minimal clearance tafeltje voor hegner 2s tegen splinteren?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb een gebruikte Hegner machine gekocht type 2S. Na wat proefzagen vind ik dat met een zaagje 5 mahonie multiplex best wel splintert aan de onderzijde.
ZIjn er onder jullie die een soort 'minimal clearance' tafeltje hebben gemaakt voor de Hegner? Zeker bij dit oude beest zit er echt een groot gat rond de zaag en ik verwacht dat een veel
kleiner gat (of alleen een spleet) het splinteren heel erg zal laten afnemen.

Groeten,
Duncan
 

tuoh

Oud hout
Er bestaan zaagjes waarbij de bovenste helft van de tanden naar beneden gericht is, bij de onderste helft staan de tandjes naar boven gericht. Resultaat, bij gebruik geen afsplintering meer te zien.
Je kan ook een glad stuk (meubel)plaat (3 à 5 mm) op de zaagtafel leggen en daar enkel een fijn gaatje inboren waar het zaagje doorkomt. Heb je heel snel een "insert" gemaakt.

Een paar klemmen, of een paar stukjes dubbelzijdige tape, op of onder de plaat en klaar. Verlies je enkel wat hoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.