendrick
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet niet wat voor aansluitstukken je nodig hebt
Maar is een op maat gemaakt stuk niet handiger ? (scheelt iig een hoop ruimte)


Ik heb overigens een Jet afzuiger (ik weet niet zeker welk model, moet ik even nakijken)
die bevalt me erg goed, gebruik hem op de cnc, vlak/vandikte en lintzaag
Dit is inmiddels mijn 4e afzuiger en deze bevalt tot nu aan toe het best (en een robland ik eerder had zou op een 2e plaats komen) dit baseer ik op zuigkracht, filter, geluid en footprint
 
Laatst bewerkt:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ik heb gelijkaardig model, de robland zuiger met 2 stofzakken.
Volgens de foto leunt de techniek en ontwerp dicht tegen elkaar aan.

Van mijn robland ben ik voor 80 procent tevreden.
Het is een goede zuiger maar na een zak of 10 zit de stoffilter boven behoorlijk vol ( ondanks af en toe uitkloppen ).
Nu heb ik wel gezien dat je er een speciale filter voor kan bijbestellen maar weet er geen prijs van.
Voorlopig neem ik af en toe de bovenfilter naar buiten mee om binnen ste buiten uit te kloppen.

In welke prijsklasse zit jou jet zuiger? Ben in de nabije toekomt op zoek naar dergelijk model als uitbreiding voor mijn schuurmachine

Bert
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Toxiq en Bert, dank voor jullie respons
mijn gedachtengang is de volgende;
ik heb een vlakvandiktebank inlaat 120 en een Felder AF14 met zakfilter uitlaat 140. Omdat een vvdbank niet veel fijnstof geeft wil ik geen patroonfilter met reiniging ter vervanging van het zakfilter op de AF14 kopen, deze zou een dikke 500 euro ex kosten.

Als ik mijn harvey met uitlaat 100 op de felder af14 aan zou sluiten betaal ik me wild aan buizen, verlopen etc en moet ik in het goedkoopste geval steeds slangen wisselen.

de 500 euro patroonfilter + x euro voor verlopen etc. welke ik me bespaar op de Felder AF14 wil ik nu uitgeven aan genoemde Jet met Vortex (670 ex). Daar heb ik 2 inlaten 100 op en op de 2e inlaat kan ik mn jet schijfschuurmachine aansluiten. Mocht ik het Vortex principe niet afdoende vinden dan kan ik er altijd nog een losse Cycloon voorzetten en blijf dan onder de aanschafprijs van een Jet MET cycloon.
Bijkomend voordeel is dat ik flexibeler blijf in welke machine waar in de werkplaats dan dat ik alles om de Felder moet groeperen.
Omdat ik niet kapot ben van de kwaliteit van jet machines en de service bij mankementen ben ik wat huiverig dus vandaar de vraag wie er daadwerkelijk ervaring heeft met deze Jet of andere Jet afzuigapparaten. Omdat er weinig gevoelige electronica aan zit wil ik in principe het risico nemen. Groet, Hendrick

Oh ja Bert, ik reinig het zakfilter door hem BUITEN met halfgelaatsmasker op en met de wind in de rug schoon te blazen met compressorlucht. Gaat super! En ik woon in een landelijke omgeving :<)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb ook een vandikteschuurmachine van Jet (en dus de afzuiger) nooit voor garantie hoeven gaan dus daar kan ik niet over oordelen maar de kwaliteit vind ik van deze 2 machines dik in orde
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
De prijsklasse ken ik niet :<) maar ik heb 670 ex betaald bij VDH, dit is dan Vortex en ik ging voor een 230V, die zou er zijn (maar was er niet), maar ben thuisgekomen met de 400V, die loopt wat rustiger maar is minder snel te verkopen indien die niet bevalt....groet, Hendrick
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi,

Nog even een aanvulling wellicht; ik zat nog een beetje te dubben over de conclusie dat losse afzuigers gunstiger zijn dan een centrale unit. Bij veel aan te sluiten apparaten en bijv strenge eisen aan de lucht die je de werkplaats in blaast kan ik me dat niet zo goed indenken omdat de buizen niet zo duur hoeven te zijn dan de meerkosten van een eventueel grotere afzuiger (gelijktijdigheid van gebruik kan reuze meevallen) en het aspect ruimte beslag van die afzuigers soms ook meespeelt (niet iedereen heeft een grote werkplaats toch?). Wat misschien helpt is ik mijn ventilatie buizen (Spiraliet/spiro) heb gekocht bij Wildkamp en Ventilatie land en dat is aanzienlijk gunstiger dan bijvoorbeeld bij Felder of een andere machine leverancier. PS Ik heb een tijd geleden al een wat boekje gekocht Woodshop Dust Control (uitg 2002, The Taunton Press, Fine Woodworking) en dat heeft mij in ieder geval wel wat goede tips opgeleverd.

grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.