Specifieke vragen aan Festool CS70 eigenaren

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik ben aan het oriënteren op een vervanging van mijn 8 jaar oude Metabo TS 250. Die heeft me nooit echt kunnen bekoren, maar de laatste paar jaar irriteer ik me er meer en meer aan. Twee van de belangrijkste redenen zijn: de (schijnbaar onvermijdelijke) holling in het tafelblad, zowel in de breedte als in lengte en een parallelgeleider die niet altijd echt parallel staat.

In mijn afwegingen voor een alternatief komt uiteraard de Festool CS70 voorbij. Toen ik ooit een keer een CS70 in levende lijve zag, vond ik het onderstel een beetje wiebelig aanvoelen, maar ik heb meer spullen van Festool en dat in principe tot tevredenheid. Ik heb een aantal heel gerichte vragen aan CS70 eigenaren en ervaringsdeskundingen:

1. Hoe stabiel en zeker en reproduceerbaar is de parallelgeleider? Hoe "makkelijk" is het om deze met vastzetten, zonder dat je keer op keer drie keer moet checken, echt parallel te hebben? Voor de zekerheid: het gaat me dus om https://kruis.nl/images/large/wxwhzfvxss.jpg
2. Hoe stijf is de parallelgeleider? Heb je de neiging om deze aan de achterkant van de tafel vast willen kunnen klemmen om wegbuigen te voorkomen?
3. Om voldoende zaagbreedte te hebben, zou ik de tafelverbreding willen hebben. Echter vanwege ruimtebeperkingen, zou ik die regelmatig moeten monteren en demonteren. Ik heb het idee dat dat bij deze zaag prima te doen is. Maar hoe is dat in de praktijk?
4. Wie min of meer in de buurt van Rotterdam werkt met een CS 70, heeft de tafelverbreding en parallelgeleider, en zou het goed vinden als ik een keer kom afkijken?

Wellicht ten overvloedde, ik heb denk ik inmiddels alle tafelzaagdiscussies op het forum gelezen. Het is niet mijn bedoeling al die eerdere (nuttige!!!) discussies dunnetjes over te doen. Ik ben echt op zoek naar antwoorden van (veel)gebruikers van deze zaag.

Ik heb aparte topics gemaakt met soortgelijke vragen voor twee andere typen zaagmachines. Dat leek me overzichtelijker dan alles in één topic te proppen. Hopelijk wordt het niet als een soort spam ervaren.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
De geleider is redelijk stabiel, het is echter wel een mobiele zaag en geen formaatzaag, dus dat geeft beperkingen. Maar binnen het type is er behoorlijk nauwkeurig mee te werken.

De geleider klemt ook aan de achterkant vast

Demonteren is goed te doen, Monteren betekent vaak wel wat nastellen als je op detail wilt werken.

Zit wel in de buurt, maar ook erg krap in mijn tijd, kom je er echt niet uit kan ik kijken of er over een paar weken een gaatje is.

Dat gezegd hebbende; Een vergelijkbare Mafell is beter/mooier naar mijn mening, alleen was dat behoorlijk extra geld door een hele mooie deal voor de CS70....
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik heb een CS50 staan met zo geleider en een verbreding. als je wilt mag je een keer komen kijken.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
De geleider is redelijk stabiel, het is echter wel een mobiele zaag en geen formaatzaag, dus dat geeft beperkingen. Maar binnen het type is er behoorlijk nauwkeurig mee te werken.

De geleider klemt ook aan de achterkant vast

Demonteren is goed te doen, Monteren betekent vaak wel wat nastellen als je op detail wilt werken.

Zit wel in de buurt, maar ook erg krap in mijn tijd, kom je er echt niet uit kan ik kijken of er over een paar weken een gaatje is.

Dat gezegd hebbende; Een vergelijkbare Mafell is beter/mooier naar mijn mening, alleen was dat behoorlijk extra geld door een hele mooie deal voor de CS70....

Bedankt Emilio, daar kan ik wat mee!

Ik heb een CS50 staan met zo geleider en een verbreding. als je wilt mag je een keer komen kijken.

Bedankt voor je aanbod jefmen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.