easy wood tools

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rick, dit is me bekend.
Zoals altijd de een is er enthousiast over, de ander niet.
Er zijn er nogal wat, waaronder verschillende buitelandse forum en penvrienden van mij, die zeggen geef mij de oude vertrouwde beitels maar.
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Rick ik ga helemaal met Ad mee. Zo'n kleine schraper heb je niet nodig. Hetzelfde kan gewoon met de guts - ook een vlakke bodem. Zoals zo vaak: voor techniek die men niet beheerst wordt een "tool" gemaakt, waar vast wel weer een markt voor is.
Hetzelfde geldt voor het "uithol"gereedschap. Probeer die kleine ronde schrapers maar eens te slijpen. Of je betaalt je scheel voor vervanging van de snijring.
Ik gebruik tot volle tevredenheid een uitholset van http://www.jowinter.de. Gewoon degelijk Duits gereedschap.
Goed geprijsd en de plaatjes zijn net als de beitels zelf te slijpen en bovendien in allerlei standen te draaien voor lastige hoekjes. Zie zijn website.
De uitvoering van de "uitholler" vind ik wel mooi met dat platte staal.
Die kennis mag me wel één sturen om uit te proberen en het leveren van een verslag in dit forum. ;) ;) :) :) :cool:
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
persoonlijk kan ik me ook goed redden met het gereedschap wat ik heb. het is echter altijd goed om om je heen te blijven kijken naar alternatieven. daarnaast is gordon falconer een vriendelijke kerel die graag feedback wou over de draaibeitels.
en waar we kunnen helpen probeer ik dat altijd
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een vraag die hier zijdelings verband mee houdt. Metaaldraaibeitels zijn soms uitgevoert met hm plaatjes de standtijd van sommige merken is indrukwekkend. Heeft iemand op dit forum dit soort plaatjes (beitels) wel is voor hout gebruikt?

Wim
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De plaatjes die gebruikt worden zijn dezelfde die gebruikt worden om aluminium te bewerken. RCGT is een code voor ronde plaatjes die ik gebruik op mijn Maintortool.

De plaatjes voor staal hebben licht afgeronde snijvlakken, die moet je dus niet hebben. Ook coatings (TiN, carbide etc) zijn niet goed. Let op dat veel plaatjes hele speciale schroeven en doos ook taps nodig hebben.
 

tuoh

Oud hout
Nou, ik heb me verleden week nog een dergelijke beitel aangeschaft, de HunterTool H5.
Deze is uitgerust met een dergelijk plaatje, een knappe beitel voor de lastige hoekjes, geclaimde standtijd van het plaatje is tot 100x de standtijd van een goed HSS exemplaar, afhankelijk van de houtsoort, en of je langs- of kopshout draait,maar de toekomst zal ons wel leren of dat klopt.

Het voordeel van deze tool ten opzichte van de hier genoemde Easywoodtool is de ronde en taps toelopende houder, die laat je toe om het plaatje onder elke hoek hout te laten snijden, tussen bijna horizontaal en schuin tot 45°, afhankelijk van de houtsoort.
Ook de kleine cutter is een voordeel, je hebt bijna geen last van torsie, onder welke hoek dan ook.
De manier om de beitel te hanteren is gelijkaardig als werken met uitdraaihaken, maar deze beitel is veelzijdiger.
Persoonlijk vind ik het de ideale tool voor de lastige klusjes waar je met een guts niet bij kan, het is mijn bedoeling om het meeste te verspanen met de bowlguts en de afwerking met de Hunter uit te voeren.
Je krijgt een mooie gladde afwerking zowel bij inwendig als uitwendig draaien. Zoals ik de beitel gebruik kan ik wel een jaartje verder met één plaatje, dan valt het kostenplaatje wel mee. Geen slijptijd nodig is ook wat waard.
Slijpen of afwetten met een diamantsteen is er niet bij, weggooien is de boodschap.
Heb er al gelijk een schaal mee uitgehold, en :D :D


Mvg,

André
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
oh, wat een mooie en duidelijke videoos heeft die jo winter gemaakt!
ik heb ervan genoten!
dankjewel jan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.