Hoe krijg ik een kromme tafel terug recht?

dizajn

Nieuw lid
11 jan 2011
5
0
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik Werk graag met hout en heb een klein beetje geleerd op school (steinerschool) en ben nu eigenlijk gewoon al doende aan het leren. Begin vorig jaar heb ik met mijn vader een reeks tafels gemaakt.
We hebben ons gebaseerd op een ontwerp uit een magazine voor een tuintafel en dit verder aangepast. Aangezien dit een eerste en nogal groot project was hebben we de tafels met grenen gemaakt (derde of vierde keus) en het tafelblad was uit volledige planken. Je kan het al raden, dat trekt krom! Het probleem is vooral dat het blad kromtrek en de poten die zowel aan het blad als aan de kader bevestigd zijn dus naar onder toe open komen te staan. We hebben alles goed vastgelijmd en geschroefd zodat het dus geen kant meer opkon... dachten we. Nu besef ik dat we zeker het blad speling hadden moeten geven om te werken. Ik vroeg me nu af of iemand een idee heeft hoe we dit terug min of meer recht kunnen maken. Ik had al gedacht aan groeven te frezen in het blad vanonder zodat de kracht al afneemt. Evt. ook nog een aantal extra lagen vernis langs onder maar ik weet niet of dit helpt. Zijn en nog ideeën?
Hieronder een aantal afbeeldingen van de tafels


Alvast bedankt
Peter

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Grappig dizajn :lol: . Welkom op ons forum en direct met de neus tussen de planken. Als de poten wijd staan, is het blad gekrompen. Staan de planken individueel ook hol, of is de bovenblad een deel van een cirkel? Eigelijk moeten de dwarsverbanden losgemaakt worden van het blad, zodat weer ontspannen plat gaat liggen en dan zo bevestigen dat het blad kan werken. Dat zal niet meevallen als alles gelijmd is, als de dwarsverbanden niet de breed zijn kan het met een Fein Supercut, dat wil nog wel redelijk vlot en netjes. Je zou als experiment alle dwarsverbanden op meerdere plaatsen door kunnen zagen tot op het blad. Dat zal de eerste keren niet meevallen want de zaag zal wel gaan klemmen. Mocht de tafel weer in verband komen met deze actie, dan een hulpframe onder de tafel maken die het werken van het blad mogelijk maakt.
Er komen vast nog wel meer bruikbare oplossingen van onze houtforummers!

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
hebben jullie rekening ghouden met de nerven bij het lijmen van de planken. M.a.w hebben jullie ze wel om en om gelijmd?
 

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
Even off topic:
wat is dat voor prachtige zaal waar die tafels staan?

Gr.Pjotr
 

A.N

Actieve deelnemer
Bepaalde constructies van grenen tafels o.a waarbij de poten doorlopen in het blad kun je bijna niet maken zonder risico.
Grenen is t.o.v eiken,beuken etc een houtsoort die een veel grotere werking kent en daar moet bij de constructie van meubelen cq tafels rekening mee gehouden worden.
Bij meer dan 50% van dergelijke grenen tafels (poot doorlopend in het blad) ontstaan problemen met het blad en de poten door de werking van het hout.

Een grenen 3 lagenplaat als blad of een ijzeren framewerk aan de onderzijde van een massief blad infrezen zijn een paar opties voor dergelijke constructies die de kans op werking verkleinen.

Het massieve blad vastlijmen aan de poten of aan de regel kan sowieso niet goed gaan,zoals Jaap al aangeeft een blad moet vrij kunnen bewegen.
 

dizajn

Nieuw lid
11 jan 2011
5
0
Bedankt voor de reacties.

Bij de eerste tafels (kleine tafels) hebben we de poten niet aan het blad vastgelijmd en daar zie je idd dat het blad wel werkt maar de tafel opzich redelijk recht blijft.

@jaap: Ik had de indruk dat het blad krom is, als deel van een cirkel maar de planken op zich niet zoveel. Dit moet ik nog eens checken. Met de dwarsverbanden bedoel je toch de drie dwarslatten van de kader die onder het blad bevestigd is he?
Wat bedoel je hiermee: "Mocht de tafel weer in verband komen met deze actie"?

@zuma: Ja we hebben rekening gehouden met de nerven. Het zijn op zich ook wel vrij brede planken: 20cm breed.

@Pjotr8: De zaal is in Lier (Provincie Antwerpen) en noemt: "het Vleeshuis". We hebben met de tafels en schilderijen en kunstdekens een tentoonstelling gehouden in April 2010.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je rekening hebt gehouden met de nerven om en om dan kan het blad theoretisch (als het vrij in de lengte en breedte kan werken) alleen gaan golven. Hoe breder de planken hoe dramatischer die golving kan worden. Zeker bij een zachte soort zoals vuren kan het behoorlijk verstorend zijn. Daar is eigenlijk niets meer aan te doen. Valt het golven wel mee dan is het mooi meegenomen en is de oorzaak zeer waarschijnlijk de permamente bevestiging van het blad op het frame. Het blad kan nergens heen en trekt daarom alles incl. frame krom.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Re:

dizajn zei:
Bedankt voor de reacties.

Bij de eerste tafels (kleine tafels) hebben we de poten niet aan het blad vastgelijmd en daar zie je idd dat het blad wel werkt maar de tafel opzich redelijk recht blijft.

@jaap: Ik had de indruk dat het blad krom is, als deel van een cirkel maar de planken op zich niet zoveel. Dit moet ik nog eens checken. Met de dwarsverbanden bedoel je toch de drie dwarslatten van de kader die onder het blad bevestigd is he?
Wat bedoel je hiermee: "Mocht de tafel weer in verband komen met deze actie"?

@zuma: Ja we hebben rekening gehouden met de nerven. Het zijn op zich ook wel vrij brede planken: 20cm breed.

@Pjotr8: De zaal is in Lier (Provincie Antwerpen) en noemt: "het Vleeshuis". We hebben met de tafels en schilderijen en kunstdekens een tentoonstelling gehouden in April 2010.

Ik bedoel dat het blad gekrompen is t.o.v. de 3 dwarsverbindingen. Als je die nu op een aantal plaatsen doorzaagt, dan is de kans groot dat het blad weer vlak gaat staan en de poten er weer recht onder komen, hij komt weer in zijn oorspronkelijke verband.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.