Specifieke vragen aan DeWalt DWE7491 eigenaren

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik ben aan het oriënteren op een vervanging van mijn 8 jaar oude Metabo TS 250. Die heeft me nooit echt kunnen bekoren, maar de laatste paar jaar irriteer ik me er meer en meer aan. Twee van de belangrijkste redenen zijn: de (schijnbaar onvermijdelijke) holling in het tafelblad, zowel in de breedte als in lengte en een parallelgeleider die niet altijd echt parallel staat.

In mijn afwegingen voor een alternatief komen uiteraard de DeWalt DWE745 en DWE7491 voorbij. Ik heb een aantal weken een DWE745 in bruikleen gehad. Mooiste van het apparaat is de zeer reproduceerbare en zekere parallelgeleider. Misschien is dat wel hèt "selling point" om voor een DWE7491 te gaan, hoewel ik eigenlijk gevoelsmatig helemaal geen fan van DeWalt ben. Ik heb een aantal heel gerichte vragen aan DWE7491 eigenaren en ervaringsdeskundingen:

1. De motor van de DWE745 heeft geen soft-start. Aanzetten is gelijk BAM op toeren. Ik irriteer me daaraan. Ik denk te snappen dat de DWE7491 wèl soft-start heeft. Kan een huidige DWE7491 eigenaar dat bevestigen?
2. De DWE745 die ik te leen had, had nauwelijks een holling in het blad. Toch lees ik hier en daar dat dat wel kan voorkomen bij de de DeWalts. Het is ook een beetje intrinsiek aan dit type zagen. Hoeveel DWE7491 eigenaren heeft last van een holling in het tafelblad?

Wellicht ten overvloedde, ik heb denk ik inmiddels alle tafelzaagdiscussies op het forum gelezen. Het is niet mijn bedoeling al die eerdere (nuttige!!!) discussies dunnetjes over te doen. Ik ben echt op zoek naar antwoorden van (veel)gebruikers van deze zaag.

Ik heb aparte topics gemaakt met soortgelijke vragen voor twee andere typen zaagmachines. Dat leek me overzichtelijker dan alles in één topic te proppen. Hopelijk wordt het niet als een soort spam ervaren.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Geen soft-start. Geen holling in het blad.
Geen fan van de Walt, maar ik heb naar Bosch, Festool en Mafell gekeken, en prijs/kwaliteit is dit gewoon voor mij de winnaar. Ik kon van de laatste 2 de meerprijs voor mezelf niet rechtvaardigen, en de langsgeleider is zoveel beter als de Bosch... dat is eigenlijk geen vergelijk. De 7491 heeft naar mijn mening niet veel zwaktes: het lawaai en de dwarsgeleider zijn eigenlijk mijn enige punten van kritiek. Het gebrek aan soft-start baarde me enige zorgen, maar ook doorgelust op de stofzuiger is er eigenlijk geen enkel probleem qua starten. Voor het lawaai heb ik een Peltor X5, en voor de dwarsgeleider een Incra 1000HD. Voorlopig zie ik geen problemen. Wel even Freud zaagbladen bestellen.
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
me collega had hem, hij was zzp.
qa prijs-kwaliteit redelijk.
hij werd haast elke dag gebruikt.
na ongeveer een jaartje, toch wat slijtage en gammelheid.
hij is nagenoeg volledig hardplastic, dat zal de boosdoener wel zijn.
de zaaggeleiding werkte wel top
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
hier ook een tevreden gebruiker van Dewalt 7491 (incl onderstel). prijs/kwaliteit was doorslaggevend en de mogelijkheid om de zaag mee te nemen on-site
Ontbreken van softstart is nog nooit een probleem geweest
als ik een ijzeren lat op het bovenblad leg zie ik dat er een kleine minimale holling is, maar bij het zagen van materiaal waar dit echt kritisch is gebruiken we normaal een crosscut sled
de langsgeleider is echt top en gebruiken ook de Incra 1000HD. Gebruiken Bosch Pro zaagbladen
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
me collega had hem, hij was zzp.
qa prijs-kwaliteit redelijk.
hij werd haast elke dag gebruikt.
na ongeveer een jaartje, toch wat slijtage en gammelheid.
hij is nagenoeg volledig hardplastic, dat zal de boosdoener wel zijn.
de zaaggeleiding werkte wel top

hier ook een tevreden gebruiker van Dewalt 7491 (incl onderstel). prijs/kwaliteit was doorslaggevend en de mogelijkheid om de zaag mee te nemen on-site
Ontbreken van softstart is nog nooit een probleem geweest
als ik een ijzeren lat op het bovenblad leg zie ik dat er een kleine minimale holling is, maar bij het zagen van materiaal waar dit echt kritisch is gebruiken we normaal een crosscut sled
de langsgeleider is echt top en gebruiken ook de Incra 1000HD. Gebruiken Bosch Pro zaagbladen

Bedankt Stanley en Wimpie!
 

Hans D.

Nieuw lid
27 okt 2020
1
0
Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van de DeWalt 7491. Het simpel verwisselbare spouwmes en de super strakke langsgeleiding waren voor mij doorslaggevend. Ik heb er zelf een Softstart op gezet aangezien ik me ook ergerde aan de donder en geweld waarmee hij opstart. Ik heb in de schakeldoos een SSC-25 soft start module gezet van UAL (55€). Deze past gewoon in de achterkant van de schakelaar-kast, net boven de in- en uitgaande kabel. Ik heb daar een gaatje gemaakt van 30x35 mm in hier een 3mm alu plaatje in gezet. De SSC-25 aan de binnenkant met warmte geleidende kit op dit plaatje en aan de buitenkant een zwart alu koellichaam, ook met pasta op dit plaatje. 2 schroeven erdoorheen die module, schakelkast en koellichaam vast aan elkaar trekken. Start percentage en aanlooptijd tot 100% zijn instelbaar op de module. Was voor 65€ klaar. Nodig? Misschien niet, maar nu klinkt ie een stuk proffesioneler !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.