De werking van hout

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Na dagen van stortbuien, en nu bijna 30 graden zon, is de luchtvochtigheid vrij hoog.
Althans, ik kan het niet meten, maar het voelt wel zo aan.
Onze essen tafel is nu vier jaar in gebruik, en er is nog geen scheurtje te zien.
Het blad staat wel wat krom, maar dat zie je alleen als je er van de zijkant naar kijkt. Bovenop valt het niet op.
Dit is volgens mij een mooi voorbeeld dat je altijd rekening moet houden met het werken van hout.
Ondanks de twee componenten afwerking bovenop, en parketlak aan de binnenkant.

919FB253-EC2E-45CE-BF44-76C473917390.jpg

068C3E5B-67F9-4F63-BCDF-D9C2D9E83170.jpg

C4265A8D-86D9-49FB-9743-DCB44D198B28.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Hoe heb je het blad bevestigd onderaan? Ook niet volledig om en om verlijmd, dat zal ook wel meegespeeld hebben. Wel een mooi blad overigens :)
 

pipo1000

Nieuw lid
18 okt 2017
9
0
Als ik goed heb opgelet bij de meubelmaak cursus hadden de planken met 'het hart' om en om naar boven en beneden moeten worden verlijmd. Nu liggen er twee planken naast elkaar met het hart naar boven, en twee met het hart naar beneden.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Als je met bladwervels werkt, is dit ook de reden waarom je ze zowel in lengte- als breedterichting aanbrengt. De bladwervel houdt het blad dan naar beneden, terwijl het hout toch kan werken door de speling die je inbouwt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het lijkt wel of het blad opgesloten zit, dus niet vrij kan uitzetten en krimpen. Want als ik naar de nerf kijk van de middelste twee planken zou je juist verwachten dat de tafel hol wordt zeker omdat ze niet om en om liggen en het effect dus versterken. Maar hier is het blad juist tegen de nerf in omhoog gekomen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo allemaal,

Ik heb het blad toen door mijn houtleverancier/meubelmaker laten lijmen, waarbij de tekening van het hout voorop stond.
Het blad is niet opgesloten.
Ik ben thuis de enige die het ziet, de rest van het gezin heeft geen idee waar ik het over heb.
En het is zeker niet storend of onhandig.

Hier zie je hoe ik het blad vastgezet heb: Bouwplan salontafel.
Ik had waarschijnlijk nog bladwervels aan de kopse kanten kunnen doen, en heb daar toen ook over nagedacht, maar uiteindelijk heb ik dat laten gaan.
De tafel weegt volgens mij iets van 150 kilo, dus ik heb geen zin om hem op zijn zij zetten om er iets aan te doen.
Als het straks wat minder vochtig is, trekt het weer teug.
En anders gewoon veel halve liters bier erop. Tenslotte moet je met dit warme weer veel drinken. :p
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dit is volgens mij toch niet perse "fout", gelijmd, maar juist de werking gebruiken. Als je dit blad in het midden met een bladwervel had vast gezet, trekt het blad zich automatisch vast rondom op de rand en heb je juist altijd een mooi gesloten rand rondom het blad/frame.
 
P

Pel

Guest
Mooi voorbeeld Raymond dat hout leeft, en nog lang blijft leven, wel een mooi systeem om het blad zo vast te zetten, op deze manier heb ik nog niet gezien. Wel met gewone wervels, trouwens een heel mooie salontafel.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.