Vierkante gatenboor, welke boor/beitel?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Het jeukte al een tijdje.. Maar nu er een aantal werkstukken op de planning staan waarbij zo'n ding uitermate goed van pas gaat komen, heb ik de knoop toch maar doorgehakt en deze (tweedehands) JET 719AS op de kop getikt.

20180529_211012 (2).jpg

Er zit een 10mm boor bij, maar daarvan zijn 2 hoeken lichtjes afgebroken helaas. Dus wil ik nu 2 boren gaan kopen, vermoedelijk ±8 en ±20mm exemplaren.

Blijkbaar zijn die dingen stevig aan de prijs... Bij Jet zelf, 100€ & 160€ voor deze maten. Dat is al meteen de helft van wat ik de machine betaalde :rolleyes: Via Axminster vind ik Japanse boren voor 60 en 110€, huismerk voor 23 en 42€, bij NL dealers Record Power voor 30 en 40€,..

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bovenstaande boren (of andere merken)? Zijn er merken waar ik zeker van weg moet blijven? Ik neem aan dat het grootste verschil gaat zitten in de hardheid van het metaal en dus de frequentie dat de boor/beitel opnieuw geslepen dient te worden?

Ik ga ze in eerste instantie vooral gebruiken in padoek, eik en notenhout. Naaldhout in mindere mate.
 
P

Pel

Guest
Ik zou zeker weg blijven bij de vierkante gaten boren van Alie, aangezien je al verschillende hardhout soorten noemt die je hier bij gaat gebruiken, zou ik op de boren niet gaan bezuinigen. Ik weet dat ze niet goedkoop zijn, maar het is wel het meest voornaamste onderdeel van de machine, daar valt of staat het te boren gat mee. Zijn de afgebroken hoekjes niet weg te vijlen?

Groet Pel.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ik koop ze bij VDH, bewaar ze per stuk in aparte doosjes. Het belangrijkste vind/vond ik dat je per boordiameter een gevoel ontwikkeld met hoeveel kracht je de boor/beitel het hout in 'drijft'. Plezier met de aanschaf (en mooi werk), Hendrick
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Bedankt, Hendrick! Aliexpress en consoorten ga je mij niet snel iets zien bestellen. Tot nu toe enkel een lasergraveermachine via Banggood, maar verder niets. En dat was dan ook enkel na de ervaringen op dit forum te lezen.

Ik heb de boor terug scherp gekregen, maar je ziet dat de kant van die twee (aaneenliggende) hoeken gewoon minder strak is dat de goede hoeken. Vaak maakt dat weinig uit, de boor is in principe nog bruikbaar. Maar ik zou toch ook graag een groter formaat hebben, dus vandaar.

Mijn oog valt nu ook op boren van CMT:

http://stores.ebay.nl/Mobiltecnica-...html?_nkw=chisel&submit=Zoeken&_sid=540949600

Ik heb bij alle gereedschap van CMT tot nu toe niets te klagen gehad, al zijn ze wel opvallend goedkoop :rolleyes:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb de kleinste jet vierkante gatenboor met vier verschillende boren. Tot op heden heb ik alleen de 6mm gebruikt in eiken. Clifton maakt ook goede vierkante gaten boren. Niet goedkoop maar wel goed. Fisch boren hebben zelf de twee delen los in de verkoop. Zo rond pagina 106 http://www.fisch-tools.com/de/Produktkatalog-2017 Volgens mij is rvs argenturen een importeur van deze boren. Ik heb ze vroeger daar wel besteld. Ze leveren echter alleen aan de vakhandel. Ik kon ze in hun online catalogus niet vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.