Zwaluwstaartfrees afmetingen vraagje please

Hessel Oosten

Nieuw lid
11 jan 2011
4
0
Hallo Allemaal,

Nieuw hier.

Even voorstellen, Hessel Oosten, enthousiast hobby cockpit-bouwer, maar nu even wat anders....

Heb een CNC freesje (30@40 cm) en kan door stom toeval aan de voorkant van die frees nog materiaal tot een dikte van ong. 2 cm ook nog VERTIKAAL opspannen.
Daardoor kan ik i.t.t. gewoon plat liggend plaatmateriaal ook nog eens in de kopse kant frezen en dus diverse zwaluwstaarten enz. maken.
Blinde zwaluwstaarten met alleen een zwaluwstaartfrees (in een pass beide platen tegelijk) en gewone zwaluwen met de combi van zwaluwstaartfrees en flat end mill (sorry weet de Nederlandse naam niet doordat ikvoorlichting van internet haalde).

Kocht bij http://www.Baptist.nl (mooie (smul-)winkel) in Arnhem een zwaluwstaatfreesje 9,5@9,5mm.

Ik vermoed dat de afmetingen meer met inches dan met mm's te maken hebben: 9,5 ... 3/8 "? ----- 12,7 .... 1/2 " ?).

Als ik daar kijk, op de webshop:

valt bij de zwaluwstaartfrezen op dat de hoogte steeds net een fractie minder is dan de diameter.

Zie waarden hieronder:

Hoogte Diameter Hoek

9,5-------9,5-------9
12,6-----12,7-----14
19,1-----19,4-----14
25,3-----25,4-----14

Dat kan, lijkt me, geen toeval zijn !

Vraag: Weet iemand daar een verklaring voor ?

De houtkenner bij Baptist suggereerde dat op dit forum de verklaring mogelijkerwijs gevonden zou kunnen worden.

Standing by ....:).

Hessel Oosten
 

Hessel Oosten

Nieuw lid
11 jan 2011
4
0
Dank je Rick, voor het "de moed er in houden".

In de winkel noemde men jouw naam als de man "die alles weet" (foutje dus ....;-) ) en die ook zeker zou antwoorden (klopt dus ...:) ).

Ik wacht nog rustig even af. Er zijn grotere prioriteiten in de wereld.....

Hessel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de winkel? de winkel? welke winkel? ik weet bar weinig maar maak alles goed met enorm veel enthousiasme. al deze manier leer ik toch een heel klein beetje :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaja, baptist dus. ik ben twee keer daar geweest, mooie winkel en vakkundig personeel.

maar hoe zij denken dat ik zeker het antwoord op jouw vraag zou weten is mij een raadsel. dat ik mijzelf niet kan bedwingen om een bericht te typen kan kloppen, daar heb ik wel vaker last van. hahaha. wel grappig dat zij hiermee komen :D :D

het goede van het forum is dat er steeds meer mensen komen en dus meer kennis.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Als een cockpitbouwer een vraag stelt, dan moet ik wel antwoorden (Jaren geleden zelf een 767 gebouwd met de software van Nico Kaan en zelf overhead, pedestal en glare maakt. Heb uiteindelijk de hele boel weggedaan, had er geen tijd meer voor en ik zou eigenlijk gezien de software/hardware ontwikkelingen (ik werkte nog met Knitter switches) alles opnieuw moeten maken. Houtwerkers hoeven dit niet te begrijpen)

Ik heb zelf een Leigh jig en de bijbehorende bits hebben helemaal niet die verhouding. Ik kan er ook geen zinnige verklaring voor bedenken (en dat ligt natuurlijk aan mij).

http://www.leighjigs.com/cutters-superjigs.php
 

Hessel Oosten

Nieuw lid
11 jan 2011
4
0
Dank je wel "767-300 HaasjeTik".

Inderdaad geen oplossing van het raadsel, maar wel een leuke en nuttige link om eens even grondig te bestuderen !

Ik doe het nu met mijn kleine CNC freesje waar ik met een bijgemaakt hulpstukje toch kops kan frezen.
Doe er hier voor de lol een filmpje attached bij (als het hier teminste op deze site naar binnen mag).
Edit: Zie dat dat niet lukt, dus nu een plaatje.
Nog een edit: lukt ook niet.

Maakte, als het niet helemaal paste het patroon (in AutoCad) wat wijder, maar zie nu (dom, dom) dat het veel makkelijker is om dat te laten zoals het is en wat te spelen met variatie van de diepte.

Hessel Oosten

(De wereld is maar klein..., ik bouw een ...767-300).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.