Schroeven in Bankirai; langshout of dwarshout

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
Nieuw op dit forum, dus ik hoop dat mijn vraag hier goed staat. :)

Ik ben bezig om van Bankirai een tuintafel te maken. Het onderstel is klaar, dus nu is het blad aan de beurt.
De bedoeling is 6 planken met aan voor- en achterkant een 'opsluit'plank.
Ik wil met pocketholes (2 per plank) de boel aan elkaar vast maken, maar nu komt de vraag...

Boor ik de pocketholes in de afsluitplanken en dus komen de schroeven in het langshout in de planken terecht
óf
Boor ik de gaten in de lange planken (kopse kant) en dan komen de schroeven in het dwarshout van de afsluitplank terecht.

Wat geeft de sterkste verbinding ??
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gebruik de search van de website even, want de door jou benoemde methode is vragen om problemen. Een pen/gat verbinding waarbij ruimte gelaten wordt voor het hout om te werken is vele malen beter.
 

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
Gebruik de search van de website even, want de door jou benoemde methode is vragen om problemen. Een pen/gat verbinding waarbij ruimte gelaten wordt voor het hout om te werken is vele malen beter.

Pen/gat-verbinding heb ik nog nooit gemaakt, ook geen spullen voor.
Ik dacht gewoon de schroeven niet helemaal strak aan te trekken zodat die de ruimte hebben om evt beweging van de lange planken op te vangen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Met pocketholes gaat het niet werken, ben ik bang. Zelfs als het hout bijna niet werkt, en heel stevig is, dan zijn die schroeven niet sterk genoeg om het bij lkaar te houden.
Pen en gat verbindingen zijn beter.
De kopse kanten van de lange planken van een pen voorzien, en in de opsluitplank een lange sleuf van bijna begin tot bijna eind.
En dan met houten pennen vast zetten.
Dan kan alles nog een beetje bewegen, en zit het als een huis!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Welke gereedschap heb je dan wel? Misschien een mooi excuus om iets te kopen dat je niet alleen hiervoor kun gebruiken?
Een bovenfrees of lichtere kantenfrees met geleiders en een paar goede frezen? Die kun je voor allerlei klussen inzetten en heb je jaren plezier van bij allerlei klussen.
Zie het niet als iets dat je op de bouw van je tafel moet afschrijven!
 

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
Ik heb idd wel een bovenfrees, maar die heb ik nog maar 1x gebruikt en dat was niet zo succesvol :) Verder zijn de planken niet allemaal recht, er zijn erbij die zijn wat gebogen en met pocketholes kan ik wat meer 'foezelen' denk ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bankirai/pen en gat/beginner met weinig gereedschap.
Lijkt met niet zo een heel goede combinatie. Bankirai is eigenlijk enkel geschikt voor een vlonder of terras. Nette verbindingen zijn een hele uitdaging die het juiste gereedschap vragen.
Je zou tegen de plank opzij nog een lat kunnen schroeven en die dan langs onder tegen de planken van de tafel schroeven. Als je de gaten ruim genoeg laat en een rondsel onder de kop van de schroef steekt, kan het het wel werken.
 

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
Bankirai was het hout wat we idd nog hadden liggen. Het zijn idd vlonderdelen. Het heeft een aantal jaren buiten gelegen (wel afgedekt) en daarna een hele tijd in de schuur. Dus nu de behoefte bestond aan een grote tuintafel dit hout maar gebruikt. De kombinatie van een 2e plank en schroeven met ringen lijkt me iets wat voor mij kan werken.

Voor de geïnteresseerden hier alvast het onderstel.

IMG_7678.JPG
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tja... pocketholes voor buiten, daar is het niet echt voor bedacht. Ik zou er niet op rekenen dat het heel lang mee zal gaan (wat op zich natuurlijk ook geen groot probleem hoeft te zijn). Met de goede schroeven werkt het wel voor de korte termijn, maar geweldig is anders.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Keurig onderstel, kan je een mooie tafel van maken. Ik zou de bovenkant wel heel goed behandelen nu er toch nog geen blad op ligt, want rotte plekken bij de verbindingen door inwatering is altijd het eerste probleem en dat kan je nu nog zo veel mogelijk voorkomen.
 

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
Ondertussen staat het onderstel 2x in de Bankirai olie en de bedoeling is om de gaten af te dekken met een vuller.
Ook de hoekverbindingen zitten er nu op en hij staat super stevig.


IMG_7684.JPG
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou zelf nog iets van een (bitumen)kit op de koppen en bovenkanten van de verbindingen smeren. Deze zitten straks toch niet meer in het zicht en een waterdichte bescherming tegen vocht indringing van bovenaf lijkt me altijd goed, vooral omdat een olie dat zeer zeker niet blijvend is.
Maar goed, dat gezegd hebben, ik ben altijd geneigd om dat soort zaken te willen overdrijven :p
 

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
Bitumenkit is een goed idee, maar zou dat -nu de boel al in de olie staat- nog wel pakken ??
Zelf heb ik al aan vullende/bruis lijm gedacht (D4), maar de squeeze-out valt zo op en is moeilijk te verwijderen. Een andere optie zou epoxy-lijm zijn.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Epoxy gaat denk ik niet meer hechten door de olie, denk dat dat met de kit nog wel gaat lukken. Een bitumenkit heeft een olie basis, dus ik zou verwachten dat dat wel gaat, maar daar moeten de kenners maar even op reageren, of een goed alternatief aandragen.
Ik zou er iig wel iets mee doen, want het gaat bij de verbindingen altijd als eerste fout en dat is zonde.
 

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
De kit heb ik geprobeerd, maar die werd niet 'hard', maar bleef afgeven.
Dus maar gewoon verder gegaan op de ingeslagen weg.

Het resultaat wil jullie niet onthouden :)

foto johan.jpgIMG_7690.JPG
 

MarjolK

Nieuw lid
28 mei 2018
8
0
Toch met pocketholes, maar aan de onderkant heb ik een dunnere hardhouten plank geschroeft half op de afsluitplank en half op de lengteplanken.
De pocketholes zijn geboord in de lengteplanken en in het midden van de plank (niet aan de zijkanten) om evt breedtewerking van het hout zo min mogelijk in de weg te zitten. Ook zitten er sleuven van een cm breed tussen de planken, zodat die ook de ruimte hebben om uit te zetten.
De schroeven heb ik strak gedraaid en toen een paar slagen terug gedraaid zodat ze ook in de lengte iets de ruimte hebben om uit te zetten.
Aan de onderkant van het blad waar de dwarslatten op het onderstel zitten heb ik op de lengteplanken 2 dwarslatten gemaakt met in elke plank één schroef in het midden, zodat het tafelblad precies 'klem' ligt tussen de middenbalken.
Het blad is zo zwaar, die zal niet wegwaaien en ligt dus los. Wat ook weer ruimte geeft voor evt werking.

Hij staat nu écht op zijn plek dus optillen hoeft niet meer (gelukkig maar want hij is LOEI-zwaar) en anders alleen aan het onderstel beetpakken :)
Overigens heb ik ook in alle pockethole gaten nog flink wat olie laten lopen.
Dus nu is het af wachten hoelang hij stevig en mooi blijft :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.